2009-03-22, 11:10
Medlem
En film från min senaste uppskjutning:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_13.wmv

Mvh,
Kaj
Citera
2009-03-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd

Mvh,
Kaj

Vackert vacker, gillde specielt den sista, enormt vacker!
Ser fram emot flera fina filmer.
Citera
2009-03-22, 18:18
Medlem
kridan_pyros avatar
Mitt nya svartkrut med pappers kol.
Citera
2009-03-22, 18:38
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kridan_pyro
Mitt nya svartkrut med pappers kol.

Så bra!
Citera
2009-03-22, 18:38
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:

Mvh,
Kaj

Fina som vanligt. Saknar ord.
Undrar dock vilken break du använde. Var det krutade risagn? och med vad? hur tjock vägg var det på cylindrarna eller hur många varv kraftpapp?

I alla fall imponerad. Gillade de tydliga och stilrena silver effekterna.

//fieldleaf
Citera
2009-03-22, 19:14
Medlem
Den runda tretumsbomben med lite knaster på slutet var oerhört fin med enorm täthet och symmetri. Helt klart världsklass!

De två sista fyrtummarna var också fina och du har verkligen fått till dina crosettkometer! Mycket bra jobbat!
Citera
2009-03-22, 20:14
Medlem
zoccers avatar
Jisses vad snygga! Jag gillade också 3" bomben med knaster, den var ju otroligt jämn i spridningen. Multibreaken, har du nån tanke om vad som gick snett? Var det bara att den sista inte tände eller sprack den redan vid andra breaken?
Citera
2009-03-22, 21:36
Medlem
Får tacka för komplimangerna!

Vad gäller separationsladdningar så är dessa av en rad olika typer, eftersom jag gillar att experimentera. Jag kan dra några exempel ur minnet:

45 mm testbomb med små blå stjärnor med FeTi svans:

3 g 70/30 med "Blackhead" Al i en rund påse av "tissue paper" (vad heter det på svenska?) mitt i bomben. Ingen övrig fyllnad mellan stjärnorna. Inre burk av några varv klistrat papper, och glasfibertejp utanpå.

45 mm testbomber med flitterstjärnor: BP 5:1 på 3-5 mm granulerad kork som utfyllnad mellan stjärnorna. Sedan så mycket 70/30 med SK:s 25 µm bright flake som fick plats nerskakat i utrymmet mellan kornen, och stjärnorna. Samma konstruktion som ovan.

3" cylinderbomber med blandade stjärnor, samt trestegsbomben: 5 g 70/30 med Al "dark pyro" i rund påse av "tissue paper" mitt i bomben. BP på kork som utfyllnad mellan stjärnorna. 12x4 varv jutegarn (drygt 1 mm tjockt) vertikalt runt bomben, och motsvarande horisontellt. Ungefär 4 varv kraftpapper utanpå, och ungefär lika mycket i de inre burkarna.

Detta var ett nytt Al jag provade, och det var för kraftigt med så här mycket tråd utanpå, vilket nog var huvudanledningen till att den sista krevaden på 3-stegsbomben inte tände.

3" cylinderbomb med 20 mm Al-kometer: 7 g 70/30 med SK:s 25 µm blandat med BP på kork i utrymmet i mitten.
Samma konstruktion som ovan.

4" cylinderbomber med kometer, och skurna kulörta stjärnor i mitten: BP på kork + 15-20 g 70/30 med SK:s 25 µm blandat med stjärnorna i utrymmet i mitten. 16x4 varv jutegarn, i övrigt ungefär som 3".

3" rund med 8 mm "tigerwillow" + Ti/FeTi, och pistill av 6 mm chrysantemum 8 + Ti direkt innanför: BP på kork + 6 g 70/30 med SK:s 25 µm. 9 lager papper.

4" rund med ett lager glitter till röd: KP/C/S 5:1 på kork. 12 lager papper.

Angående 3" bomben med "crackling flowers" på slutet så finns det väl en viss förbättringspotential vad gäller timingen hos dessa. Men det är rätt nyligen jag över huvud taget har börjat få fason på denna effekt, så jag är rätt nöjd ändå.

Krossetterna är jag inte riktigt nöjd med. De var tänkta att skifta färg från träkol till silver precis i smällen, och gränsen mellan satserna gick precis vid botten på tändhålet. I stället blev det en gradvis övergång från träkol till silver innan smällen. Min hypotes är att förbränningen har gått fortare utmed kanterna, på grund av små glipor mellan pappret och krutet, och att förbränningsytan därmed blivit konkav. När förbränningsfronten i mitten nått fram till tändhålet, har den ute vid kanterna nått en bit in i silversatsen.

Nästa gång jag bemödar mig att göra färgskiftande krossetter ska jag nog prova att måla sidorna med någon målarfärg för att inhibera dem, innan jag lindar på pappret, och låta gränsen mellan satserna gå en bit ovanför tändhålet.

Mvh,
Kaj
Citera
2009-03-22, 21:51
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:

En massa text

Mvh,
Kaj

Hade du samma prime på alla med eller hade du olika i de mindre och större?
I så fall vilka och hur tjockt lager?

Tack för infon. Jag ska nog börja dra igång lite med pyron nu med. Har legat nere med det sen nyår. Tror det va för att jag satt och pasteade bomber i cirka 15 timmar för att få klart till nyår........

//fieldleaf
Citera
2009-03-22, 23:27
Medlem
Citat:
...Krossetterna är jag inte riktigt nöjd med...Min hypotes är att förbränningen har gått fortare utmed kanterna, på grund av små glipor mellan pappret och krutet...Nästa gång jag bemödar mig att göra färgskiftande krossetter ska jag nog prova att måla sidorna med någon målarfärg för att inhibera dem, innan jag lindar på pappret...
Att inhibera kometernas yta med färg eller lack fungerar säkert bra men en inlindning med vällimmat papper pålagt så att fibrerna drar ihop sig och därmed tightar åt lindningen under torkningen borde vara tillräckligt effektivt. Tänkte du på hur fiberriktningen låg i papperat du rullade på krosetterna?
Citera
2009-03-23, 14:52
Medlem
kridan_pyros avatar
mitt svartkrut
http://www.youtube.com/watch?v=DIBQgIExRgs
Citera
2009-03-23, 20:41
Medlem
Raskaoverisens avatar
Kanon fina,den sista var otroligt snygg
Citera