2008-10-04, 20:06
Medlem
Nej, jag håller med dig...och jag såg det själv....efteråt.
Att någon monterade en "2000w med glödande värmepaket" att blåsa 50cm från sjätn eller krut sattsen...INTE att rekomendera.
Ja...själv sitter jag och funderar...räcker det med alla kem jag har beställt...eller skall jag tilläggsbeställa.

Dyrt som fan tycker jag, men har beslutat mig för att göra stjärnor av det jag har kvar samt, att göra lift etc...till allt. Beställde idag "verktyg från USA" cometpump, samt "star plate" 10mm stjärnor som jag kommer att kunna pumpa ut snabbare i ca 100st i taget istället för allt rullande....
Trött på att rulla just nu. Skulle kunna tänka mig en RIKTIG rull maskin som sorterade stjärnorna oxo, dvs när de kom upp i den storlek som du önskar skall de "falla ur" och du kommer till slut ha den diametern som du önskar på stjärnorna, utan att behöva "sålla" som jag gör idag. Manuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Tack för klargörandet! Din ursprungliga beskrivning kunde tolkas som att värmefläkten blåste direkt på satsen, vilket onekligen hade varit effektivt, men väl våghalsigt i en byggnad.

Det har faktiskt hänt att jag har torkat mindre mängder (några hundra gram) pyroteknisk sats i en pappkartong med hårtork, om jag velat ha något torrt snabbt. Detta har skett på en säker plats utomhus, och jag har startat och stoppat hårtorken från behörigt avstånd med förlängningssladd. Så konsekvenserna av en antändning hade inte blivit värre än att jag förlorat satsen, en pappkartong, och en drygt 15 år gammal hårtork (som jag ändå tyvärr inte har någon större nytta av numera).

Mvh,
Kaj
Citera
2008-10-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Diesel
Trött på att rulla just nu. Skulle kunna tänka mig en RIKTIG rull maskin som sorterade stjärnorna oxo, dvs när de kom upp i den storlek som du önskar skall de "falla ur" och du kommer till slut ha den diametern som du önskar på stjärnorna, utan att behöva "sålla" som jag gör idag. Manuellt.

Finns det verkligen sådana stjärntrillare? Jag har svårt att föreställa mig hur en sådan skulle fungera. Såvitt jag har förstått sållar även kommersiella tillverkare sina rullade stjärnor.

Kan hålla med om att rulla stjärnor inte är en effektiv metod för de små satser vi hobbyister normalt gör. Tillverkar man 50 kg åt gången är det nog en annan femma. Att rulla stjärnor till en viss storlek tar ju ungefär lika lång tid oavsett hur många stjärnor man gör.

Till föredelarna med rullade stjärnor hör dock att de passar bra i runda bomber, och att man lätt kan göra förgskiftande stjärnor. Jag rullar merparten av mina stjärnor, trots besväret. Vid mindre testsatser blir det dock oftast skurna stjärnor.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-10-04, 23:28
Medlem
jag rullar de flesta, har rullat stjänor idag ca 4 timmar....fy fan vad tråkigt.
2 timmar imorgon oxo, sen börjar det arta sig.

Nej, jag har inte hittat någon, som sorterar ut dem. Men jag har en IDE, om du tänker dig en cementblandare, sen istället för cement skovlar/blandar skenor, så sätter du dit raster, SMÅ ramlar igenom, ligger kvar, stora fångas upp och följer med, sen när de är upp och ner, så rammlar de ner i den "låda" som sitter still och vågrätt HELA TIDEN i blandaren. Sen måste man bara lägga in ett SKAK så de lossnar ur rastret och ramlar ner i lådan och inte följer med runt, 20 % kommer säkert att sitta fast. Men jag är himla sugen på att testa en sådan. Ett perfekt expriment för de som studerar på KTH, + att själva rastret, som de sorteras emot, skall vara utbytbart mot olika storlekar.
,,,,ja bara en ide inte sagt att det funkar, men ALLT går att bygga...frågan är mera hur och men hur mycket pengar.

jag rullar och brukar göra min 1kg men ofta 3kg om det är vanliga stjärnor.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Finns det verkligen sådana stjärntrillare? Jag har svårt att föreställa mig hur en sådan skulle fungera. Såvitt jag har förstått sållar även kommersiella tillverkare sina rullade stjärnor.

Kan hålla med om att rulla stjärnor inte är en effektiv metod för de små satser vi hobbyister normalt gör. Tillverkar man 50 kg åt gången är det nog en annan femma. Att rulla stjärnor till en viss storlek tar ju ungefär lika lång tid oavsett hur många stjärnor man gör.

Till föredelarna med rullade stjärnor hör dock att de passar bra i runda bomber, och att man lätt kan göra förgskiftande stjärnor. Jag rullar merparten av mina stjärnor, trots besväret. Vid mindre testsatser blir det dock oftast skurna stjärnor.

Mvh,
Kaj
Citera
2008-10-05, 01:35
Medlem
zoccers avatar
Jag har sett bilder på en "stjärnsorteringsmaskin", men den byggde på en annan princip. Men du kanske menar att din "cementblandare" skulle sortera i samband med rullningen och inte då de torkat? Allt i ett svep så att säga? En intressant idé, men inte helt enkel att genomföra.
Citera
2008-10-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Jag har sett bilder på en "stjärnsorteringsmaskin", men den byggde på en annan princip. Men du kanske menar att din "cementblandare" skulle sortera i samband med rullningen och inte då de torkat? Allt i ett svep så att säga? En intressant idé, men inte helt enkel att genomföra.

precis allt i ett svep, det svåra är nog att få dem att lossna från rastret när de fångas upp, för att sedan ramla i lådan som finns i mitten vågrätt.
Citera
2008-10-05, 10:22
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Diesel
precis allt i ett svep, det svåra är nog att få dem att lossna från rastret när de fångas upp, för att sedan ramla i lådan som finns i mitten vågrätt.

Den variant som jag tänkte på direkt är att du har en trumma med ett visst uträknat varvtal och en uträknad vinkel. Sedan blöter du och lägger i mix på ett bestämt ställe i trumman. Sen om uträkningarna stämmer så ska dom som är tillräckligt stora bara trilla ur trumman.

EDIT:
Sedan bygger ju den principen på att du har en stjärnhög av bestämd storlek så det sket sig kom jag på.
Citera
2008-10-05, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pihop
Den variant som jag tänkte på direkt är att du har en trumma med ett visst uträknat varvtal och en uträknad vinkel. Sedan blöter du och lägger i mix på ett bestämt ställe i trumman. Sen om uträkningarna stämmer så ska dom som är tillräckligt stora bara trilla ur trumman.

EDIT:
Sedan bygger ju den principen på att du har en stjärnhög av bestämd storlek så det sket sig kom jag på.

ja det borde oxo funka, men beroende på vilken storlek du vill ha så måste du veta vilken vinkeln skall vara, så den måste vara ställbar, sen beroende på vilken mix det är så kommer de att väga olika och borde då oxo på verka vinkeln i förhållande till storleken, Kör man samma recept och samma storlek hela tiden så borde det funka annars kan det bli många parametrar.

jag kan rita CAD-3d men inte lägga på formler, och få det rörande.
Men det finns ju sådana program så man borde komma ca 95% i närheten av hur det skulle bli....så slipper man bygga , sen bygger man och testar
Senast redigerad av Mr Diesel 2008-10-05 kl. 11:23.
Citera
2008-10-07, 00:57
Medlem
snabbaste explosionen typ men som en rocket launch

sköt upp ett (ja gissa) några hundra meter i luften men inte den största explosionen jag gjort men bland den roligaste å snabbaste
se bilderna och filmen så förstår ni

film här i helskärm
http://www.youtube.com/v/cvbh8fvdBV0&hl

å bilder här

http://u.helgon.net/g/{CF8/{CF8BB0A1-EBC3-45A7-9056-CE62077691BB}.jpg

http://u.helgon.net/g/{EBA/{EBAADDAE-06AB-4BC9-9AD0-71E0BCA17C21}.jpg

http://u.helgon.net/g/{B5C/{B5C80110-9FE8-414C-880B-B79A7699CAC7}.jpg

http://u.helgon.net/g/{7E6/{7E6CD3EB-0FD2-49DE-80C4-C0368BB5DA3E}.jpg

http://u.helgon.net/g/{F55/{F559A36D-9F4B-4C7A-8E2D-B7BE57D33691}.jpg

se hur mina polare förtärs av elden!
obs bilderna är nästan viktigast å se för det är höghastighets tagningar där man ser explosionen bild för bild

jag är längst bak men får mitt jag å trots jag springer som fn
Senast redigerad av sinjanju 2008-10-07 kl. 01:04.
Citera
2008-10-07, 01:09
Medlem
FISKISCHs avatar
haha, coolt

btw, du skriver som en norrlänning pratar. no
Citera
2008-10-07, 16:03
Medlem
klos_s avatar
Va var det ni sköt upp? En gammal torktumlare?

/Mvh Klos
Citera
2008-10-07, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klos_
Va var det ni sköt upp? En gammal torktumlare?

/Mvh Klos

Ett upp och nervänt badkar står det i beskrivningen, med bensin och syrgas under.
Citera
2008-10-09, 15:06
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillkol
Testade 2st 4" klot

http://pyrotechnics.no-ip.org/files/orange_win_20.wmv

"Tur man har en filmare som är bra på att gissa när spårljuset slocknat"

Färgen på den första "klar orange"

Synd att färgerna blir lite dåliga vid nattfilmning. Någon med bra tips ?

Redigt snyggt! Jag har aldrig filmat i mörker men större bländare kanske? Eller finns det inte på videokameror?

/Mvh KLos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in