2012-02-27, 22:59
Medlem
Dags för en film igen:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_21.wmv

Inga märkvärdigare bomber den här gången, utan mest enklare sådana för att bli av med småslattar med stjärnor, eller mindre lyckade dito.

Mvh,
Kaj
Citera
2012-02-28, 12:20
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Dags för en film igen:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_21.wmv

Inga märkvärdigare bomber den här gången, utan mest enklare sådana för att bli av med småslattar med stjärnor, eller mindre lyckade dito.

Mvh,
Kaj
Oavsett "slattar" eller mindre lyckade stjärnor så är dina filmklipp alltid lika trevliga och inspirerande att kolla på.
Har du nån tanke om vad som hände med 3-break bomben?
Citera
2012-02-28, 23:15
Medlem
Trestegsbomben var ett test av en snabbare metod att bygga sådana, än den jag brukar använda, men tyvärr så fungerade det inte så bra.

Normalt när jag bygger flerstegsbomber använder jag en flashbag med ganska milt blixtljuspulver baserat på perklorat, nitrat, och fluffigt, blankt pyro Al. För att få bra krevader lägger jag på ordentligt med snöre, och sedan papper, på varje steg, som om de vore enskilda bomber (fast med ett hål i toppen för stubinen till nästföljande steg). Efter att de torkat snörar jag på varje steg på det/de nästföjande separat, och sedan lindar jag in hela bomben i papper igen. Väldigt mycket jobb med andra ord.

Nu provade jag att i stället bara snöra på varje steg på det nästföljande, med ganska lite snöre, sedan lägga på snöre horisontellt, och slutligen linda in bomben i papper. För att få bra krevader med svagare skal använde jag ett skarpare blixtljuspulver baserat på perklorat, nitrat, och Al av blackhead-typ. Med svagare skal och skarpare blixtljuspulver höll helt enkelt inte det andra steget när det första small. Tittar man på filmen bildruta för bildruta kan man se att steg två exploderar någon bildruta efter steg ett. Man kunde också se att en del av de blå till röda stjärnorna krossades i krevaden, trots att de var bundna med PVB, och hade bra hållfasthet.

Så det är bara att gå tillbaka till min gamla, beprövade metod att bygga flerstegsbomber.

Mvh,
Kaj
Citera
2012-03-07, 21:49
Medlem
En film från helgens skjutning ihop med ett par andra pyros från Flashback:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_22.wmv

Mvh,
Kaj
Citera
2012-03-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
En film från helgens skjutning ihop med ett par andra pyros från Flashback:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_22.wmv

Mvh,
Kaj
Helt slående! Blir alltid lika mållös när jag ser dina klipp! Tio av tio upplysta skyar till dig
Vad är det egentligen för seperationsladdning i dina 4" och hur många lager?

Tror inte att det är din men frågar ändå: minan(eller flowerpot?) som är runt 0:50, är det flying fish fuse eller någon typ av stjärnor? Letar efter just den effekten men vill gärna slippa beställa stubin från staterna.
Citera
2012-03-07, 22:36
Medlem
Jättekul att se, som vanligt Kaj!

Vilket jädra klipp du har i dina 4-tummare. Imponerande!

Kul också att då fått till så snabba och exakta pistillstjärnor. Bra gjort!

Nu när du behärskar tekniken att göra bomber och stjärnor så väl, är det inte dags att vara lite innovativ och försöka hitta på några helt nya effekter?
Citera
2012-09-11, 07:27
Medlem
Här är en film från höstens första uppskjutning:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_23.wmv

Mvh,
Kaj
Citera
2012-09-11, 22:07
Medlem
Jättekul att få bekräftat att du fortfarande är aktiv Kaj!

Som vanligt bra bett i dina krevader och en del imponerande symmetrier. Mycket såg dock ut som att du provade olika koncept och recept eller olika kemikalier. Var det så?
Citera
2012-09-11, 23:03
Medlem
Får tacka för komplimangerna!

Jag har faktiskt haft ganska bra fart på experimenterandet under sista tiden, men undvikit att skjuta under sommaren på grund av ljusa kvällar, boskap, etc. Hade faktiskt så mycket bomber på lager att jag valde att spara några sexor och en åtta till senare tillfälle.

Mina pjäser är i stort sett alltid experimentella på något sätt. Jag brukar prova nya recept, och kemikalier i form av skurna stjärnor, eller pumpade kometer, i tretumsbomber med flashbag. Just olika effekter är ett område som jag känner att jag ligger lite efter på, efter att jag under lång tid lagt mycket tid på att få stjärnorna att överleva krevaden i ett stycke, och inte blåsa ut.

Jag har rätt nyligen uppgraderat min stjärntrillare med flera nya bunkar av olika storlek och form, och försöker lära mig att rulla jämnstora stjärnor utan att behöva sikta dem så mycket. Ibland går det bra, ibland mindre bra. Stjärnrullning är en konst som är svår att lära sig annat än genom mycket övning. Jag har även experimenterat en del med olika sätt att kruta stjärnorna.

Sista tiden har jag experimenterat mycket med bomber med tunnare skal, och kraftig laddning av skarpt blixtljuspulver, ungefär som spanjorerna gör sina bomber. Det spar tid, och blir maffiga krevader, men det är svårare att få stjärnorna att tända upp jämnt.

Några av bomberna under senaste uppskjutningen hade jag provat att bygga ungefär enligt den metod som beskrivs i Shimizu, i stället för som två halvor som sätts ihop. Tycker dock inte att resultatet blev så bra, men det kanske krävs en del övning innan man får upp handlaget.

Till nästa uppskjutning hoppas jag även få med några cylinderbomber, med effekter som krossetter, småbomber, saluter, och kanske till och med en maffig salut på slutet...

Mvh,
Kaj
Citera
2012-10-02, 07:28
Medlem
Här kommer nästa film:

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_24.wmv

Mvh,
Kaj
Citera
2012-10-03, 23:30
Medlem
Algebras avatar
Jag blir lika imponerad varje gång. Mycket snygga bomber, speciellt 4 och 6 tummarna. Väldigt symmetriska med fina färger och intressanta effekter. Bra jobbat
Citera
2012-10-07, 11:25
Medlem
GalFisks avatar
Jag gillar dina färgskiftare som bara lyser en kort stund i den nya färgen. Jag fick inspiration till två nya effekter:
1. "Nova": Rulla en organisk färg utanpå samma färg i metall. Effekt: stjärnan glimmar till starkt innan den dör ut.
2. "Supernova" Samma, men med dragon egg i mitten. Stjärnan "överbelastas och exploderar".
Jag har tyvärr inte resurser att testa idéerna själv, testa gärna ni som kan ifall ni tror det kan bli snyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in