2011-01-02, 22:56
Medlem
simme-MFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Trevlig motor Simme. Jag måste se till att komma igång med raketer (utom s/s) nån gång. Har du köpt verktyg, eller gjort egna?

Test av markeffekt för nyår, tallkol+15% Ti (skulle vara 10% men jag hällde för snabbt): http://www.youtube.com/watch?v=i_Ca7-XLtm8
Jag ska testa med grövre titan också, samt grovt alu. 100µ järnpulver och 63µ MgAl brann upp för snabbt. Tallkol ensamt blir också riktigt snyggt. Lift är 5g omalt CIA BP.

gjort egna utav det lilla jag har hemma

Riktigt fina saker alla gjort till nyår, sjukt nice! keep it up!
Citera
2011-01-02, 22:57
Medlem
kanulas avatar
Givetvis skulle fyrverkerinörd lägga upp en film samtidigt som mig... Nåja, skitbra effekter Kaj! Grymt symmetriska prylar du gör!

Jag för min del smäckade ihop en fontän med titan nu ikväll:
http://www.youtube.com/watch?v=5qE7kptM5Qc
Citera
2011-01-02, 23:22
Medlem
medelpads avatar
Vi pangade 12 tum shell of shells idag istället för nyårsnatten, vädret var bättre idag
http://www.youtube.com/watch?v=iwAAy0stvL0
sköt fyra 8r på nyår film ska läggas upp. men håll till godo. och gott nytt på er
Citera
2011-01-02, 23:57
Medlem
simme-MFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelpad
Vi pangade 12 tum shell of shells idag istället för nyårsnatten, vädret var bättre idag
sköt fyra 8r på nyår film ska läggas upp. men håll till godo. och gott nytt på er
ojojoj, den var riktigt sjuk. skulle vara häftigt att se irl någon gång
sågut som ni sköt vid något bostadsområde, ni hördes säkert inte
Citera
2011-01-03, 00:02
Medlem
pyro860s avatar
Citat:

"Motherfucker.. Motherfucker... MOTHERFUCKER!" hahaha, nice

Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Jag hann i alla fall få klart några bomber till nyår. Tyvärr så snöade det vid tolvslaget, så jag fick skjuta nästa dag i stället. Som vanligt några lyckade bomber, och några mindre lyckade.

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_19.wmv

Mvh,
Kaj

Fan vad jag gillade den som bytade till rött
Senast redigerad av pyro860 2011-01-03 kl. 00:06.
Citera
2011-01-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrverkerinörd
Jag hann i alla fall få klart några bomber till nyår. Tyvärr så snöade det vid tolvslaget, så jag fick skjuta nästa dag i stället. Som vanligt några lyckade bomber, och några mindre lyckade.

http://www.pyrobin.com/files/some_home_made_pyro_19.wmv

Mvh,
Kaj
Överlag väldigt imponerande, som vanligt!

Du hade ganska uttalad simning på de vita spetsarna på ett par bomber. Var det en ojämn upptändning av kärnorna ("cores" om man ska prata engelska) tror du?
Citera
2011-01-03, 14:22
Medlem
Rubarth23s avatar
Citat:
Grymt!
Citera
2011-01-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Överlag väldigt imponerande, som vanligt!

Du hade ganska uttalad simning på de vita spetsarna på ett par bomber. Var det en ojämn upptändning av kärnorna ("cores" om man ska prata engelska) tror du?

Det var nog flera problem med de aktuella stjärnorna. De bestod av träkolsats (tigertail om jag minns rätt) med lite FeTi rullat på gröna kärnor (att de ser nästan vita ut beror på kameran, i verkligheten hade de OK grön färg). Kärnorna var ett försök att rulla stjärnor med torr NC iblandad i satsen som bindmedel, med en blandning av aceton och alkohol som lösningsmedel (innan jag fick nys om PVB). De blev inte helt runda, och fick dålig hållfasthet (vilket var anledningen till att jag rullade annan sats utanpå). När jag rullade träkolsatsen utanpå utgick jag från lite för få stjärnor för att det skulle fungera bra, så de blev ojämna i formen, och jag fick fukta dem överdrivet mycket för att försöka få dem att bli rundare. Efter att de torkat provade jag en ny variant på krutning, där jag fuktade dem med 8% gummi arabicum-lösning, och sedan hade på mjölkrut utan bindmedel, för att få en dammig, lättantändlig yta.

Att döma av filmen tände inte alla stjärnor upp på första 6:an. Om man stegar bildruta för bildruta ser det ut som om stjärnorna först tänder bra, men sedan slocknar en del, särskilt i övre halvan av krevaden. Även de som överlever brinner väldigt svagt tills de saktat ner. Vid färgskiftningen splittras vissa av stjärnorna i flera fragment av träkolsats, bakom den gröna kärnan, och vissa böjer av.

Eftersom varken kärnorna eller de färdiga stjärnorna var speciellt jämnrunda är nog tjockleken på det yttre lagret inte helt jämn. Gummi arabicumlösningen verkar ha lämnat ett svårantändligt yttre lager som gör att vissa av stjärnorna blåser ut efter att mjölkrutet brunnit upp, och de som överlever tänder förmodligen till att börja med bara upp på en del av ytan. Eftersom jag fuktade stjärnorna för mycket, har satsen nog krympt vid torkningen, så att träkolsatsen bitvis har släppt från kärnan.

Eftersom stjärnorna inte tänt upp över hela ytan, och det yttre lagret är av ojämn tjocklek, återstår det träkolsats på ena sidan, när förbränningsfronten når fram till kärnan på andra sidan. Stjärnorna simmar därför, och i de fall träkolsatsen har släppt från kärnan, propagerar flamman i sprickan, så att kvarvarande träkolsats sprängs loss i mindre fragment.

Det här är i alla fall min teori om vad som har gått fel, och jag tror att jag kan dra en del nyttiga lärdomar därav. Ofta är det de pjäser som inte fungerar som de ska som man lär sig mest av.

Mvh,
Kaj
Citera
2011-01-04, 13:44
Medlem
Citat:

madderfakker... Madderfakker...MADDERFAKKER! är verkligen helt rätt ordval! DAMN vilken najs pjäs!
Det där var så nära perfektion som nån människa nånsin kommer att prestera.
Jag måste verkligen anstränga mig för att hitta nått att kritisera, men om jag absolut måste skulle jag vilja att du till nästa gång ändrar timingen så den briserar kanske 1 sec tidigare å sen lägger på några tiondelar innan första 1.5"aren briserar. Timingen mellan första å sista 1.5" var 100% i min smak dock å spridningen var oxå helt perfekt. Sjukt najs pjäs!!
Vad var netto krutvikt på den där?
Citera
2011-01-04, 15:45
Medlem
eckick1s avatar
Citat:
Hhihi, såg den i mina premurationer, mycket snyggare än den förra 12".

Den var helt fenomenalt bra. lite lång fördröjningsstubin kanske, men vafan gjorde det, det var ju SJUKT i vilket fall som helst!

Om man nu får jämföra med proffisionella pjäser så kan 12" shell of shells ha upp till 5 sekunders fördröjning på sina mindre bomber, för att få en större krevad. Kanske något ni kan testa?

Ass and motherfucker!
Citera
2011-01-05, 13:13
Medlem
medelpads avatar
Hej alla
Angående vår lilla fyrverkeri pjäs, hon vägde in på dryga 9 kilo, till att knäcka henne använde vi popcorn krutat med svartkrut 1:1.4 bundet med risstärkelse. vi poppade 7 påsar så gissning är väl ca 1,5 kilo brytkraft dubbla timefuses japansk. givetvis kryssade med nakna svarta. att den skulle kunna gå av en liten stund tidigare är tillverkningsmisstag vi började linda de runda sent på natten och av trötthet stack jag ut samma längd på timefusen som på 6 tummarna som jag preparerat innan jag började med henne.
Så efter 30+ lager gummerad och vanlig kraft med tapetklister,blev det inte mycket stump kvar, vanligt vis skär jag av motsvarande en cm på utsidan när allt torkat och jag har kryssat dem stubin.
de små bomberna är plastskal som vi har ett mindre lass av sedan är de lindade med några lager gummerad. stjärnorna är från förra året vi rullade upp tusentals med stjärnor och hadde lite över det är krutat risskal i dem 6:1 och vissel tjut krut för att trycka på knäcket. kometerna är pumpade Chrmum no.6 pumpade med spruta vi kastade in en bra näve i var halva. kometer på henne är två styck Chrmum no.6 kometer och en blå komet : KCLO4 63% CuCO3.Cu(OH)2 12% Parlon 15% Redgum 5% Laktos 5%
blöt med aceton vi körde 240 gram per kilo stjärnmix 24% vill säga detta recept är snabbjobbat skär stjärnorna kruta med två sorters prime en het och en standard svartkrut med 4-7% magnalium ytterst. stjärnorna torkar på 3-4 timmar och kan användas de blir stenhårda tänder perfekt och tål hårda krevader. och fina kometer med som sagt. att den blå brann så länge är en miss som vi måste fundera på, tror det kan ha att göra med smältlimmet på botten av kometskrället gjorde att den fungerade som ett ljus.
Och nä vi skjuter inte i bostadsområde vi bor på landet vi har några gatlampor vid korsningen och skjutplatsen är perfekt vi kan välja att skjuta ut över en sjö eller ut på åkermark privatägt givetvis
och nu när vi fått till så att det tänds upp var gång så ska vi börja leka med längder på stubiner nu är det en timefuse cutter på ingång. så ska vi börja prova mer avancerade saker. och bättre kamera den filmades med en nikkon system kamera a´la 14000 men fan blev inga färger på den filmen.. så filmen på tuben är från en mobil ericsson xperia..
och jo de blev madderfakker kabrak så varför hålla glädjen inom sig
Citera
2011-01-06, 02:43
Medlem
s.svenssons avatar
@ Medelpad

vad blir nästa projekt som du ska skjuta upp blir det 16" eller blir det att skjuta upp flera bomber samtidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in