2006-09-26, 15:48
Medlem
jag var på läkarundersökning igår eftermiddag och fick penecillin utskrivet mot min halsinfektion, läkaren var lite osäker på om det var bakterieinfektion eller virusinfektion. Så jag fick göra ett snabbtest för att se om det var bakterier, men det visade negativt, så läkaren tog ett nytt prov för odling för att se om snabbtestet visade rätt eller fel.

Nu är det så att jag sedan igår haft väldigt mycket svettningar, vet inte om jag har feber eftersom jag inte har någon termostat, men jag antar det eftersom jag svettas riktigt mycket. Och igår märkte jag av att jag inte kunde prata alls tydligt. Idag var det inte mycket bättre, utan man hör knappt något ord vad jag säger. Av någon anledning börjar jag tro att det möjligen är ett virus och inte en bakterie, och därför lite orolig för penecillinet, då jag hört att det inte hjälper mot virus, finns det något farligt med denna kombination?

Har tagit 4 tabletter penecillin(kåvepenin) hittills och det har inte blivit bättre i halsen, så jag undrar hur lång tid tar det innan penecillinet ska verka om det nu gäller en bakterieinfektion, det är mina mandlar som har svullnat upp i halsen. Alltså när kan man börja se en minskning i svullnaden?
Sedan undrar jag också hur lång tid tar ett bakterieodlingstest?

Ta mig fan det värsta jag vart med om det här, sover max 2 timmar/natt och resten av tiden vandrar jag runt och rullar som en gris i lägenheten.

Har ni även några tips på saker som kan få mig att sova lättare, har testat kamomilleté, varm mjölk med honung... Några andra tips?

mvh // halvdöende person
Citera
2006-09-26, 18:18
Medlem
blajs avatar
Om jag har förstått det rätt så visade snabbtestet negativt, men läkaren gav dig penicillin utifall det skulle vara halsfluss? Jag brukar märka en stor skillnad ganska fort om jag har halsfluss och tar penicillin, absolut efter två dagar. Men om läkaren har skrivit ut penicillin är det väl lika bra att ta det, det kan ju hända att du märker skillnad snart. Bakterieodlingar brukar inte ta alltför lång tid, 2-3 dagar kanske, och då vet du ju med säkerhet vad du har råkat ut för.

Jag rekommenderar Ipren mot svullnaden och febern, det brukar lindra ganska bra. Även mintte, halstabletter och glass funkar. Lycka till!
Citera
2006-09-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaj
Om jag har förstått det rätt så visade snabbtestet negativt, men läkaren gav dig penicillin utifall det skulle vara halsfluss? Jag brukar märka en stor skillnad ganska fort om jag har halsfluss och tar penicillin, absolut efter två dagar. Men om läkaren har skrivit ut penicillin är det väl lika bra att ta det, det kan ju hända att du märker skillnad snart. Bakterieodlingar brukar inte ta alltför lång tid, 2-3 dagar kanske, och då vet du ju med säkerhet vad du har råkat ut för.

Jag rekommenderar Ipren mot svullnaden och febern, det brukar lindra ganska bra. Även mintte, halstabletter och glass funkar. Lycka till!

tänkte på det också, det är inget farligt att ta ipren samtidigt som penicilin?
Citera
2006-09-26, 22:16
Medlem
blajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silata98
tänkte på det också, det är inget farligt att ta ipren samtidigt som penicilin?

Nej nej, käka på du bara. Ta inte fler än 3 om dagen bara.
Citera
2006-09-27, 08:14
Medlem
Tjingelings avatar
Om man tar testet för tidigt, blir svaret att det inte finns streptokocker (stavas hur?)
Drabbade lilla mig..fick inga penicillin, Dr sa att det var virus.
Sen höll jag på att dö..säkert..!
Fick åka (lördag) till akuten, då sa Dr där att det var början till Halsböld..
Svimmade nästan..

Bra att du fick penicillin, är det flussen tar det något dygn innan det lägger sig. Ont som sören gör det..
Du får knapra isbitar..eller glass

Jag (hypokondriker..?..) brukar alltid kolla i halsen med ficklampa så fort det känns något..
Har du kollat i halsen?
Min ena mandel blir megajättestor bara jag har en förskylning, så dina kan också vara känsliga och då tar det lite tid innan svullnaden går ner.

Hoppas du är bättre/bra nu..!!

Citera
2006-09-27, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjingeling
Om man tar testet för tidigt, blir svaret att det inte finns streptokocker (stavas hur?)
Drabbade lilla mig..fick inga penicillin, Dr sa att det var virus.
Sen höll jag på att dö..säkert..!
Fick åka (lördag) till akuten, då sa Dr där att det var början till Halsböld..
Svimmade nästan..

Bra att du fick penicillin, är det flussen tar det något dygn innan det lägger sig. Ont som sören gör det..
Du får knapra isbitar..eller glass

Jag (hypokondriker..?..) brukar alltid kolla i halsen med ficklampa så fort det känns något..
Har du kollat i halsen?
Min ena mandel blir megajättestor bara jag har en förskylning, så dina kan också vara känsliga och då tar det lite tid innan svullnaden går ner.

Hoppas du är bättre/bra nu..!!

Inne på min tredje dag nu idag, har alltså tagit 6st 1g tabletter och det är varken värre eller bättre. Jag kollar min hals stup i kvarten i spegeln på toa och det är som du skriver, på mig så gör vänstersidan ont, men där ser jag ingen direkt svullnad om man jämför med min högersida där det är som du beskriver att mandeln är en megajättestor klump och fast i början var den täckt lite här och var av vita "fläckar" men nu är den nästan helt täckt av det vita. Kan det vara en halsböld?

Känner som om jag håller på och dör, det värsta jag vart med om det här, kan knappt äta och jag svettas som en galning.

Sen vad gjorde du åt din halsböld tömde ni den eller gick den ner av penicillinet?
Citera
2009-10-05, 05:03
Medlem
Bumpar tråden, har exakt samma diagnos som dig, men pencillinet verkar inte trots att jag gått över rekomenderad dos och snart är inne på fjärde dagen. Aldrig känt en sån här smärta i samband med halsfluss.

Hur gick det för dig? Vad tror ni?
Citera
2010-01-08, 17:31
Medlem
Sam.Bogas avatar
Bumpar och lånar tråden.

Har haft ont när jag sväljer lite øver en vecka nu,men ingen feber..
Men har dom senaste dagarna fått en rejäl svullnad på ena sidan
av halsen/ tungroten. Misstänker att jag åkt på halsfluss.
Så min fråga är,Hur länge kan en sådan infektion sitta i?
Citera
2010-01-08, 17:39
Medlem
trooploopers avatar
Tar man provet(strep A) och det visar negativt kan man ha bakterier men det visar att man INTE har någon nytta av pencillin. Alltså helt fel handlagt av din läkare och han kunde då strunta i att ta provet eftersom det inte påverkar hans handläggning.

Att sedan odla för streptokocker, jag skäms. Det påverkar verkligen inte handläggningen.
Citera
2010-01-17, 17:43
Medlem
Stryops avatar
5 dagen med halsfluss och i bruk av penicilin. Har nästan lika ont som dag 1. Det onda går ner i samband med penicilinen i kroppen.

Fungerar inte!

Vad har hänt?
Citera
2010-02-22, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boga
Bumpar och lånar tråden.

Har haft ont när jag sväljer lite øver en vecka nu,men ingen feber..
Men har dom senaste dagarna fått en rejäl svullnad på ena sidan
av halsen/ tungroten. Misstänker att jag åkt på halsfluss.
Så min fråga är,Hur länge kan en sådan infektion sitta i?
Kan mycket väl fortfarande vara så att det sitter i, även om, du inte upplever smärta eller dyl. längre.
Citera
2010-07-19, 19:16
Medlem
Är inne på min andra dag av mitt halsont nu. Har en ganska hög feber, och otroliga svettningar, alla kläder / sängen är helt sjöblöta.

Har aldrig upplevt sådan här smärta innan, kan absolut inte äta / dricka vatten, eller ens kolla efter vita prickar i min hals.
Måste gå och spotta ut mitt saliv stup i kvarten som enbart består utav slem.
Känner att jag snart kommer att torkas ut. Hur fan skall jag överleva natten?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in