2006-09-26, 04:33
Medlem
J_Js avatar
En bekant till mig som är 19år gammal, för att inte gå in på detaljer, så kommer han dömmas för Grov Stöld, Samt Bedrägeri. (Handlar om stora summor).

Han är ostraffad sedan tidigare.

Fängelse kan det bli en påföljd, eller blir det tillsyn och villkorligt pga åldern och tidigare förlutet?
Citera
2006-09-26, 04:56
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Luktar fängelse lång väg.

Åldern???
Han är ju myndig!!!
Citera
2006-09-26, 05:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlik Morozov

Åldern???
Han är ju myndig!!!
Ja men i sverige försöker dom att inte dömma människor under 21 till fängelse har jag för mig.
Men i grova fall tillämpas fängelse givetvis.
Citera
2006-09-26, 09:07
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlik Morozov

Åldern???
Han är ju myndig!!!

Myndig? Straffmyndig menar du väl, det blir man vid 15 års ålder.
Citera
2006-09-26, 16:32
Medlem
J_Js avatar
Ett seriöst svar helst.
Citera
2006-09-26, 16:34
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_J
Ett seriöst svar helst.
Du det är inte så lätt som du tror att ge ett seriöst svar utifrån de begränsade uppgifter som du angett. Ingen info finns om hur brottet gått till och, värdet på det tillgripna mm. Som man frågar får man svar.
Citera
2006-09-26, 16:35
Medlem
Engelbreckts avatar
Personer över 18år kan dömas till fängelse på en sluten anstalt. Normalt sett brukar de dock få en viss "straffrabatt", dvs. något kortare straff än en äldre person skulle få.

Edit: Pellefant kommer snart att slå mig på mina amatörjuristfingrar...
Citera
2006-09-26, 18:32
Medlem
Daineas avatar
Själv blev jag dömd till fängelse för olaga hot när jag var 19 så någon orimlighet är det definitivt inte...
Citera
2006-09-26, 21:43
Medlem
J_Js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Själv blev jag dömd till fängelse för olaga hot när jag var 19 så någon orimlighet är det definitivt inte...

?? Men var du straffad tidigare? Annars ser jag detta som helt orimligt, dessutom hur länge fick du sitta och hur såg ditt liv ut utöver annars ?
Citera
2006-09-26, 22:01
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_J
?? Men var du straffad tidigare? Annars ser jag detta som helt orimligt, dessutom hur länge fick du sitta och hur såg ditt liv ut utöver annars ?

Aldrig straffad före, aldrig straffad efter. Inga drogproblem (om man inte räknar kedjesnusande naturligtvis), bodde med mina föräldrar i en helt vanlig familj (inga drogproblem eller andra stökiga förhållanden, min mor studerade och min far heltidsarbetade), själv var jag arbetslös dock... Påföljden: två månaders fängelse varav 15 dagar avtjänade i häkte, resten på öppen anstalt.

Orimligt? Ja, det var ungefär vad min advokat sa också, jag tror hans exakta ordval var: "Under mina 40 år som advokat har jag aldrig varit med om maken"...

Edit: då det var ett tag sedan så kommer jag inte ihåg exakt hur många år han arbetat, men resten stämmer iaf...

Edit2: Kanske bör jag tillägga att det faktum att jag skrattade vid flera tillfällen under rättegångarna, att jag förnekade domstolens rätt att döma mig samt hade medmisstänkta som hade tidigare domar kan ha haft en negativ inverkan på min dom.
Citera
2006-09-26, 22:05
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Fast man kanske inte skall jämföra äpplen och päron. Olaga hot är ju inte samma sak som förmögenhetsbrott.

Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Personer över 18år kan dömas till fängelse på en sluten anstalt. Normalt sett brukar de dock få en viss "straffrabatt", dvs. något kortare straff än en äldre person skulle få.

Edit: Pellefant kommer snart att slå mig på mina amatörjuristfingrar...
Nädå, kan bara instämma. En 19-åring brukar få ungefär 3/5 av vad en fullvuxen (dvs. person 21 år och äldre) får för samma gärning.
Citera
2006-09-27, 19:19
Medlem
KollaPolskis avatar
Jag blev dömd till 4 månader för bedrägeri, falskt tillvitelse och mened när jag var exakt 19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in