2006-09-25, 21:33
Medlem
Godag!

Förstått att frågan om determinismen är tjatig på detta forum men ber er att hjälpa mig ändå.

Prov på onsdag, filosofikurs A. Sista frågan lär vara för eller mot determinismen (indeternminism).

Det jag tänkt är att argumentera mot determenismer pga att det förmodligen är lite svårare(vi har gått igenom determenismen mer än indetermenismen).
Det jag har i tankarna är att jag ska använda är dessa argument:

- Dagens fysik(mainstream fysikerna är helt säkra på att vissa saker i världen styrs är slumpartade). T ex: Radioaktivt avfall av vissa ämnen, kvantmekaniken.
- Teorin om paralella världar(universum) är accepterad bland många fysiker.(Tänkt att förklara det hela med paralellt universum och kvantmekanik kortfattat.

Men jag är i behov av lite mer filosofiska argument som är emot determinismen inte så "fysikaliska", är i behov av ett MVG.
Oerhört tacksam om några vänliga kan hjälpa mig!
Citera
2006-09-25, 21:43
Bannlyst
Även om du inte frågar efter det, så är kaotiska system tecken på indeterminism i universum. Å andra sidan kunde man utveckla det till en filosofisk tanke: detta att det är omöjligt att ha exakt kunskap om begynnelsevillkoren för fysikaliska system gör att vi inte exakt kan förutsäga deras framtida utveckling.

Ett svagt fast klent argument för indeterminism är vår upplevelse av den fria viljan. Ur kristen synvinkel behövs den fria viljan, så att människan inte skall vara bestämd att välja antingen det goda eller onda. För i så fall vore det ganska meningslöst med en Domedag.
Citera
2006-09-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anxius
Även om du inte frågar efter det, så är kaotiska system tecken på indeterminism i universum. Å andra sidan kunde man utveckla det till en filosofisk tanke: detta att det är omöjligt att ha exakt kunskap om begynnelsevillkoren för fysikaliska system gör att vi inte exakt kan förutsäga deras framtida utveckling.

Ett svagt fast klent argument för indeterminism är vår upplevelse av den fria viljan. Ur kristen synvinkel behövs den fria viljan, så att människan inte skall vara bestämd att välja antingen det goda eller onda. För i så fall vore det ganska meningslöst med en Domedag.

Tack för svaret.
Finns det inte andra bra argument jag kan använda mig av?
Citera
2006-09-26, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpa_mkt
Tack för svaret.
Finns det inte andra bra argument jag kan använda mig av?
http://en.wikipedia.org/wiki/Determi...st_determinism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in