2006-09-25, 16:04
Medlem
Jag gick till färghandeln idag för att köpa det men han sa att dom inte säljer det, dom är tillståndspliktiga. Men när fan blev dom tillståndspliktiga?! Han kanske ljög för att han kanske trodde att jag skulle göra svartkrut (olagligt att tillverka svartkrut)?
Citera
2006-09-25, 16:39
Medlem
Naturvetarens avatar
Han menade att affären måste ha tillstånd att sälja det vilket alla inte har.
Citera
2006-09-25, 17:13
Avslutad
Jag jobbar tom. i en färghandeln. Men vi har inte svavel, dock kan vi beställa hem. O det krävs inga tillstånd för att sälja ovan nämnda kemikalier. Salpeter har jag förvissso aldrig sett.

Tillstånd måste man ha när det gäller t.ex. konc. svavelsyra och salpetersyra.
Citera
2006-09-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Men vi har inte svavel, dock kan vi beställa hem.
Beställer ni till privat-personer också? Alltså om jag t.ex. skulle gå till färghandeln och fråga "kan ni beställa svavel till mig så kommer jag på måndag och köper?"...
Citera
2006-09-25, 19:02
Medlem
ztingers avatar
Det här blir lite OT men jag ville inte starta en helt ny tråd p.g.a detta. Det är så att jag har en burk som det står svavel på men jag är inte helt 100 på att det verkligen är svavel i den jag är snarare 97,25% säker
Men pulvret är iallafall gult och luktar lite svagt och om man häller vatten på det så flyter det och jag har för mig att svavel gör det (hydrofobt heter det så). Så vad tror ni är det svavel jag har?
Citera
2006-09-25, 19:10
Medlem
Naturvetarens avatar
Bränn det och se till att syret försvinner så kan du se om det sublimerar. Gör det det är det nog svavel.
Citera
2006-09-25, 19:17
Medlem
ztingers avatar
Och vad menas med sublimera?
Citera
2006-09-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztinger
Och vad menas med sublimera?

om jag inte minns fel från kemi A så är det väl när ett ämne övergår från fast till gasform och tvärt om, utan att först gå över till flytande form. men jag kan ju ha fel.

mvh johansson
Citera
2006-09-25, 19:57
Medlem
ztingers avatar
Jag eldade på pulvret och det enda som var kvar var små bruna droppar. Kan det vara svavel då?
Citera
2006-09-25, 20:07
Medlem
Silverturks avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Sulphur

Tänd på det. Brinner med blå låga.
Citera
2006-09-25, 20:22
Medlem
ztingers avatar
Jo det var svavel. God bless you all!
Citera
2006-09-26, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svartkrut
Beställer ni till privat-personer också? Alltså om jag t.ex. skulle gå till färghandeln och fråga "kan ni beställa svavel till mig så kommer jag på måndag och köper?"...
Jo, det tror jag iaf. Har inte varit med om det, men iom. det står med i kemikatalogen (utan restriktioner som t.ex svelsyra), så skulle det nog inte vara några problem. Sen har jag sett det i andra färgaffärer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in