• 1
  • 2
2006-09-25, 20:17
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimjonson
Aaah, bialetti!
Har en Bialetti Brikka som jag använde mycket innan jag skaffade mig en riktig maskin, men det är fel att kalla den typen av av "kaffemaskiner" för espresso, det du får är moka.
Fördelen med en riktig maskin är att du slipper hålla på och värma upp spisen, du kan skumma mjölk, du har en anledning till att köpa en massa kul saker och du får en sexig rostfri maskin i köket.

mmm, capuccino - tänkte inte på det.
Och om man inte har gas-spis är det lite jobbigt - tänkte inte på det heller.
Citera
2006-09-25, 20:18
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimjonson
Fördelen med en riktig maskin är att du slipper hålla på och värma upp spisen, du kan skumma mjölk, du har en anledning till att köpa en massa kul saker och du får en sexig rostfri maskin i köket.

Japp, en leksak för vuxna helt enkelt!
Citera
2006-09-25, 20:41
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Jag har en Nespresso maskin och jag gillar den verkligen, lätt att använda, man använder ampuller som finns med massor av smaker och det blir gott kaffe om man ser till priset. Maskinerna kostar 2000-3000 om jag inte minns fel, jag tror jag köpte min för 250 euro. Sen är det bara att gå till en Nespresso butik eller beställa kaffe på nätet. I Spanien så är dom verkligen stora, vet inte om det finns några butiker i Sverige.
Nespresso finns på NK. Dom var bäst i test av alla pod-ampullmaskiner. Jag har dock en Francis-Francis, kostade fem tusen nånting, gör riktigt bra espresso och är så snygg så man vill ha sex med den!
Citera
2006-09-25, 20:58
Medlem
woofers avatar
Kannan som man kör direkt på spisen gör ju defenitivt inte en espresso precis som Jimjonson säger. Det är milsvid skillnad till och med för en icke så van espressodrickare. Generellt så är det ju svårt att hitta en bra espressomaskin under 2-3000:-. Vill man lägga ännu lite mer pengar så bör man satsa på en helautomatisk med inbyggd bönkvarn så att man får nymalda bönor till varje espresso.

Har själv nedanstående

http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=20%2D21302

Mycket trevlig och gör en schysst espresso. Det är dessutom trevligt att bara trycka på en knapp så gör maskinen resten.

Sen vad gäller kaffekvalitet så är ju smaken olika. Själv gillar jag inte Lavazza. Segafredo har många skysst sorter. Vill man ha ett lite billigare märeke så gör faktist zoegas rätt bra espressokaffe.
Citera
2006-09-26, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Kannan som man kör direkt på spisen gör ju defenitivt inte en espresso precis som Jimjonson säger. Det är milsvid skillnad till och med för en icke så van espressodrickare. Generellt så är det ju svårt att hitta en bra espressomaskin under 2-3000:-. Vill man lägga ännu lite mer pengar så bör man satsa på en helautomatisk med inbyggd bönkvarn så att man får nymalda bönor till varje espresso.

Har själv nedanstående

http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=20%2D21302

Mycket trevlig och gör en schysst espresso. Det är dessutom trevligt att bara trycka på en knapp så gör maskinen resten.

Sen vad gäller kaffekvalitet så är ju smaken olika. Själv gillar jag inte Lavazza. Segafredo har många skysst sorter. Vill man ha ett lite billigare märeke så gör faktist zoegas rätt bra espressokaffe.

som andre har pratat om är det ju skillnad på mokka, som göras på en liten kanna på spisen, typ casalinga, eller t.ex. på de helt billiga krups etc., och sen espresso som kräver en maskin med pumpa (som inte är samma sak som en percolator ).

om man vill ha en superb espresso tror jag inte det går med en automatisk maskin - åtminstone har jag alldrig upplevad en som var bra. jag kann tillsluta mig rekommanderingen av rancilio silvia. fenomenal espresso, om man köper den rätta sort kaffe, förstås. tät intensiv smak och aroma, crema som bara fan. men krups espressomaskin är inte dårlig alls, bara lite mindre tålig och kraftfull. till cappuccino är den faktiskt fin.
Citera
2006-09-26, 11:48
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
som andre har pratat om är det ju skillnad på mokka, som göras på en liten kanna på spisen, typ casalinga, eller t.ex. på de helt billiga krups etc., och sen espresso som kräver en maskin med pumpa (som inte är samma sak som en percolator ).

om man vill ha en superb espresso tror jag inte det går med en automatisk maskin - åtminstone har jag alldrig upplevad en som var bra. jag kann tillsluta mig rekommanderingen av rancilio silvia. fenomenal espresso, om man köper den rätta sort kaffe, förstås. tät intensiv smak och aroma, crema som bara fan. men krups espressomaskin är inte dårlig alls, bara lite mindre tålig och kraftfull. till cappuccino är den faktiskt fin.

Hur är det med underhåll på maskinerna? Bör man plocka isär dom och rengöra? Hur ofta?
Citera
2006-09-26, 12:12
Medlem
Denna har jag, maler bönorna, It´s heaven!
http://www.kaffegrossisten.se/shop/s...bcategory2%3D0

har hört att nespresso ska va nice
Citera
2006-09-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Hur är det med underhåll på maskinerna? Bör man plocka isär dom och rengöra? Hur ofta?

well, det beror kanske på hur fanatisk man är. jag kör en backflushing/2 veckor, och decidert rensning/avkalkning av maskinen var annan månad. inte nogot med att plocka isär, bara kemiskt
Citera
2006-09-26, 14:18
Medlem
Min rengör sig själv typ :P bara stoppa i en tablett, man kan även koppla upp mot internet o få hem recept
Citera
2006-09-27, 11:29
Medlem
Frank Shamrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onion
Jag tycker dom billiga funkar bra, dom dyra funkar väl bättre men det går alltid nån packning efter ett tag..

Då är man glad att man har en dyr maskin som går att skruva isär och serva. Har haft isär min Francis Francis och noterat att allt är utbytbart, lite som att serva bilen är det...
Citera
2006-09-27, 11:59
Medlem
woofers avatar
Min maskin är inte självrengörande så man får ta ut och skölja av visa delar nån gång i veckan. Inget som är direkt komplicerat eller tar längre tid än att skölja ur en kaffekanna. Nån gång i månaden så blir den diskad ordenteligt vissa avlagringar försvinner inte med vatten och eller kemikalier.
Tabletter och liknand är ju mer ett komplement till att diska och maskinen håller sig nog fräch längre men det är nog lämpligt att diska vissa delar med borste då och då.

Visst kan man lägga långt mycket mer än 5000:- på en maskin men jag tror nog att valet av bönor påverkar kvalitén på espresson mer än själv maskinen då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in