Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Kannan som man kör direkt på spisen gör ju defenitivt inte en espresso precis som Jimjonson säger. Det är milsvid skillnad till och med för en icke så van espressodrickare. Generellt så är det ju svårt att hitta en bra espressomaskin under 2-3000:-. Vill man lägga ännu lite mer pengar så bör man satsa på en helautomatisk med inbyggd bönkvarn så att man får nymalda bönor till varje espresso.
Har själv nedanstående
http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=20%2D21302
Mycket trevlig och gör en schysst espresso. Det är dessutom trevligt att bara trycka på en knapp så gör maskinen resten.
Sen vad gäller kaffekvalitet så är ju smaken olika. Själv gillar jag inte Lavazza. Segafredo har många skysst sorter. Vill man ha ett lite billigare märeke så gör faktist zoegas rätt bra espressokaffe.
som andre har pratat om är det ju skillnad på mokka, som göras på en liten kanna på spisen, typ casalinga, eller t.ex. på de helt billiga krups etc., och sen espresso som kräver en maskin med pumpa (som inte är samma sak som en percolator

).
om man vill ha en superb espresso tror jag inte det går med en automatisk maskin - åtminstone har jag alldrig upplevad en som var bra. jag kann tillsluta mig rekommanderingen av
rancilio silvia. fenomenal espresso, om man köper den rätta sort kaffe, förstås. tät intensiv smak och aroma, crema som bara fan. men krups espressomaskin är inte dårlig alls, bara lite mindre tålig och kraftfull. till cappuccino är den faktiskt fin.