2006-09-24, 18:07
Medlem
shanghais avatar
Funderar lite smått på att inom de närmaste åren studera till psykolog och har därför börjat leta efter utbildningar utomlands. Mina betyg är inte helt crap men jag har ingen lust att tenta upp dem och jag ser det som en nyttig erfarenhet att studera i ett annat land samt att få skriva uppsatserna på engelska.

Vet att det finns en skola i Warszawa; http://www.psychology.pl/?id=7 men jag skulle gärna vilja ha fler möjligheter.

Är tacksam för alla tipps om skolor som utbildar psykologer. Terminsavgift och liknande är inte något problem.
Citera
2006-09-24, 20:53
Medlem
Jag såg en tråd för inte alls för länge sedan om en stipendiefond som hjälpte bland annat svenskar att studera i USA. Kommer dock inte ihåg hur länge stipendiet räckte eller vilka betygskrav det var. Någon som kan länka ifall det är till hjälp för shanghai?
Citera
2006-09-24, 21:16
Medlem
Deannas avatar
Min systers sambos syster läser till psykolog i Wales (storbritannien). Kruxet med att läsa till pyskolog utomlands är att man måste läsa i Sverige 1 år (?) för att få svensk pyskologlicens.
Citera
2006-09-25, 00:24
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Min systers sambos syster läser till psykolog i Wales (storbritannien). Kruxet med att läsa till pyskolog utomlands är att man måste läsa i Sverige 1 år (?) för att få svensk pyskologlicens.

Likaväl så kan jag meddela att svensk psykologutbildning inte är värd mycket i USA
Citera
2006-09-25, 03:18
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Likaväl så kan jag meddela att svensk psykologutbildning inte är värd mycket i USA
Är inte psykologer i USA ofta att jämföra med doktorerade i Sverige?

Förövrigt skulle jag personligen rekommendera att söka i land där du kan språket ordentligt. Nu beror det iofs på vilka områden du är intresserad av men om du är intresserad av de terapeutiska delarna kan jag inte föreställa mig annat än att det är svårt om man inte talar språket mycket bra. Språkliga nyanser är enormt viktiga.

Organisationspsykologi är också mycket influerat av kulturen och svensk skiljer sig mycket från de flesta andra länder. Det är dock något enklare att abstrahera och överföra från ett annat land till Sverige.

Söker du dig till de mer empiriska delarna av psykologin spelar det förmodligen mindre roll. Särskilt de biologiska.
Citera
2007-11-17, 00:06
Medlem
slrslrs avatar
Om man pluggar psykologi i t.ex. USA, kan man jobba i Europa då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in