2006-09-24, 01:50
Bannlyst
Ja, titeln känns ganska informativ.

Hur kommer det sig egentligen att "Röka som en borstbindare" fortfarande lever kvar, trots att yrket inte ens existerar längre?

Uttrycket kommer från tyskan där bürsten betyder både supa och borsta, och man tror att det var västgötaknallarna som började använda uttrycket för att sedan lägga till röka, svära och ljuga.

Så, varför lever det kvar? För att det helt enkelt ligger så bra i munnen?

Fyll på med fler gamla roliga uttryck!
Citera
2006-09-24, 02:27
Medlem
vättes avatar
Vi har uttrycket "att skära över en kam" som nyligen fått litet av en renässans, främst bland de akut korkade. Många kan inte ens de rätta orden, och än färre vet vad uttrycket kommer från, men betydelsen kan alla.
Citera
2006-09-24, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Vi har uttrycket "att skära över en kam" som nyligen fått litet av en renässans, främst bland de akut korkade. Många kan inte ens de rätta orden, och än färre vet vad uttrycket kommer från, men betydelsen kan alla.

Skära över en kam? Det har jag nog aldrig hört. Föregångaren till dra alla över en kam, och som förvisso verkar vara populärt bland de akut korkade?

Hehe... Akut korkad integreras omedelbart till min dagliga vokabulär.
Citera
2006-09-24, 15:48
Bannlyst
Av samma skrot och korn. Vad härstammar uttrycket från egentligen? Skrot? Och korn?
Citera
2006-09-24, 16:09
Medlem
Damortes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagärlitesvensk
Av samma skrot och korn. Vad härstammar uttrycket från egentligen? Skrot? Och korn?
Det skall finnas en tråd om "skrot och korn" redan. Vad jag kommer ihåg från tråden så skall det vara något negativt, där man beskriver två personer att vara av samma skräp.
Citera
2006-09-24, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Damorte
Det skall finnas en tråd om "skrot och korn" redan. Vad jag kommer ihåg från tråden så skall det vara något negativt, där man beskriver två personer att vara av samma skräp.

Innebörden är solklar, ja. Vad uttrycket kommer ifrån, är det jag undrar.
Citera
2006-09-24, 18:10
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Innebörden är solklar, ja. Vad uttrycket kommer ifrån, är det jag undrar.
skrot och korn, gammalt uttryck för relationen mellan ett mynts bruttovikt (skrot) och finvikten (korn, dvs. vikten av guld eller silver); relationen ger halten av ädelmetall.
Kopierat från Nationalencyklopedien.
Citera
2006-09-24, 18:38
Medlem
god mats avatar
Citat:
Skära över en kam? Det har jag nog aldrig hört. Föregångaren till dra alla över en kam, och som förvisso verkar vara populärt bland de akut korkade?
Den riktigt akutkorkade airen fås när det med tom blick yttras som jag tycker inte man ska dra alla över en kant Där det alltså, förutom att bli fel, yttras som om det vore en väldigt unik, djup och genomtänkt åsikt.
Citera
2006-09-25, 00:15
Bannlyst
Rallarslagsmål !
Citera
2006-09-25, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av god mat
Den riktigt akutkorkade airen fås när det med tom blick yttras som jag tycker inte man ska dra alla över en kant Där det alltså, förutom att bli fel, yttras som om det vore en väldigt unik, djup och genomtänkt åsikt.

I synnerhet om det yppas på religion A på komvux, av en smått överviktig undersköterska i 40 års åldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in