2023-05-11, 11:12
Medlem
wotoos avatar
Hej,

Är det någon som har koll på vilka kreditkort som är bäst om man spenderar ganska mycket pengar?

Använder vanligt kontokort just nu. Månadsutgifter ligger på cirka 75.000 kronor/mån.
Känns som att man borde kunna få ut en del bonusar och dylikt om man gick över till kreditkort?
Citera
2023-05-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wotoo
Hej,

Är det någon som har koll på vilka kreditkort som är bäst om man spenderar ganska mycket pengar?

Använder vanligt kontokort just nu. Månadsutgifter ligger på cirka 75.000 kronor/mån.
Känns som att man borde kunna få ut en del bonusar och dylikt om man gick över till kreditkort?

Beror på vad du vill ha för typ av återbäring. Det finns tex Amex Blue Cashback som ger 1,25 % tillbaka på alla köp i form av att bonusen dras av från fakturan. Kortet kostar 35 kr/mån men är gratis första året om du blir inbjuden.

Sen finns det andra Amex-kort som ger Eurobonuspoäng som du använder för att köpa flygresor med.
Citera
2023-05-15, 11:27
Medlem
Har tittat på Northmill-kortet, finns som debet (och blir som ett kredit om man skaffar kredit, men det vill jag inte ha).

0 kr årsavgift
0% uttagsavgift
0% valutapåslag

Låter för bra för att vara sant?

Nåväl, är det någon som har detta kort? Och har varit utomlands med det?
Citera
2023-05-17, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Har tittat på Northmill-kortet, finns som debet (och blir som ett kredit om man skaffar kredit, men det vill jag inte ha).

0 kr årsavgift
0% uttagsavgift
0% valutapåslag

Låter för bra för att vara sant?

Nåväl, är det någon som har detta kort? Och har varit utomlands med det?
Ingen cashback eller andra fördelar heller va?
Jag hade det när det hette Rebilla ocu det funkade bra men sen ”förändrade” (dvs försämrade) de villkoren och då kunde jag lika gärna gå tillbaka till Norwegian och för utlandsanvändning: Revolut
Citera
2023-06-05, 11:22
Medlem
Hur funkar det med fakturor från kreditkort när returer av grejer man köpt inte hunnit gå igenom än? Fakturan är ju vad den är liksom. Man får betala den och sen blir nästa faktura mindre när returerna gått igenom?
Citera
2023-06-05, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Hur funkar det med fakturor från kreditkort när returer av grejer man köpt inte hunnit gå igenom än? Fakturan är ju vad den är liksom. Man får betala den och sen blir nästa faktura mindre när returerna gått igenom?
Ja, precis så. Nästa faktura minskas med returens belopp.
Citera
2023-06-13, 15:32
Medlem
Skywallkers avatar
Funderar på ett Amex kort och framför allt då Amex platinum.

Finns det någon anledning att använda något av SAS korten istället?

Ligger på kanske 180.000:- i kreditanvändning per år.

(sedan tips på ett gratis, bra, "sidokort" när amex inte tas?)
Citera
2023-06-13, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skywallker
Funderar på ett Amex kort och framför allt då Amex platinum.

Finns det någon anledning att använda något av SAS korten istället?

Ligger på kanske 180.000:- i kreditanvändning per år.

(sedan tips på ett gratis, bra, "sidokort" när amex inte tas?)
Flyger du mycket med star alliance så kan det vara idé att köra något av SAS-korten. Givet att du spenderar över 150k på ett kalenderår (du skriver själv 180k så det stämmer ju) så får du en 2-for-1 voucher, dvs du kan köpa en Eurobonusresa och flyga två pers men bara betala för en. Detta gäller om du har SAS Amex Premium eller Elite. Glöm inte att bli inbjuden till kortet också så får du lite extra bonuspoäng vid signup.

Vad gäller reservkort så kör jag själv Bank Norwegian Visa. Gratiskort som ger 0,5 % i cashback på alla köp.
Citera
2023-06-27, 17:55
Medlem
RefunderPay gör lite ändringar/försämringar i mina ögon.

Din cashback höjs från 1% till 2% när du handlar via Refunder.se 🎉

Du får nu 2% cashback på alla onlineköp när du klickar dig vidare från cashbacksajten Refunder.se (eller Refunder-appen) och betalar med ditt kort Refunder Pay (tidigare 1%).

Självklart får du även den cashback som butiken annonserar hos Refunder.se.

När du använder kortet till övriga köp

Handlar du med kortet Refunder Pay på andra platser än via Refunder.se får du följande cashback — oavsett om du handlar i butik eller online:

1% cashback på köp i livsmedelsbutiker, på restauranger och på köp över 20.000 kr

0,5% cashback på alla övriga köp

Cashbackgräns på kortet: upp till 1% av din kreditgräns per månad (dock ingen gräns på köp via Refunder.se). Extrakortavgift: 100 kr/år fr.o.m. 1 augusti 2023.
Citera
2023-06-27, 18:03
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
RefunderPay gör lite ändringar/försämringar i mina ögon.

Din cashback höjs från 1% till 2% när du handlar via Refunder.se 🎉

Du får nu 2% cashback på alla onlineköp när du klickar dig vidare från cashbacksajten Refunder.se (eller Refunder-appen) och betalar med ditt kort Refunder Pay (tidigare 1%).

Självklart får du även den cashback som butiken annonserar hos Refunder.se.

När du använder kortet till övriga köp

Handlar du med kortet Refunder Pay på andra platser än via Refunder.se får du följande cashback — oavsett om du handlar i butik eller online:

1% cashback på köp i livsmedelsbutiker, på restauranger och på köp över 20.000 kr

0,5% cashback på alla övriga köp

Cashbackgräns på kortet: upp till 1% av din kreditgräns per månad (dock ingen gräns på köp via Refunder.se). Extrakortavgift: 100 kr/år fr.o.m. 1 augusti 2023.

Dags att byta, finns det några alternativ förutom Amex blue med 1% cashback? Annars sneglar jag på Strawberry som har ett erbjusande med bonus för hotellnätter nu.
Citera
2023-06-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallman
Dags att byta, finns det några alternativ förutom Amex blue med 1% cashback? Annars sneglar jag på Strawberry som har ett erbjusande med bonus för hotellnätter nu.

Strawberry? Du hör väl hur det låter? Låter det manligt tycker du?

De kan ha hur bra förmåner som helst utan att det spelar någon roll med det fjolliga namnet. Vad blir nästa kort för dig, ett smultronkort?
Citera
2023-06-27, 20:03
Medlem
skallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Strawberry? Du hör väl hur det låter? Låter det manligt tycker du?

De kan ha hur bra förmåner som helst utan att det spelar någon roll med det fjolliga namnet. Vad blir nästa kort för dig, ett smultronkort?

Jag använder Curve så ser aldrig det underliggande kortet, kan få heta vad det vill. Vilka manliga kort har du att rekommendera annars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in