2006-09-22, 14:59
Medlem
jag ska börja med ett litet arbete om laser och jag valde att ta skriva om laser tillsammans med IT och hur laser skulle kunna förbättra använding prestandad etc

problemet e att jag har lite problem att hitta fakta så jag skulle vara glad om ni skulle kunna hjälpa mig med att hitta fakta ex. genom att länka till sen sida som tar upp ämnet eller har käll hänvisningar till området. eller om ni vet några saker som utceklas för tillfället, eller om möjligt lämplia sök ord som man kan använda. har försökt men verka inte hitta rätt sökord.

tack för hjälpen
saitzor
Citera
2006-09-22, 16:36
Medlem
West-ens avatar
Föstår inte riktigt vad du menar?
Men CD/DVD/Bluray/HD-DVD?
Citera
2006-09-22, 21:39
Medlem
... eller informationsöverföring mha modulerad laser? Ta en titt på http://www.rp-photonics.com/free_space_optical_communications.html.
Citera
2006-09-23, 13:57
Medlem
jag letar efter framtida användningar utav laser inom IT
Citera
2006-09-23, 14:05
Medlem
Realizts avatar
Nån berättade för mig att det finns prototyper av laserbyggda 3D-modeller. Ett speciellt material i flytande form bestrålas flera laseerstrålar. Där strålarna korsar varandra så gör den kombinerande energin från lasrarna att en kemisk reaktion äger rum, som gör att materialet stelnar. Denna korsningspunkt kan ju placeras varsom helst i materialet och därmed kan man göra en 3D-skulptur, inklusive friliggande föremål inuti andra. Material som inte stelnat låter man sen rinna bort (om man har skulpterat öppningar för detta...)

Metoden påminner ju om hur man till vardags behandlar cancer genom laserbestrålning.
Citera
2006-09-24, 12:52
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Nån berättade för mig att det finns prototyper av laserbyggda 3D-modeller. Ett speciellt material i flytande form bestrålas flera laseerstrålar. Där strålarna korsar varandra så gör den kombinerande energin från lasrarna att en kemisk reaktion äger rum, som gör att materialet stelnar. Denna korsningspunkt kan ju placeras varsom helst i materialet och därmed kan man göra en 3D-skulptur, inklusive friliggande föremål inuti andra. Material som inte stelnat låter man sen rinna bort (om man har skulpterat öppningar för detta...)

Metoden påminner ju om hur man till vardags behandlar cancer genom laserbestrålning.

OT: Det påminner om hur man gör tredimensionella glasskulpturer. flera strålar skjuts in i ett block och där de korsar varann blir det en liten luftbubbla, så kör man på tills man får ett mönster.
Citera
2006-09-25, 11:38
Medlem
Du är säkert redan klar med ditt arbete, men det här är coolt:
http://www.intel.com/research/platform/sp/hybridlaser.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in