Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Att använda personal som beteckning på enskilda personer är inget annat än en brutal våldtäkt på det svenska språket.
Absolut. Det må vara praktiskt men det låter för jävligt och är grammatiskt vidrigt. Som att säga "två kö" när man menar två människor, "två armé" när man menar två soldater eller "två ensemble" när man menar två skådespelare. Eller varför inte "två trafik", "två socker", "två grus", "två järn"? (Men det sista kan man ju ta sig ett å annat.) Naturligtvis heter det "två i kön", "två ur armén" och "två ur ensemblen".
Problemet är att det inte finns ett bra ord som beskriver en enskild individ ur personalen. Resurs, anställd, etc funkar inte särskilt bra. I ensamme petters exempel hade jag valt ett 4:e alternativ: "Det krävdes två personer för att lugna den uppretade patienten." Inget större fel i det om man inte särskilt vill peka på att personerna var anställda i att bringa ordning. Men det ordet saknas som sagt i singularis. Avskyr verkligen "två personal" men när t.o.m. språknämnden börjar acceptera det hela så får man väl bara frustrerat se på...
Jag har en syster som inte bara är mamma utan även läkare och normalt en mycket klok kvinna. Hon har blivit miljöskadad och säger numera "två personal". Jag har slutat rätta henne...