2006-09-22, 19:07
Medlem
Varför inte använda ännu ålderdomligare uttryck. Föreställ er att chefen går igenom företagets behov av arbetskraft: - Vi måste städja 40 fler i år om vi ska kunna hålla orderingången. Eller den unge mannen som går in på Mc Donalds och säger: - Tjena, jag söker städja här.
Citera
2006-09-22, 19:09
Medlem
petter eremitens avatar
Jag har också tyckt som trådskaparen. Efter att ha varit verksam inom sjukhusvärlden ett antal år, har jag dock ändrat uppfattning. Även om uttrycket rent språkligt framstår som egendomligt och ogrammatiskt är det praktiskt. Ingen av debattörerna har formulerat något bra alternativ. Skriver man "anställd" uppstår som sagt frågan, var personen(-erna) är anställd(-a).
"Städslad" låter i mina öron som om det handlade om straffångar.
Jämför följande exempel:
1. Det krävdes två personal för att lugna den uppretade patienten
2. Det krävdes två personer ur personalen för att lugna...
3. Det krävdes två anställda för att lugna...
Exempel 2 är mindre lyckat, "personer ur personalen". Man kan ju knappast skriva "två ur personalen". Två vadå?
Exempel 3: var var de anställda? Var de poliser eller banktjänstemän?
Citera
2006-09-22, 19:13
Medlem
meons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Man kan ju knappast skriva "två ur personalen". Två vadå?

Två ur personalen gick ut ...
Alldeles utmärkt svenska tycker jag.

Om tillräckligt många tillräckligt länge säger "två personal gick ut" så blir det riktig svenska av det också. Men det dröjer.
Citera
2006-09-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter eremiten
Jag har också tyckt som trådskaparen. Efter att ha varit verksam inom sjukhusvärlden ett antal år, har jag dock ändrat uppfattning. Även om uttrycket rent språkligt framstår som egendomligt och ogrammatiskt är det praktiskt. Ingen av debattörerna har formulerat något bra alternativ. Skriver man "anställd" uppstår som sagt frågan, var personen(-erna) är anställd(-a).
"Städslad" låter i mina öron som om det handlade om straffångar.
Jämför följande exempel:
1. Det krävdes två personal för att lugna den uppretade patienten
2. Det krävdes två personer ur personalen för att lugna...
3. Det krävdes två anställda för att lugna...
Exempel 2 är mindre lyckat, "personer ur personalen". Man kan ju knappast skriva "två ur personalen". Två vadå?
Exempel 3: var var de anställda? Var de poliser eller banktjänstemän?
Jag skulle nog säga att "det krävdes två stycken ur personalen..." eller två ur personalen."
Det tredje exemplet är nog det bästa: "Det krävdes två anställda för att..." Påståendet att man då skulle fråga sig var de var anställda är felaktig. Om det dyker upp två vitklädda skötare för att lugna en patient så kan man lugnt utgå från att de är anställda vid sjukhuset.
Citera
2006-09-22, 19:55
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Att använda personal som beteckning på enskilda personer är inget annat än en brutal våldtäkt på det svenska språket.
Absolut. Det må vara praktiskt men det låter för jävligt och är grammatiskt vidrigt. Som att säga "två kö" när man menar två människor, "två armé" när man menar två soldater eller "två ensemble" när man menar två skådespelare. Eller varför inte "två trafik", "två socker", "två grus", "två järn"? (Men det sista kan man ju ta sig ett å annat.) Naturligtvis heter det "två i kön", "två ur armén" och "två ur ensemblen".

Problemet är att det inte finns ett bra ord som beskriver en enskild individ ur personalen. Resurs, anställd, etc funkar inte särskilt bra. I ensamme petters exempel hade jag valt ett 4:e alternativ: "Det krävdes två personer för att lugna den uppretade patienten." Inget större fel i det om man inte särskilt vill peka på att personerna var anställda i att bringa ordning. Men det ordet saknas som sagt i singularis. Avskyr verkligen "två personal" men när t.o.m. språknämnden börjar acceptera det hela så får man väl bara frustrerat se på...

Jag har en syster som inte bara är mamma utan även läkare och normalt en mycket klok kvinna. Hon har blivit miljöskadad och säger numera "två personal". Jag har slutat rätta henne...
Citera
2006-09-22, 21:58
Medlem
Sas

Citat:
Ursprungligen postat av Harry Schönhaar
Vad är "personal" för ord egentligen? Jag vet att det är ett substantiv men ser man till stavningen borde det vara ett adjektiv, men för det adjektivet finns redan "personell". Som någon skrev så utgörs en personal av alla anställda på arbetsplatsen. På SAS-svenska har jag hört användas ordet "ansatt" för "anställd". Det blir ju inte så lite komiskt: "De ansatta ska gå på kurs." Vad är de ansatta av? Djävulska inflytanden?

ansatt är danska (och eventuellt också norska) för anställd. Det skulle väl, i och för sig, vara ett bättre ord även på svenska eftersom väldigt många numera sitter när dom jobbar.
---/samoht
Citera
2006-09-22, 22:16
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
ansatt är danska (och eventuellt också norska) för anställd. Det skulle väl, i och för sig, vara ett bättre ord även på svenska eftersom väldigt många numera sitter när dom jobbar.
---/samoht
Adjektivet ansatt är redan upptaget i svenskan som synonym till trängd:

-- Han var hårt ansatt i debatten.

Ordet ansatt kan även betyda placerad, fastsatt, utvuxen, tillslagen etc.

NE: ... För vägfordon avses vanligen nödbromsning till stillastående med ordinarie färdbroms ansatt på samtliga hjul för största möjliga retardation.
Citera
2006-09-23, 14:34
Medlem
petter eremitens avatar
Harry!
Du har både rätt och fel. Naturligtvis förstår den som ser, att det kommer två vitklädda personer för att ta hand om en patient, att detta är vårdpersonal.
Min tanke var, att du ska berätta detta för någon utomstående. Om du då säger, "det kom två anställda...", blir ju den logiska frågan:"Var var de anställda?"
Jag förstår dem, som reagerar på språkbruket "en personal", men så länge ingen har något bättre förslag, tror jag, attvi får acceptera det.
Språket måste få utvecklas. Mycket av det, som vi säger och skriver idag, skulle inte ha accepterats för femtio år sedan. När jag gick i skolan godtogs inte stavningen "reservoarpenna". "Det har inte slagit igenom än", sa min lärare. "Reservoirpenna" skulle det heta! Det finns många andra exempel.
Citera
2006-09-23, 15:45
Medlem
Egon3s avatar
NRK i Oslo rapporterar om hur bymuseet i Porsgrunn flyttar in i porslinsfabriken.
De ansatte ved porselensfabrikken har hatt den nitide oppgaven med å pakke ned porselenet forsiktig i kartonger.
Är man ansatt och pressad i svensk mening så är man ingen bra porslinspackare.

Språkligt kuriosa: Av allt att döma så har porselensfabrikken Porsgrunds Porselænsfabrik A/S och orten Porsgrunn inget etymologiskt samband. Porsen var nog där långt före porslinet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in