2006-09-21, 19:51
Medlem
Ett språkbruk som jag stör mig på är bruket att säga "en personal". Man kan i TV få höra hur någon berättar vad som hänt på t ex ett daghem: "Barnet föll ur gungan och började gråta men då kom två personal ut...", eller hur medicinkliniken fått skära ned med "tre personal". Ordet "personal" betyder då "anställd". Man kan misstänka att "personal" i betydelsen "anställd dyker upp på 70-talet och är av närmast barnspråkskaraktär. Ordet "personal" känns främmande för den som använder ordet vilket avslöjas av att det fått en väldigt konstig pluralform: två personal.

Men man ska kanske inte klaga. "Personal" är etablerat i språket och det vore att slåss mot väderkvarnar att försöka utplåna bruket att säga "två personal" men det skulle var trevligare om man sa "två anställda" i stället, eller varför inte dra fram ett i det närmaste utdött ord: "städslad". "Två städslade kom ut och hjälpte barnet".

/Klart slut från bakåtsträvaren
Citera
2006-09-21, 20:26
Medlem
Kollektivet

Citat:
Ursprungligen postat av Harry Schönhaar
Ett språkbruk som jag stör mig på är bruket att säga "en personal". Man kan i TV få höra hur någon berättar vad som hänt på t ex ett daghem: "Barnet föll ur gungan och började gråta men då kom två personal ut...", eller hur medicinkliniken fått skära ned med "tre personal". Ordet "personal" betyder då "anställd". Man kan misstänka att "personal" i betydelsen "anställd dyker upp på 70-talet och är av närmast barnspråkskaraktär. Ordet "personal" känns främmande för den som använder ordet vilket avslöjas av att det fått en väldigt konstig pluralform: två personal.

Men man ska kanske inte klaga. "Personal" är etablerat i språket och det vore att slåss mot väderkvarnar att försöka utplåna bruket att säga "två personal" men det skulle var trevligare om man sa "två anställda" i stället, eller varför inte dra fram ett i det närmaste utdött ord: "städslad". "Två städslade kom ut och hjälpte barnet".

/Klart slut från bakåtsträvaren

Min uppfattning är att "personal" också är beteckningen på den samlade styrkan av anställda. Med den tolkningen så kan det, normalt, aldrig finnas mer än en personal på en skola men den består av flera anställda.

---/samoht
Citera
2006-09-21, 22:11
Medlem
vinbras avatar
Att använda personal som beteckning på enskilda personer är inget annat än en brutal våldtäkt på det svenska språket.
Citera
2006-09-21, 22:28
Medlem
Egon3s avatar
Svenska språknämnden om »två personal« — acceptabelt:
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=26383;objekttyp=lan

Nästa i tur är att när något engelskspråkigt medium har rapporterat om "sending 5000 troops" så rapporterar svenska medier om 5000 trupper. Kämpar man emot så gör man det svårt för sig.

Svenska Missionskyrkan:
FN har bett EU om hjälp att övervaka säkerheten i Kinshasa. Redan har 4 500 kongolesiska poliser i Kinshasa utbildats av EU, som ska sända 500 trupper varav 70 svenska. Ett Herkulesplan kommer att följa de svenska trupperna.

www.missionskyrkan.se/templates/Page____5090.aspx
Citera
2006-09-22, 08:16
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Jag vill minnas att man sa "man" förr i tiden. "Vi är blott fyra man här i dag" hette det. Jag undrar varför det har kommit ur bruk.
Citera
2006-09-22, 10:06
Medlem
Egon3s avatar
dagisvärd

Citat:
... Man kan i TV få höra hur någon berättar vad som hänt på t ex ett daghem: "Barnet föll ur gungan och började gråta men då kom två personal ut...", ", ...
Testar:

-- Barnet föll ur gungan och började gråta men då kom två man ut ...

Man behöver inte ha pedofilfobi för att tycka att det låter konstigt, när de två personerna med stor sannolikhet var kvinnor.

-- Barnet föll ur gungan och började gråta men då kom två värdinnor ut ...

-- Barnet föll ur gungan och började gråta men då kom två dagisvärdar ut ...

Sedär ett columbinanskt ägg! Konferensvärdar och -innor manar till efterföljd. Det som duger för konferens-Sverige duger för barnen.

Edit: Alldeles på köpet får barnen lära sig skilja på dagisvärden och dagisvärlden.
Citera
2006-09-22, 12:56
Bannlyst
barnet föll ur gungan då kom två personer från personalen ut och hjälpte till. SKA DET VARA SÅ JÄVLA SVÅRT?
Citera
2006-09-22, 16:04
Medlem
Tvålfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag vill minnas att man sa "man" förr i tiden. "Vi är blott fyra man här i dag" hette det. Jag undrar varför det har kommit ur bruk.
Det har det väl knappast. "AIK har nu bara tio man på plan" och "Sverige kan uppbåda 300 man till den FN-ledda styrkan" är två exempel som känns både naturliga och flitigt använda.
Citera
2006-09-22, 16:50
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajkobeer
barnet föll ur gungan då kom två personer från personalen ut och hjälpte till. SKA DET VARA SÅ JÄVLA SVÅRT?
Inte svårt alls, om man vill ha en tautologi.
Citera
2006-09-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Inte svårt alls, om man vill ha en tautologi.

Det är väl inte mera tautologi än att skriva "2 spelare i laget hade röda skor".
Man skulle också kunna skriva "barnet föll ur gungan då kom två anställda ut och hjälpte till".

---/samoht
Citera
2006-09-22, 18:49
Medlem
Vad är "personal" för ord egentligen? Jag vet att det är ett substantiv men ser man till stavningen borde det vara ett adjektiv, men för det adjektivet finns redan "personell". Som någon skrev så utgörs en personal av alla anställda på arbetsplatsen. På SAS-svenska har jag hört användas ordet "ansatt" för "anställd". Det blir ju inte så lite komiskt: "De ansatta ska gå på kurs." Vad är de ansatta av? Djävulska inflytanden?
Citera
2006-09-22, 18:58
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Det är väl inte mera tautologi än att skriva "2 spelare i laget hade röda skor".
Man skulle också kunna skriva "barnet föll ur gungan då kom två anställda ut och hjälpte till".

---/samoht
Då uppstår genast frågan: "Var var de anställda?"
Man bör väl i så fall skriva: "två anställda på daghemmet" eller varför inte, två från daghemmets personal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in