2006-09-21, 16:28
Medlem
Hejsan jag har en bror som är 24 år och han läser på universitetet men har tagit paus nu och jobbar. Hans största och kanske enda intresse är att läsa . Han vill helst göra det hela tiden, vara ifred och kunna läsa utan att bli störd av någon.

Så jag vill hjälpa honom nu att hitta på nått sätt för honom att leva. Ett liv där han endast vaknar upp, äter något, läser sina böcker, äter, motionerar lite, läser böcker och sover. Ska fortsätta exakt så hela tiden utan att någon stör honom. Han vill inte göra något annat t ex gå på disco, ha ett jobb, sitta på cafe å snacka skit o.s.v

Jag tyckte att han skulle åka in i fängelse typ 7-8 år och där skulle han få läsa. Men så kom jag å tänka på att där kommer han bli störd av vakter och andra interner. Så det funkar inte.

Det andra jag tänkte på är att leva på soc och få bidrag och sen stänga in sig i sin lägenhet där han inte har någon kontakt med andra människor, så får han läsa i lugn o ro. Men det blir också svårt för man måste söka jobb hela tiden för att få bidrag. Det finns ju undantag t ex om man är funktionshindrad så klarar man sig. Men han mår bra och har inga fysiska problem alls

´Så det jag undrar nu är vad ni har för förslag på hur han ska leva sitt liv där han på något sätt kan endast läsa sina böcker i lugn o ro och äta sin mat och inte störas av någon. Jag menar inte att han ska gå till bibilioteket och läsa bara, utan att han ska ändra sin livstil helt å hållet.

Hoppas ni förstog vad jag skrev och att ni har svar till mig.
Och om någon känner samma sak så är det bara å diskutera vad ni har för tankar.

/Z
Citera
2006-09-21, 16:52
Medlem
Sir_Niclass avatar
Du kan ju alltid sponsra honom. Ett är iaf säkert, skattebetalarna skall inte pröjsa för det arbetsskygga kräket.
Citera
2006-09-21, 18:20
Medlem
Den där livsstilen kommer att göra honom totalt sinnessjuk är jag rädd. Om han inte redan är det.
Hur motiverar du som bror att du vill "hjälpa" honom att bli en socialt utstött/handikappad människa? Tror du själv att han är nöjd med det där eller tror du kanske att han är i behov av någonting annat? Att han flyr in i böckerna för att hans räds den riktiga världen?
Du låter inte som en vidare klok broder..håll dig borta från hur han väljer att leva sitt liv är mitt tips.

Helt obegripligt. Vad har du för sjuk bild av din bror egentligen?

Åka in i fängelset så att han kan läsa böcker? Herrejävlar, dina hjärnceller måste vara i toppform.

Nej du, din broder är inte vad jag skulle kalla en sund läsare, precis som man kan missbruka droger, mat och sex kan man också missbruka böcker och annan fiktion. Din bror är en missbrukare och du stjälper snarare än hjälper honom genom att läsanpassa hans liv. Om du hade en bror som tittade på tv hela dagarna, eller åt mat hela dagarna, skulle du då göra vad du kunde för att spä på detta frosseri och denna lättja?

Läsa kan han väl göra i anslutning till något arbete som innebär att man läser mycket, om han är begåvad vill säga..
Citera
2006-09-21, 19:25
Medlem
gentlemans avatar
Tycker du gör helt rätt som försöker hjälpa din bror att följa sitt intresse. Varför försöka tvinga ut honom på uteställen om han ändå bara vill vara hemma med en god bok?

Du kan ju alltid uppmuntra honom att ta upp en bana som litteraturvetare eller något liknande, fast risken är förstås rätt stor att sådana tvingas gå iväg till soc då och då....
Citera
2006-09-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gentleman
Tycker du gör helt rätt som försöker hjälpa din bror att följa sitt intresse. Varför försöka tvinga ut honom på uteställen om han ändå bara vill vara hemma med en god bok?

Du kan ju alltid uppmuntra honom att ta upp en bana som litteraturvetare eller något liknande, fast risken är förstås rätt stor att sådana tvingas gå iväg till soc då och då....

Mhm, och om intresset leder honom in i fördärvet är det bra menar du?
Citera
2006-09-21, 20:22
Medlem
gentlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Mhm, och om intresset leder honom in i fördärvet är det bra menar du?

Nej, naturligtvis inte. Jag menar att ett stilla liv som bokmal är ett utmärkt sätt att undvika fördärv, och brodern är ju inte socialt utstött om han själv har valt bort utelivet. Alla måste ju göra något för brödfödan, men de flesta uppskattar nog sin fritid mer än sitt arbete. Att Zerdar försöker komma på ett sätt för brodern att leva ett liv där han kan göra det han gillar bäst är bara bra.
Citera
2006-09-21, 21:19
Medlem
Henkko
Jag sa ju att fängelset är inget bra idé

Och sen han vill göra det här. Det är inte så att jag ska tvinga honom till det. Social utstött blir han väl men det är ju någon han styr och vill.
Jag har försökt prata honom till rätta och har inte lyckats få honom på andra tankar. Men det funkar inte så, då vill jag väl hjälpa istället för att han mår dåligt? Det är väl bättre?

Sen är en annan rolig sak det här med att man ska vara perfekt människa man ska ha ett jobb ha en familj ha en volvo v70 classic osv eller va det nu kan vara. Men det behöver inte va så, man måste väl kunna få göra det man vill göra här i livet?

Ja som ni ser det är ett svårt kapitel
För att den som inte förstår hur han tänker förstår ingenting han vill helt enkelt inte leva ett vanligt liv, han vill läsa i lugn å ro.

Jag brukar jämföra honom med "Tjuren Ferdinand" som hellre luktar på sina blommor hela dagarna och gör absolut ingenting annat än att lukta och njuta av sitt liv. Han föredrar inte att gå å stångas med de andra tjurarna jaja ni har säkert sett det på TV
Citera
2006-09-21, 21:21
Medlem
förresten: va tycker ni om Tjuren Ferdinand då?
Det han gör är det rätt eller fel? Att sitta och endast göra det han älskar mest här i livet. Jag vet inte om man kan kalla det för att missbruka? eller för han njuter och lever livet genom att endast lukta på blommorna det tar ingen större skada på honom för att kalla det han gör för Missbruk?
Citera
2006-09-21, 21:29
Bannlyst
Vad läser han för något, vilken genre ?. Är det något han kan ha nytta av ?.

Kanske du skulle försöka få honom att börja författa själv. eftersom intresset för böcker är ett så stort intresse för honom. Så kanske han har goda anlag att börja skriva själv.

Citat:
Ursprungligen postat av zerdar
Jag tyckte att han skulle åka in i fängelse typ 7-8 år och där skulle han få läsa. Men så kom jag å tänka på att där kommer han bli störd av vakter och andra interner. Så det funkar inte.

Citera
2006-09-21, 21:50
Bannlyst
Brodern kunde läsa lite böcker i aktiekunskap, företagsvärdering etc. och sedan bli rik på aktieaffärer och därefter framleva sitt liv som rentier.

Det finns många sätt att försörja sig, utan att det behöver bli för tidsslukande. Vanligt knegjobb är inte enda alternativet.

Ett jobb som annars skulle passa vore som lektör på något förlag. Då blir det hans dagliga arbete att läsa igenom och bedöma manuskript som författare in spe skickar in.

Men det vore helt fel om det allmänna försörjde honom. Soss är inte till för sådana som han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in