2006-09-19, 20:57
  #1
Medlem
Rauzs avatar
Ja, som rubriken säger så kliar det i svalget/gommen på ett riktigt irriterande sätt. Det enda som någotsånär hjälper är en form av osmaklig harkling, fast längre fram i munnen.

Det är så här året runt (som t.ex. nu) och verkar mest komma på kvällarna...jag vet inte vad det kan vara som framkallar det eftersom det verkar dyka upp helt slumpmässigt.

Någon som känner igen detta? Kan det vara överkänslighet mot nötter?
Det är i princip det enda jag intagit idag förutom kaffe med mjölk och socker
Citera
2006-09-19, 21:13
  #2
Medlem
Eigenfaces avatar
Nej, jag känner inte igen detta, men ett allergitest via närmaste vårdcentral vore kanske på sin plats?

Att ha en sådan, något regelbunden, klåda på ett sådant ställe skulle iallafall jag kolla upp.
Citera
2006-09-19, 22:59
  #3
Medlem
GaTuSoPPaReNs avatar
Det kliar för mig också i gommen ibland, och det är nog normalt, då andra har sagt att de också upplever detta ibland!
Citera
2006-09-23, 21:09
  #4
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eigenface
Nej, jag känner inte igen detta, men ett allergitest via närmaste vårdcentral vore kanske på sin plats?

Att ha en sådan, något regelbunden, klåda på ett sådant ställe skulle iallafall jag kolla upp.
Jo det börjar kännas så, det är ju egentligen bara en "minor annoyance" men i längden blir det lite tjatigt - ska nog kolla upp det som du säger.

Citat:
Ursprungligen postat av GaTuSoPPaReN
Det kliar för mig också i gommen ibland, och det är nog normalt, då andra har sagt att de också upplever detta ibland!
Hur pass ofta känner du det här?
Jag får det kanske tre-fyra gånger i veckan.
Citera
2006-09-23, 22:57
  #5
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Hur pass ofta känner du det här?
Jag får det kanske tre-fyra gånger i veckan.
Sådär får jag bara när halsont är analkande, du borde kolla upp det där.
Citera
2006-09-24, 00:13
  #6
Bannlyst
dsamma här, offtast om jag äter av dotterns marmelad elr nått jättesött å äckligt. riktigt irriterande!
Citera
2006-09-24, 00:17
  #7
Medlem
Det är nog knappast nån form av allergi. Låter ganska osannolikt.
Citera
2006-09-24, 00:17
  #8
Bannlyst
Att det kliar i gommen och kan även forsätta ut i örongångarna kan bero på allergi. Sen vad som orsakar allergin kan jag inte svara på i ditt fall. För mig är det kvalster och nötter. Riktigt illa nu för tiden då jag inte kan sova pga kvalstret och vaknar och det kliar som fan. Med nötter börjar det klia som fan sen upphör det helt plötsligt. Tar det ungefär en ca 30 sek sen börjar jag kvävas. Fan vad jag älskar allergi.
Citera
2006-09-24, 00:21
  #9
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Uriel-
Att det kliar i gommen och kan även forsätta ut i örongångarna kan bero på allergi. Sen vad som orsakar allergin kan jag inte svara på i ditt fall. För mig är det kvalster och nötter. Riktigt illa nu för tiden då jag inte kan sova pga kvalstret och vaknar och det kliar som fan. Med nötter börjar det klia som fan sen upphör det helt plötsligt. Tar det ungefär en ca 30 sek sen börjar jag kvävas. Fan vad jag älskar allergi.
Jo det där med örongångarna känner jag igen.
Det är kanske någon allergi då, nötter äter jag inte så ofta så kvalster känns nog mer logiskt.

Hur är det om man går och undersöker sånt där nuförtiden?
Stoppar dom fortfarande små nålar i ryggen på en?
Citera
2006-09-24, 00:23
  #10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Jo det där med örongångarna känner jag igen.
Det är kanske någon allergi då, nötter äter jag inte så ofta så kvalster känns nog mer logiskt.

Hur är det om man går och undersöker sånt där nuförtiden?
Stoppar dom fortfarande små nålar i ryggen på en?
Japp sticktest är det vanligaste. Antagligen på ryggen eller underarmen. Men dom är ju dock inte 100% säkra men brukar säga nogotlunda vad du reagerar på. Kan ta genom blodprov med men tveksam till om sjukan vill göra det. Pengar är allt
Citera
2006-09-24, 15:07
  #11
Medlem
Flickan Melindas avatar
Jag har en massa allergier. När jag äter någonting jag inte tål så får jag den känslan i halsen. Speciellt av en del frukter, men ibland vet jag inte alls vad det beror på. Kan vara vad som helst.. nästan.

Jag instämmer med att du ska kolla upp med sticktest. Det görs på underarmen och är smärtfritt.
Citera
2006-09-24, 21:48
  #12
Medlem
Kan säga att jag som är pollenallergiker får precis den reaktionen med några andra, jag måste på något vis klia med tungan uppe i gommen/svalget
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in