2006-09-19, 18:02
Medlem
Tele2-Comviq... vilka nötter!

Tecknade ett Comviq knockout-abonnemang när jag köpte min telefon. Skickade tidigt in en blankett om att jag ville ha autogiro. Men efter det kom ändå en räkning. Jag ringde då och sade att autogirot inte blivit infört. De beklagade och sade att det nu var ordnat. Men räkningar fortsatte ändå att komma! Jag ringde upp och de sade att det blivit något fel men att det nu var infört. Men räkningarna fortsatte att komma på posten. Jag ringde upp igen, men nu försäkrade de verkligen att det var ordnat och att jag inte skulle höra av mig mer. Efter det kom ändå en räkning. Jag betalade inte den. Sen kom en påminnelse, och sedan ytterligare en. Nu har grisarna spärrat mitt abonnemang vilket gör att jag inte kan ringa.

Nu är man hyfsat irriterad. Har fått krav från Comviq att betala samtidigt som mitt abonnemang är spärrat. Allt är deras fel. Vad ska jag göra? Att kontakta dem fungerar ju uppenbarligen inte så bra...
Citera
2006-09-19, 18:06
Medlem
Dia Psalmas avatar
Det är ändå inte speciellt smart att skita i att betala räkningarna.. givetvis är det deras fel att inte pengarna dras per autogiro, men betalningsanmärkning lär du kunna åka på i vilket fall som helst. Och det är aaaaaaaldrig bra.

Men det blir väl att kontakta konsumentombudsmannen eller liknande?
Citera
2006-09-19, 18:23
Medlem
Heinzes avatar
Ring Bankgirocentralen och kolla så allt verkligen stämmer där. Det kan ju vara så att Comviq har lagt upp dig i deras system men något hos BGC inte funkar således är det varken ditt eller Comviqs fel.

Att du sedan får ditt abonnemang spärrat är givetvis ditt eget fel. Står det inte att de kommer dra pengarna på kontot får du ju förutsätta att du ska betala in pengarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Dia Psalma

Men det blir väl att kontakta konsumentombudsmannen eller liknande?

För att Autogiro som är en gratistjänst inte fungerar?
Citera
2006-09-19, 18:28
Medlem
Dia Psalmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinze
För att Autogiro som är en gratistjänst inte fungerar?

För konsekvenserna det har givit honom som konsument. Oavsett om det är Bankgirocentralens eller Comviqs fel, så drabbar det ju konsumenten i slutändan, vilket vi ser tydligt här. Och så ska det väl inte gå till? Om det blir anmärkningar/påminnelser/onödiga utgifter för kunden som hade sluppits om bara företagen arbetat på ett korrekt sätt.

edit: Fast i.o.f.s. så kunde ju trådskaparen här bara betalat räkningarna i vanlig ordning.. så jag vetifan.
Citera
2006-09-19, 19:20
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dia Psalma
För konsekvenserna det har givit honom som konsument. Oavsett om det är Bankgirocentralens eller Comviqs fel, så drabbar det ju konsumenten i slutändan, vilket vi ser tydligt här. Och så ska det väl inte gå till? Om det blir anmärkningar/påminnelser/onödiga utgifter för kunden som hade sluppits om bara företagen arbetat på ett korrekt sätt.

edit: Fast i.o.f.s. så kunde ju trådskaparen här bara betalat räkningarna i vanlig ordning.. så jag vetifan.

Eventuella kostnader är ju namrams eget fel då han på sin faktura ser att de inte kommer att dra den via Autogiro. Det är självklart dåligt att det inte fungerat, det vore intressant att se varför det inte gjort det. Några anmärkningar får han ju inte om han betalar nu vilket han lär göra då abonnemanget är avstängt.

Det hela lär leda till en enkel koll i villkoren. Kan han genom dem få det till att Comviq på något sätt skulle vara ansvariga så får han begära kompensation. Jag kan tycka det är lite dåligt av dem att inte öppna upp abonnemanget då de borde se i sin historik att han påtalat ett antal gånger att han vill ha sitt Autogio igångsatt. Att han ringer och meddelar att han nu ämnar att betala borde vara mer än nog - som jag ser det.

Folk i Sverige lider dok av Sverker-hybris, så fort någonting inte funker enligt deras förväntingar ska han kontaktas och alla har minst en släkting som jobbar på Aftonbladet. Det är det intrycket jag fått när jag läser här, på Ekonomi och i Juridkforumet. Lite märkligt.
Citera
2006-09-19, 20:10
Medlem
Ja... vad fan ska man göra. Nötterna på Comviq försäkrar, att nu är det ordnat. Du behöver inte höra av dig mer. Dum som man är så tror man på dem... ja fy fan. Jag vill inte ha med dem att göra igen.

Edit: Har ringt till deras support...igen. Där står att autogiro är infört så tydligen är det något som inte fungerar. Ska betala min faktura nu och sen ska de kontakta BGC eller vad det hette. Det tråkiga är ju att jag har fått betala massa onödiga utgifter. Jag valdet abonnemanget från början eftersom det skulle bli billigare genom att man betalade med autogiro. Men nu har ju det inte fungerat så jag har fått betala mer än jag skulle ha gjort. Men men, autogiro är tydligen en tjänst som inte fungerar speciellt bra...
Citera
2006-09-19, 21:26
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Ja... vad fan ska man göra. Nötterna på Comviq försäkrar, att nu är det ordnat. Du behöver inte höra av dig mer. Dum som man är så tror man på dem... ja fy fan. Jag vill inte ha med dem att göra igen.

Edit: Har ringt till deras support...igen. Där står att autogiro är infört så tydligen är det något som inte fungerar. Ska betala min faktura nu och sen ska de kontakta BGC eller vad det hette. Det tråkiga är ju att jag har fått betala massa onödiga utgifter. Jag valdet abonnemanget från början eftersom det skulle bli billigare genom att man betalade med autogiro. Men nu har ju det inte fungerat så jag har fått betala mer än jag skulle ha gjort. Men men, autogiro är tydligen en tjänst som inte fungerar speciellt bra...

Jag tror faktist att det är bäst att du kollar det själv så det verkligen fungerar då deras support inte direkt verkar knivskarp. Ta ditt kundnummer hos Comviq och ring BGC och uppge ditt personnummer. De kan då kolla vilka autogiro som är kopplade till dig. Stäm av med dem så ditt kundnummer hos Comviq står med. Hade det varit fel bankkontonummer borde det inte stå på din faktura att du ska betala den. Det kan ju varit så att de löst problemet med ditt Autogiro precis efter att din senaste faktura var utskickad. Den faktururan "tror" då att du inte har Autogiro men nästa "vet" det... (för fakturor kan faktist tänka )

Att du ska få tillbaka eventuella fakturaavgifter ser jag som en självklarhet om du uppfyllt dina åtaganden vad gäller ifyllning av blanketter och dylikt.
Citera
2006-09-19, 21:33
Medlem
paridas avatar
Jag hade liknande problem.

Jag beställde autogiro förrförra hösten. Den pluppade upp på min internetbank och allt var frid och fröjd.

Sen fortsatte det komma fakturor med samtalspecifikation och grejjer, men det brydde jag mig inte i. Tänkte att dom skickar väl ut dom som vanligt, men att pengarna dras.

Sen blev det ju tsunami någon månad senare och räkningar fortsatte komma utan att jag betalade dom. Fick ingen påminnelse eller nåt föräns ett halvår senare!! Dessutom med 50 kronor extra på varje räkning!

Men det ordnade dom upp ganska fint och gav mig kompensation och grejjer för....
Citera
2006-09-19, 21:35
Medlem
Heinzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
Jag hade liknande problem.

Jag beställde autogiro förrförra hösten. Den pluppade upp på min internetbank och allt var frid och fröjd.

Sen fortsatte det komma fakturor med samtalspecifikation och grejjer, men det brydde jag mig inte i. Tänkte att dom skickar väl ut dom som vanligt, men att pengarna dras.

Sen blev det ju tsunami någon månad senare och räkningar fortsatte komma utan att jag betalade dom. Fick ingen påminnelse eller nåt föräns ett halvår senare!! Dessutom med 50 kronor extra på varje räkning!

Men det ordnade dom upp ganska fint och gav mig kompensation och grejjer för....

Hur länge fick du fakturor som du ringde på utan att ditt abonnemang blev avstängt? Låter ytterst märkligt att ditt bolag skulle sakna sådana kravrutiner.
Citera
2006-09-20, 01:41
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Folk i Sverige lider dok av Sverker-hybris, så fort någonting inte funker enligt deras förväntingar ska han kontaktas och alla har minst en släkting som jobbar på Aftonbladet. Det är det intrycket jag fått när jag läser här, på Ekonomi och i Juridkforumet. Lite märkligt.

Då skulle du bara arbeta i en kundtjänst hos en mobiloperatör
Givetvis är det operatörens fel att abonnemanget är avstängt för att en faktura inte är betald trots två påminnelser, och att kunden ska prata med högsta chefen omgående som ska öppna abonnemanget igen då kunden förlorar pengar varje minut mobilen är avstängd.. Är ju trots allt arbetsmobilen...
Citera
2006-09-20, 16:45
Medlem
paridas avatar
Citat:
Hur länge fick du fakturor som du ringde på utan att ditt abonnemang blev avstängt? Låter ytterst märkligt att ditt bolag skulle sakna sådana kravrutiner.

Typ ett halvår! Förmodligen berodde det på att det vart tsunamin och dom ställde in alla påminnelser och sånt för dom trodde väl jag va död!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in