• 1
  • 2
2006-10-22, 21:50
Medlem
Nazipolizeis avatar
hmm, vad är det ether används till och eftersom det är lagligt var kan man lättast få tag i det? kostnad?
och det här med brandrisken är lite oroväckande imo, hur lång tid efter man inhalerat är det lugnt att röka, eller är det kanske bara farligt i samband med inhaleringen?
Citera
2006-10-23, 15:00
Citat:
Ursprungligen postat av Nazipolizei
hmm, vad är det ether används till och eftersom det är lagligt var kan man lättast få tag i det? kostnad?
och det här med brandrisken är lite oroväckande imo, hur lång tid efter man inhalerat är det lugnt att röka, eller är det kanske bara farligt i samband med inhaleringen?
Det sägs att man kan få ether ur startgas, men det är inget som jag vet nått om. Jag har köpt mitt på apoteket. Nu är det ju min far som driver apoteket så jag har kunnat köpa grejer lite hur som helst där, om än att han vägrade ethern först. Men fråga på apoteket, säg att du ska ha det till frimärken (varför vet jag inte), men jag hittade en flaska ether på farsans jobb o frågade varför de hade den. Det var en kund som skulle ha den till frimärken. Så det kanske går att beställa, de har det iaf. inte hemma. Förvisso jobbar min pappa utomlands, så det kanske är andra lagar i Sverige.

Brandrisken ska man ta allvarligt på! Bensin, toluen, etanol m.m är märkta med "Mycket brandfarligt". Ether är märkt med "Extremt brandfarligt", dessutom tror jag det är märkt med texten: "Kan bilda explosiva peroxider".

Så om du ska sniffa ether o sen planerar att röka, se framför allt till att du har etherflaskan undanstoppad. Vänta gärna ca 5 minuter efter sista sniffningen, o använd bara ca 10-15 ml i taget.

Ett bra bevis jag fick att det är väldigt brandfarligt är när jag var liten (13-14 år), så hade vi snöbollskrig. Jag tog en snöboll hällde på lite eter o tände på, o kastade mot motståndarnas snöfort, ett j-vla eldklot blev det när den landade, men som snabbt slocknade.

Annars var jag ganska nervös när jag hade köpt ethern hos farsan o skulle köra hem i värsta sommarvärmen, AC:hade lagt av så det var ganska varmt i bilen. O ether kokar vid 36º. Stannade var 10:e mil o luftade flaskan!
Citera
2006-10-23, 15:55
Medlem
Sir Dwains avatar
Ja, och akta er särskilt för peroxider! De är ytterst explosiva och kan bildas i en radikalreaktion av föreningar som lätt oxideras med luftens syre (däribland dietyleter). Om peroxidhaltiga blandningar skall t ex indunstas kan återstoden plötsligt detonera p g a hög halt peroxider.

Ljus gynnar reaktionen så förvara eter mörkt. Du kan peroxidtesta ganska lätt med lite isättika (0,5-1ml) och kaliumjodid (0,1g) (samt 0,5-1ml testsubstans), blir provet gult inom en minut förekommer peroxider, blir det brunt så finns det massor av peroxider. Man kan rena substansen om peroxider förekommer, men ganska ofta destruerar man dem hellre av säkerhetskäl.
Citera
2006-10-23, 18:22
Medlem
Obskyrigs avatar
Hör man allt i metallisk klang ? har hört nått om detta, får man eufori ?
förklara lite bättre om effekterna.
Citera
2006-10-23, 21:38
Medlem
Nazipolizeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Det sägs att man kan få ether ur startgas, men det är inget som jag vet nått om. Jag har köpt mitt på apoteket. Nu är det ju min far som driver apoteket så jag har kunnat köpa grejer lite hur som helst där, om än att han vägrade ethern först. Men fråga på apoteket, säg att du ska ha det till frimärken (varför vet jag inte), men jag hittade en flaska ether på farsans jobb o frågade varför de hade den. Det var en kund som skulle ha den till frimärken. Så det kanske går att beställa, de har det iaf. inte hemma. Förvisso jobbar min pappa utomlands, så det kanske är andra lagar i Sverige.

Brandrisken ska man ta allvarligt på! Bensin, toluen, etanol m.m är märkta med "Mycket brandfarligt". Ether är märkt med "Extremt brandfarligt", dessutom tror jag det är märkt med texten: "Kan bilda explosiva peroxider".

Så om du ska sniffa ether o sen planerar att röka, se framför allt till att du har etherflaskan undanstoppad. Vänta gärna ca 5 minuter efter sista sniffningen, o använd bara ca 10-15 ml i taget.

Ett bra bevis jag fick att det är väldigt brandfarligt är när jag var liten (13-14 år), så hade vi snöbollskrig. Jag tog en snöboll hällde på lite eter o tände på, o kastade mot motståndarnas snöfort, ett j-vla eldklot blev det när den landade, men som snabbt slocknade.

Annars var jag ganska nervös när jag hade köpt ethern hos farsan o skulle köra hem i värsta sommarvärmen, AC:hade lagt av så det var ganska varmt i bilen. O ether kokar vid 36º. Stannade var 10:e mil o luftade flaskan!

jaha detta var väldigt värefull information, de tackar vi för.
Får ta och testa det nästa gång man är i storstaden (känns lite nojigt att gå in till apoteket i småstaden av någon anledning...) speciellt ifall det inte är 100% om man får köpa.
F.ö vet du kanske hur mycket det går på i Sverige? och hur mycket man får då.
Citera
2006-10-23, 23:35
Medlem
speedracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaoulDuke
Någon som använder sig av eter som kan ge tips etc, är det ens nåt att ha. Är det kul liksom?

Svar: ja. Go for it.

Se upp bara, för man kan lukta eterfabrik dagen efter. Du svettas eter, bokstavligen.
Citera
2006-10-25, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaoulDuke
Jag har sökt men inte hittat någon heltäckande tråd så jag skapar en. En polare till mig har obegränsade mängder dietyleter och jag intresserad av att prova men måste lära mig lite om grejerna först.

Vad har det för effekter på kroppen? Behagliga samt obehagliga.

Hur mycket behövs för att det ska ge effekt? Verkar det direkt när man drar in det?

Är det skadligt?

För det första e det aldrig bra att sniffa.
för det andra så e lukt, smak, o eftereffekter sjukt otrevligt.
för det tredje så e trippen sjukt go om du inte börjar snea o få hallisar = att en förbannad kalmarit (jag) stod o spöade på en 25-30 meter hög tall för att den hadde snackat skit om hans morsa
Citera
2006-10-25, 14:08
Medlem
speedracers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av novichok
För det första e det aldrig bra att sniffa.
för det andra så e lukt, smak, o eftereffekter sjukt otrevligt.
för det tredje så e trippen sjukt go om du inte börjar snea o få hallisar = att en förbannad kalmarit (jag) stod o spöade på en 25-30 meter hög tall för att den hadde snackat skit om hans morsa

Det är annorlunda med dietyleter. Det är inte lika skadligt som lösningsmedel och drivgas etc.

För det första så luktar dietyleter förbannat gott (bensin likaså), och för det andra så är det ett annat rus om du jämför med drivgaser etc.

Snea kan man göra på de flesta droger. Att du blir mongo och börjar spöa ett träd måste ju bero på något helt annat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in