2006-09-19, 21:52
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
Om du anser att du som debattör kan påverka mer inifrån, som moderator, så är det verkligen skrämmande för det fria ordet...

Precis som Expressen, bortsett från att där finns det folk som tar ställning, rätt eller fel är en annan diskussion

Och jag förstår inte varför du inte förstår - men det är helt ok.

Näe, nu ville du missuppfatta mej igen.

Påverkan på andra debattörers åsikter gör man enbart genom diskussionen ute på forumet - och där är man snarare friare om man inte är mod.

Men, Flashbacks utveckling - den påverkar man ju bättre inifrån. Jag testade att göra det utifrån, men bortsett från nån enstaka reaktion - så blev påverkan marginell.

Och Flashback tar ju ställning - för yttrandefriheten - och låter övriga frågor vara fria. Vilket jag nog tycker är snäppet bättre än Expressen.
Citera
2006-09-19, 22:05
Medlem
Mesharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Näe, nu ville du missuppfatta mej igen.

Påverkan på andra debattörers åsikter gör man enbart genom diskussionen ute på forumet - och där är man snarare friare om man inte är mod.

Men, Flashbacks utveckling - den påverkar man ju bättre inifrån. Jag testade att göra det utifrån, men bortsett från nån enstaka reaktion - så blev påverkan marginell.

Och Flashback tar ju ställning - för yttrandefriheten - och låter övriga frågor vara fria. Vilket jag nog tycker är snäppet bättre än Expressen.
Och nu slingrar du dig igen, eller så pratar vi helt enkelt förbi varandra. Expressen är för yttrandefriheten, men den diskussionen är rätt dum eftersom det nog bara är ett fåtal som vet vad du och jag pratar om nu Och lycka till med din inre påverkan, just bristen på att faktiskt kunna påverka gjorde att i alla fall jag fick nog. Yttrandefrihet, nästan yttrandefriet, yttrandefriet när det passar...sök skydd i yttrandefriheten och ge pedofiler och nazister det utrymme de saknar, utrymme som de kanske ska ha men som i vart fall jag inte vill bidra till.

"Vi värnar yttrandefrihet" - Expressen.
Citera
2006-09-20, 12:12
Bannlyst
Nej det tror jag inte alls på. det blåser högervindar generellt i samhället just nu och att SD ökar lite i och med det är inte så konstigt. Däremot är ju FB helt klart ett ställe där åsikter som (faktiskt) är närmast tabu att framföra i samhället i övrigt tillåts komma fram. Vilket kanske, marginellt dock för valpåverkan skulle jag tro, är till gagn för liknande partier.

Men att påstå att FB bidragit till SD:s "framgång" tror jag inte direkt på annat än ytterst marginellt. Man ska ju ha kalrt för sig att det är en väsentlig skillnad och föra "invandrarkritisk" debatt på ett låtsasställe som ett internetforum kontra ute i verkligheten och det är just det som avspeglar sig i valresultatet. Ser man till FB så skulle ju de invandrarkritiska troligen få ensam majoritet i riksdagen. Riktigt så är det inte.
Citera
2006-09-20, 12:15
Medlem
Konrad Haifas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Nej det tror jag inte alls på. det blåser högervindar generellt i samhället just nu och att SD ökar lite i och med det är inte så konstigt. Däremot är ju FB helt klart ett ställe där åsikter som (faktiskt) är närmast tabu att framföra i samhället i övrigt tillåts komma fram. Vilket kanske, marginellt dock för valpåverkan skulle jag tro, är till gagn för liknande partier.

Men att påstå att FB bidragit till SD:s "framgång" tror jag inte direkt på annat än ytterst marginellt. Man ska ju ha kalrt för sig att det är en väsentlig skillnad och föra "invandrarkritisk" debatt på ett låtsasställe som ett internetforum kontra ute i verkligheten och det är just det som avspeglar sig i valresultatet. Ser man till FB så skulle ju de invandrarkritiska troligen få ensam majoritet i riksdagen. Riktigt så är det inte.

Skulle de naiv-PK man träffar på utanför internet komma hit skulle deras PK-ism omedelbart malas sönder...

I övrigt håller jag med.
Citera
2006-09-21, 02:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Att en del - fortfarande - är invandringsfientliga innebär ju inte att de nödvändigtvis måste vara det i all framtid. Jag tror på upplysning, utbildning och att genom diskussion påverka folks åsikter.

Jag tror också på upplysning, utbildning och att genom diskussion påverka folks åsikter. Det är därför Sverigedemokraterna ökar i antal medan mångkulturälskare som du blir allt färre. Verkligheten skingrar alltid fantasins rosenröda dimmor, bara man har lite tålamod. Dom värsta fantasierna som spreds här för några år sen, de är väldigt sällsynta idag. Så utan tvekan går det framåt.

Annars hjälper din debattstil till att skapa fler Sverigedemokrater. Så man får bara tacka och ta emot. Tack... Hoppas du fortsätter 30000 inlägg till, herr Ruskigbussen.
Citera
2006-09-21, 02:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
För egen del tror jag inte att FB gynnar SD, FB är försvinnande litet för det och sympatisörer för dessa partier finns här redan. Man får inte glömma att av de 100.000 medlemmarna så är det kanske bara 5-10.000 som är aktiva, om ens det, och det är en fis i rymden sett till andra mediasammanhang och i storlek till hur många det är som är röstberättigade.

Du får tänka på ringar-på-vattnet-effekten. Information som man hittar här och lär sig, det kan man sedan sprida till andra. Som i sin tur sprider det till ytterligare osv.

Sen tror jag att en del läser här utan att bli aktiva själv. Alla deltar inte i debatter utan är passiva åskådare.

Sen pratar jag inte enbart om Flashback utan det finns även andra forum. Det blir en relativt stor sammanlagd effekt.

Du nämner "media". Vanlig media har ju vart nästan helt stängd för SD, så den vägen kan det inte ha skapats så många nya sympatisörer. Inte direkt i alla fall, men sannolikt indirekt (tex TV3-Efterlyst mm). SD har växt på gräsrotsnivå och där tror jag att Internet hjälpt väldigt mycket. Liksom information som sprids person till person.
Ett par i min omgivning som inte röstat på SD, röstade nu på SD och jag tror att jag hjälpt till att "omvända" dom. Bland annat med hjälp av information som jag hittat via forum. En arbetskollega har jag bombarderat med (utvalda) länkar till artiklar o statistik jag fått bla via Flashback och till slut gav det resultat... hehe...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in