Citat:
Ursprungligen postat av Mesharry
För egen del tror jag inte att FB gynnar SD, FB är försvinnande litet för det och sympatisörer för dessa partier finns här redan. Man får inte glömma att av de 100.000 medlemmarna så är det kanske bara 5-10.000 som är aktiva, om ens det, och det är en fis i rymden sett till andra mediasammanhang och i storlek till hur många det är som är röstberättigade.
Du får tänka på ringar-på-vattnet-effekten. Information som man hittar här och lär sig, det kan man sedan sprida till andra. Som i sin tur sprider det till ytterligare osv.
Sen tror jag att en del läser här utan att bli aktiva själv. Alla deltar inte i debatter utan är passiva åskådare.
Sen pratar jag inte enbart om Flashback utan det finns även andra forum. Det blir en relativt stor sammanlagd effekt.
Du nämner "media". Vanlig media har ju vart nästan helt stängd för SD, så den vägen kan det inte ha skapats så många nya sympatisörer. Inte direkt i alla fall, men sannolikt indirekt (tex TV3-Efterlyst mm). SD har växt på gräsrotsnivå och där tror jag att Internet hjälpt väldigt mycket. Liksom information som sprids person till person.
Ett par i min omgivning som inte röstat på SD, röstade nu på SD och jag tror att jag hjälpt till att "omvända" dom. Bland annat med hjälp av information som jag hittat via forum. En arbetskollega har jag bombarderat med (utvalda) länkar till artiklar o statistik jag fått bla via Flashback och till slut gav det resultat... hehe...