• 1
  • 2
2006-09-19, 02:31
Medlem
Daddy Dajmkryzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror_Didrik
Har tagit två propavan nu och blibt trklp ytöyy. Kommrt nog domns gtsmgöt tangrnbotfrl.

Ja, allt ser ut att vara i sin ordning!
Citera
2006-09-19, 02:58
Bannlyst
bens är väl till för att bota ångest. mår du bra och käkar dem så händeri gnet speciellt, du borde välv eta det.

för mig hjälper en valium som fan, mår kass utan ångestdämpande.
Citera
2006-09-19, 10:55
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Är lite mer klar i skallen nu, så, här kommer svaren:

Lungt, det gäller ju att vara försiktig. Men det är såhär att jag har tänkt ta det som självmedicinering och då max 3-4mg - det finns de dagar jag har otrolig ångest och jag absolut inte kan få ordning på mina tankar, dagar som är ångestfylldå osv. Mest på grund av att jag har hoppat av skolan, fortfarande bor hemma hos mina föräldrar och måste söka arbete för att tillfröra pengar till div. grejer såsom mat och hyra (ja, ni vet hur det är...). Ibland blir det alltså för mycket och då sitter nog 3-4mg alprazolam fint för att "släppa" allt.

Nu inatt provade jag ju liksom bara, och det är ju inget man kan säga såhär i förväg, men jag ska använda medicinen till det syftet det ska - alltså inte festa.

Det låter bra, ta det försiktigt med xanor i sådana höga doser. Även små doser på 0.5 mg bli man beroende av, om man tar dem under lång tid även på läkares inrådan. Vid svåra ångestsyndrom får man helt enkelt räkna med en medicinering som också måste avvänjas, för att medicineringen behövs för att dämpa smärtan. Smärtan i sig kan vara livsfarlig och traumatiserande för den som har ångest. Däremot är avvänjningen från benso lika långdragen som för andra droger som t.ex. opiater.

Stark ångest är en överdjävlig känsla, så jag skall inte moralisera något du gör egentligen för att dämpa det, men hoppas att du hittar bra sätt som är mer långsiktiga och inte fortsätter med "självmedicinering" så länge.
Försök att ta hand om dig själv, och det skulle vara skönt om du fick hjälp med att reda upp din situation och de tankar/erfarenheter som skapar ångesten.
Citera
2006-09-19, 13:13
Bannlyst
Tack för alla pekpinnarna och råd, speciellt av Castafiore och unbalanced!

Har lite till frågor dock:

Eftersom jag verkar ha rätt hög tolerans: Hur mycket ska jag ta när jag väl mår dåligt psykiskt? 3-5mg? Igår fick jag nog fan i mig 10mg+ och då vinglade jag som fan och allt blev väldigt suddigt. Jag är alltså bara ute efter att all ångest ska försvinna och att jag är lugn och lite smått euforisk.
Citera
2006-09-19, 15:32
Medlem
Tjacktorskens avatar
Benso är inget man bängar så jävligt på men drick LITE sprit så kommer du att bli jävligt vinglig och dina hämningar kommer vara så gott som obefintliga.

Åt 7 roppar i Lördags och drack massa sprit och drog tjack på det och jag gjorde så sjuka grejer på bussen som skulle ta mig till andra sidan stan. Är rätt inbiten på flödder men den här gången kunde jag inte behärska mig.

Edit: Ät 0.5-2 mg vid ångest, inte mer alltså.. Bara idiotiskt att höja toleransen för att man vill bli flöddrad. Det är ju trotsallt ångesten du vill bli av med!
Citera
2006-09-19, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjacktorsken
Edit: Ät 0.5-2 mg vid ångest, inte mer alltså.. Bara idiotiskt att höja toleransen för att man vill bli flöddrad. Det är ju trotsallt ångesten du vill bli av med!

Jag vill bli lite "sedated" också, så jag tänker mig 3mg, är det någ kanske? Och sen kanske någon öl på det.
Citera
2006-09-19, 15:50
Medlem
Tjacktorskens avatar
Citat:
Jag vill bli lite "sedated" också, så jag tänker mig 3mg, är det någ kanske? Och sen kanske någon öl på det.

2 mg ska räcka, drick 2-6 folköl på det så blir du lugn och fin.
Citera
2006-09-19, 16:10
Medlem
Nu har många inte upplevt hur det är att vara beroende och tända av från barbiturater, eller lugnande/sömngivande preparat av Meprobamat-typ, men bensodiazepinberoende är nog så jävligt. Xanor/Alprazolam är så effektivt, men samtidigt så våldsamt beroendeframkallande. Dessutom stiger toleransen för var dag om man inte har lite disciplin. Jag är själv torsk på främst Alprazolam.

Generellt ska man ta det försiktigt med s.k. Triazolobensodiazepiner; Xanor/Alprazolam, Halcion/Triazolam, Adinazolam och Estazolam, för att nämna några. De i fet stil är de enda som förekommer på den svenska marknaden. En viss varning även för Temesta/Lorazepam.

Triazolobenso är i regel väldigt potenta, d.v.s. aktiva i små doser och har korta halveringstider. De har även en snabb och kraftfull effekt som kan leda till att en ovan får ett regelrätt euforirus. Denna eufori kan underhållas under en tid genom att öka dosen, men när man når en viss gräns så har effekten reducerats så pass mycket att man inte känner av någonting när man har tabletterna i sig, men man känner däremot mycket när man inte har dem i sig. Långstidsbruk, höga doser samt potenta preparat med kort halveringstid brukar ofta leda till våldsamma abstinenssymptom vid utsättning. Vid snabb utsättning är det inte ovanligt att man hamnar på intensivvården med lika svår eller t.o.m. svårare abstinens än de med svår, akut alkoholabstinens, vilket kan vara livshotande. Alkohol och bensodiazepiner är korstoleranta droger, men det visste du kanske säkert redan. Både drogerna ställer till med kalabalik i GABA-komlexet, och binder till sig och utöver sina verkningar på GABA-a-receptorn i synnerhet.

Att göra en sedvanlig, schemalagd nedtrappning fungerar sällan bra när man är beroende av korttidsverkande, potenta benso och dessutom ligger på höga doser. Det krävs att man byter preparat. Jag har lyckats reducera min förskräckliga konsumtion av Xanor och Halcion genom att byta preparat. Jag förstod varför jag var så beroende av just Alprazolam och Triazolam: de har mer eller mindre samma kemiska struktur! Halcion har dock kortare halveringstid då den skrivs ut mot sömnproblem (om den överhuvudtaget skrivs ut, Halcion har i likhet med Flunitrazepam inget vidare rykte. Det börjar även gå upp får läkarna mer och mer nu att Xanor är ett unikt problem beträffande beroendepotential och utsättningssymptom.

De preparat jag rekommenderar vid planer på nedtrappning har avsevärt längre halveringstid och även mildare effekt.

Förstahandsvalet är utan tvekan Stesolid (Diazepam). Den hamnar väl någonstans på mitten av skalan beträffande potens, men däremot så verkar Diazepam på så många olika symptom: ångest, spänningstillstånd, kramper, oro, vissa former av epilepsi. Dessutom har preparatet en väldigt lång halveringstid: effekten kommer mjukt, och går ur kroppen mjukt. Det råder oeninghet, men 10 mg (högsta tablettstyrkan) Stesolid motsvarar någonstans mellan 0,5-1 mg Xanor. Tabletterna finns även som 5 mg och 2 mg, och de är försedda med brytskåra. Diazepam, substansen patenterades 1963 av Roche och varumärket Valium gjorde braksuccé. Än idag är Diazepam den viktigaste bensodiazepinen inom sjukvården, och är förstahandsval vid orostillstånd och abstinensbehandling, precis som Morfin är förstahandsval vid kraftiga, opioidkänsliga smärttillstånd. Preparatet ligger väl även i topp, tillsammans med Flunitrazepam, på den svarta marknaden.

Andrahandsvalet kommer kanske förvåna vissa, och det skulle ha förvånat mig själv för en tid sedan. Preparatet i fråga är Nitrazepam (Nitrazepam Recip, Mogadon och Apodorm). Det är förmodligen den mest harmlösa bensodiazepinen tillsammans med Sobril, och den är vetenskapligen bevisat minst giftig. Nitrazepam Recip finns i styrkorna 2,5 mg och 5 mg, Mogadon och Apodorm uteslutande i 5 mg. Det är ganska låga doser, då 1 st 5 mg-tablett Nitrazepam motsvarar 10 mg Stesolid. Det är dock inte så mycket att oroa sig över, hänsyn tas till vikten då behandling med Nitrazepam påbörjas. Då folk sällan får tag i större mängder Nitrazepam svart p.g.a. att minilangarna på gatorna endast är försedda med de hårdaste preparaten logiskt nog. Och högsta tablettstyrkan är som sagt 5 mg, så om folk vill "flöddra" och har hög tolerans så behöver de många tabletter.

Nitrazepam är väldigt underskattad av somliga. Preparatet har ett väldigt brett användningsområde: Nitrazepam påverkar vissa signalsubstanser i centrala nervsystemet, vilket ger en sövande, lugnande, muskelavslappnande och kramplösande effekt. Vid epilepsi förhindrars att signaler som utlöser ett epileptiskt anfall sprider sig i hjärnan. Därigenom dämpas pågående anfall och nya förhindras.

Det står listat som "sömnmedel", men det vore inte att ta till vara på egenskaperna. Dessutom har medlet en ganska lång halveringstid. I små, men tillräckliga, doser uppnår man ett lugn och en skön avslappning som jag anser överträffar Stesolidens. Man känner den mjuka, kramplösande effekten ut i hela kroppen. Vid ångest fungerar Nitrazepam tillfredställande. Förvisso inte samma bombnedslagskraft som Xanor, men det kanske inte alltid är att eftersträva. Nitrazepam har en tämligen komplett profil. Stesolid och Nitrazepam har väldigt liknande effekt, men det finns en skillnad som är viktig för vissa: vid höga doser så är Nitrazepam mer sövande. Visst, det kanske blir ganska många tabletter per dag och en stor dos till natten, men då sover i alla fall jag som en stock i 8-9 timmar och vaknar avslappnad och utvilad. Som sagt, en väldigt komplett benso som inte bara har många verkningsområden, effekten är bra också. Men som sagt så är doserna svaga och är man kraftigt byggd och väger mycket så är det extra viktigt att ta upp det med läkaren så att dosen blir högre. Själv jag kunnat trappa ned Xanoren över förväntat (har trappat ned 20 mg) med hjälp av 6-8 st Nitrazepam 5 mg/dag. Det är en maximal dygnsdos på 30-40 mg, och tänker man på Stesolid så känns inte det som någon anmärkningsvärd dos. Halveringstiden är som sagt helt okej så ibland har min disponering av 8 tabletter sett ut så här: 10 mg förmiddag, 10-12,5 mg som räcker för eftermiddag och kväll och 17,5 mg-20 mg före sänggåendet. Tabletterna är snabbverkande. Något annat som är uppskattat är att abstinensen efter användning av den hä medicinen är närmast obefintlig.

Ett tredje förslag är Iktorivil, och det av den enkla anledningen att det brukar fungera bra för många. Det är egentligen ett läkemedel tillhörandes gruppen "Antiepileptikum", men skrivs ut för en mängd andra orsaker då medicinen har en bra ångestdämpande och panikförebyggande effekt, och även vid tillstånd som aggressivitet, svårare ticks, "rest leg syndrome" etc. Det som talar för Iktorivil är den långa halveringstiden, och för dem som svarar positivt på Ikto brukar det bli bra. Jag har slutat helt med Iktorivil av flera skäl. Dels är tabletten väldigt "slö". Man får lösa upp den under tungan/snorta/röka/injicera om det är akut, för om man sväljer så tar det en jäkla tid innan man märker av någonting. Inte lönt att använda om man har sömnsvårigheter. Jag upplevde inte ångestdämpning oavsett dos: 25 mg Nitrazepam skulle göra mig avsevärt mer lugn och avlsappnad än 10 mg Iktorivil, och då ska Iktorivil (Klonazepam) 0,5 mg motsvara 10 mg Nitrazepam/Diazepam, vilket torde vara ett bevis på att man får ta tabletterna med en ordentlig nypa salt. Dock gav Iktorivil effekt vid svåra spänningstillstånd och var dessutom bra som abstinenslindrare, men mer var det inte. Man blev ganska snart sittandes med sin burk med 100 tabletter á 2 mg och ploppade i sig den ena tabletten efter den andra. 3 st under tungan, svälja 5 st...vänta lite 2 till under tungan, svälja några till etc. Det förvärrade läget för mig, men jag tyckte att det var värt att ta upp Iktorivil med tanke på att det finns många som får god effekt.

Nåja, lycka till hur du än gör.
Citera
2006-09-19, 19:01
Medlem
Castafiores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Långstidsbruk, höga doser samt potenta preparat med kort halveringstid brukar ofta leda till våldsamma abstinenssymptom vid utsättning. Vid snabb utsättning är det inte ovanligt att man hamnar på intensivvården med lika svår eller t.o.m. svårare abstinens än de med svår, akut alkoholabstinens, vilket kan vara livshotande.

Att göra en sedvanlig, schemalagd nedtrappning fungerar sällan bra när man är beroende av korttidsverkande, potenta benso och dessutom ligger på höga doser. Det krävs att man byter preparat.

Jo jäklar...jag måste ta xanor mot ångest efter en krasch in i en bergvägg. Går på låg dos....0.5-1 mg per dag/vid extrema attacker upp till 2mg ...sedan blev helt plötsligt ångestfri en hel vecka.

Då tänkte jag glad i hågen, det är väl ingen ide att ta den här skiten, som man bara bli trött av. Sket i att ta dem i en dag.

Dagen efter var ett helvete. Började med att jag frös och svettades floder(rann längst ryggen)...sedan fick jag "utanför-kroppen-upplevelser"...sedan fick jag hög puls och lågt blodtryck....det var jäkligt läskigt...blodtycksfall.

Ringde beroendelinjen och de sade att jag måste ta vanlig dos annars kan de måsta komma och hämta mig i ambulans. Blev skitledsen för att jag hade blivit beroende, inte psykiskt men fysiskt av dem.

Nu trappar jag ner...långsamt långsamt...som en som gått på heroin. Det är samma nedtrappningschema.
Citera
2006-09-19, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Nu har många inte upplevt hur det är att vara beroende och tända av från barbiturater, eller lugnande/sömngivande preparat av Meprobamat-typ, men bensodiazepinberoende är nog så jävligt......................

Nåja, lycka till hur du än gör.

Många tack!
Citera
2006-09-23, 23:40
Medlem
Super Motos avatar
Passa er för Xanor! Otroligt vanebildande och toleransen stiger otroligt fort! Rena rävgiftet.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in