• 2
  • 3
2021-12-01, 21:17
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag kpte glad i hgen en pse Tip-Top bites en dag, fr att Tip-Top r min favoritglass, mycket p grund av den dr kulan som r mnet fr trden. Tyvrr tyckte jag inte att det funkade alls i godisform. Det smakade besvrande stt och smaken var nrmast fadd. Glass r vl ofta s, det frysta dmpar stman ngot och d smakar det bara bra, sen i rumstemperatur r det inte gott. Tnker lite p smlt isglass ocks som r vidrigt, s stt att ansiktet skrynklas.
Fast det dr Tip-Top-godiset innehller ju ingen chokladkula alls. Bara verdraget frn glassen samt en seg och sliskigt vaniljsmakande fyllning som jag antar r menad att efterlikna sjlva glassen versatt i godisform.

Blev ocks riktigt besviken p dessa bitar. Tillverkarna hade ju vrldens chans hr att plocka ut det verlgset allra bsta ur den glassen och verfra i konfektvariant. Synd att de missade pongen totalt.

Tycker frvrigt att du ska ge mitt recept hr ovan en chans. Inte p pricken likt originalet men nog s vlsmakande nd.

Vill tillgga att det funkar ven med ostad kondenserad mjlk fr de som r knsliga fr extra stma.
Och s hller jag grna ner min fyllning i sm pralinformar i silikon innan frysning. Blir de till sm hjrtformade bitar man grna gr och plockar ur.
Citera
2021-12-01, 22:03
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Fast det dr Tip-Top-godiset innehller ju ingen chokladkula alls. Bara verdraget frn glassen samt en seg och sliskigt vaniljsmakande fyllning som jag antar r menad att efterlikna sjlva glassen versatt i godisform.

Blev ocks riktigt besviken p dessa bitar. Tillverkarna hade ju vrldens chans hr att plocka ut det verlgset allra bsta ur den glassen och verfra i konfektvariant. Synd att de missade pongen totalt.

Tycker frvrigt att du ska ge mitt recept hr ovan en chans. Inte p pricken likt originalet men nog s vlsmakande nd.

Vill tillgga att det funkar ven med ostad kondenserad mjlk fr de som r knsliga fr extra stma.
Och s hller jag grna ner min fyllning i sm pralinformar i silikon innan frysning. Blir de till sm hjrtformade bitar man grna gr och plockar ur.

Jag har provat flera sorter av det dr godiset som motsvarar glass-sorter och inget jag har provat har varit bra. Alldeles fr stt och utan det som har gjort glassen god. S det r ingen hjdare verlag. Tror inte det sljer s jkla bra heller fr en av sorterna fick jag gratis p 7-Eleven en gng, om man handlade ngot s fick man en pse p kpet. De hll frsts p att g frbi bst-fre-datumet, men det visar vl att det handlar om en hyllvrmare.

Kanske fr ge ditt recept chansen, den dr fluffiga nougataktiga kulan i Tip-Top kan man ju inte fr fr mycket av
Citera
2025-02-27, 13:00
Medlem
Jobbade i glasskiosk i brjan p 90-talet. D fick vi glassldor till kulglass. En variant var just det ni efterlyser. Vanilj med choctop hette det. Choctop frn GB.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in