Citat:
Ursprungligen postat av gurgla
Jag är möjligen dum, men jag förstår inte problemet. Såvitt jag kan bedöma befinner sig måste på exakt samma plats i satsschemat i samtliga exempelmeningar i det första inlägget. Det är ju också där - på den plats som beroende på terminologi kan kallas t ex "V1" (Diderichsen) eller sägas inleda "mittfältet" (Svenska Akademiens grammatik) - som man kan förvänta sig att hitta det finita verbet. Jag kan inte se hur just måste härvidlag skiljer sig från andra verb, eller vad det skulle vara för speciellt med det spetsställda subjektet i Vi måste dessutom handla mjölk. Vad menas med att hjälpverbet "följer med"? Jag tycker i alla fall att det verkar befinna sig i samma position oavsett vilket led som spetsställs, och också oavsett om det handlar om måste, ett annat hjälpverb eller för den delen ett huvudverb utan hjälpverb.
Nä men se där! Det har du ju rätt i
Tyvärr är mitt exempel en förenkling av den fras som var aktuell, jag ska se om jag hittar den igen, eller om det är så enkelt att jag hade rätt i antagandet i mitt första inlägg: att jag är blind och dum i huvudet (QED, eller vad man ska säga), och om så är fallet så behöver jag nog en paus från pluggandet ett tag...
Med
flytta med avser jag om vi ska följa exemplet ovan:
Handla mjölk måste vi idag, där vi ser att objektet
flyttar med när FV spetssälls, men du verkar ju ha större kolla än jag har, så det visste du väl redan!
Med
mittfält antar jag att du menar det jag skulle kalla
innehållsfält (V-S-A) till skillnad från det inledande
nexusfältet (v-s-a). Tyvärr har jag inte haft råd att köpa SAG ännu.