2006-10-10, 20:04
Medlem
s.lackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porridge
Humanare än att tvinga dom bo kvar i länder där dom förföljs för sin tro eller sexuella läggning, riskerar tortyr, inte kan uttrycka sina åsikter, inte får adekvat sjukvård osv osv.

Klart det är ett misslyckande att Sverige inte lyckats sätta fler i arbete. Men det är inte invandrarnas fel. Skyll på politiken!

Vi är överens om att politiken är problemet. Nu har alliansen fyra år på sig att sätta "dem" i arbete. Lyckas de inte tror jag inte att något "etablerat" parti kan lösa det. Isåfall kanske SD är de som har svaret på problemen.

Citat:
Tja, jag vet inte om dom har mer eller mindre rätt till bidrag. Men har en människa flytt från sitt hemland för att försöka få ett bättre liv tycker jag i alla fall man kan begära av arbetslösa norrlänningar att dom kan förflytta sig några mil inom landets gränser utan att gnälla.

Går inte att jämföra ändå. Norrlänningar är svenskar, åtminstone på pappret. Enligt ditt resonemang kan man släppa in ca tre miljarder i Sverige eftersom de lever under någon slags diktatur.
Citera
2006-10-10, 20:33
Medlem
Porridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.lacker
Vi är överens om att politiken är problemet. Nu har alliansen fyra år på sig att sätta "dem" i arbete. Lyckas de inte tror jag inte att något "etablerat" parti kan lösa det. Isåfall kanske SD är de som har svaret på problemen.

Går inte att jämföra ändå. Norrlänningar är svenskar, åtminstone på pappret. Enligt ditt resonemang kan man släppa in ca tre miljarder i Sverige eftersom de lever under någon slags diktatur.

SD har ingen lösning på problemet. Deras "lösning" består i att egentligen rent krasst minska Sveriges befolkning. Utan invandring skulle Sveriges befolkningsmängd de facto minska och DET skulle vara illa. En negativ befolkningstrend resulterar i en stagnerad eller sämre ekonomi, det är de flesta ekonomer eniga om. Jag (som ursvensk) ser inte varför en bidragslyftande (ursvensk) Norrlänning skulle vara bättre för Sverige än Muhammed Akhbar från Irak som kommer hit och startar sin lilla hörnbutik, pizzeria, läkemedelsföretag eller bara är en helt vanlig anställd. Jag skiter i om man härstammar i rakt nedstigande led från Olof Skötkonung eller nyss kommit hit som invandrare. Jag ser folk som människor varhelst dom än härstammar ifrån.

Enligt mitt resonemang är vem som helst som VILL komma hit mer än välkommen. Därmed inte sagt att man skall tolerera vad som helst från de som kommer hit, lika lite som man skall tolerera vad som helst från superdupermegasvenskar. Men de flesta vill faktiskt bo kvar i närheten av sina vänner, sin släkt, sin hembygd, sina rötter. För att man skall ta steget att emigrera till ett okänt kallt land i norr krävs det för de flesta ganska mycket. Det är inget någon gör för att det egentligen är nåt de VILL utan för att de känner sig tvungna. Precis som en massa Svenskar emigrerade till Amerika för drygt 100 år sen. Sverige tömdes inte på sin befolkning, och jag kan nog lova att nästan alla lämnade sitt hem med mycket tungt hjärta. Det är ingen skillnad för dagens emigranter och flyktingar.
Citera
2006-10-10, 20:46
Medlem
s.lackers avatar
Citat:
SD har ingen lösning på problemet. Deras "lösning" består i att egentligen rent krasst minska Sveriges befolkning. Utan invandring skulle Sveriges befolkningsmängd de facto minska och DET skulle vara illa. En negativ befolkningstrend resulterar i en stagnerad eller sämre ekonomi, det är de flesta ekonomer eniga om. Jag (som ursvensk) ser inte varför en bidragslyftande (ursvensk) Norrlänning skulle vara bättre för Sverige än Muhammed Akhbar från Irak som kommer hit och startar sin lilla hörnbutik, pizzeria, läkemedelsföretag eller bara är en helt vanlig anställd. Jag skiter i om man härstammar i rakt nedstigande led från Olof Skötkonung eller nyss kommit hit som invandrare. Jag ser folk som människor varhelst dom än härstammar ifrån.
Arbetskraftsinvandring enbart skulle lösa problemen. 1. De skulle inte hamna i utanförskap till att börja med. 2. Det skulle ev. bidra till fler jobb, en s.k. synergieffekt.

Problemet för dig är att du saknar nationell identitet, vilket jag förstår med tanke på att du bor i Stockholm. Där är det nästan fult att vara svensk. Så långt vill jag inte att det ska gå. Då har det gått för långt.

Citat:
Enligt mitt resonemang är vem som helst som VILL komma hit mer än välkommen. Därmed inte sagt att man skall tolerera vad som helst från de som kommer hit, lika lite som man skall tolerera vad som helst från superdupermegasvenskar. Men de flesta vill faktiskt bo kvar i närheten av sina vänner, sin släkt, sin hembygd, sina rötter. För att man skall ta steget att emigrera till ett okänt kallt land i norr krävs det för de flesta ganska mycket. Det är inget någon gör för att det egentligen är nåt de VILL utan för att de känner sig tvungna. Precis som en massa Svenskar emigrerade till Amerika för drygt 100 år sen. Sverige tömdes inte på sin befolkning, och jag kan nog lova att nästan alla lämnade sitt hem med mycket tungt hjärta. Det är ingen skillnad för dagens emigranter och flyktingar.

Återigen en irrelevant jämförelse. De som åkte till Amerika hade inget att komma till, inga bidrag, inga öppna armar. Till skillnad för dem som kommer till Sverige idag.
Citera
2006-10-10, 21:37
Medlem
Porridges avatar
Citat:
Arbetskraftsinvandring enbart skulle lösa problemen. 1. De skulle inte hamna i utanförskap till att börja med. 2. Det skulle ev. bidra till fler jobb, en s.k. synergieffekt.

Problemet för dig är att du saknar nationell identitet, vilket jag förstår med tanke på att du bor i Stockholm. Där är det nästan fult att vara svensk. Så långt vill jag inte att det ska gå. Då har det gått för långt.

Ren arbetskraftinvandring hjälper inte dem som behöver mest hjälp. Dom som inte kan bo kvar i sina länder av rädsla för att dom kanske riskerar sitt liv. Och nej, jag saknar fan inte nationell identitet. Jag ÄR svensk och jag är STOLT över att vara svensk. Jag vill inte att vi skall sjunka till de länders nivå varifrån flyktingar kommer genom att förfölja oliktänkande och inte hjälpa de som är i stort behov av hjälp varhelst de än kommer ifrån. Och vad min bostadsort har att göra med saken vet jag inte. Jag föddes växte upp och bodde i Dalarna tills jag var 26 år, sedan flyttade jag till Stockholm istället för att hamna i arbetslöshet och bidragsberoende.

Citat:
Återigen en irrelevant jämförelse. De som åkte till Amerika hade inget att komma till, inga bidrag, inga öppna armar. Till skillnad för dem som kommer till Sverige idag.

De som åkte till Amerika flydde från ett land som inte hjälpte sin befolkning till ett liv värt att kallas att liv, dom sökte sig från sina hem för att söka någonting bättre. Det skedde för drygt 100 år sedan och det är klart att världen såg annorlunda ut då, utvecklingen har gått framåt men den bakomliggande orsaken till att människor rycker upp sig själva från sina rötter är densamma och det är vår plikt i humanitetens namn att försöka hjälpa dem. Låt oss inte bli ett Irak där man riskerar att bli ihjälskjuten om man tillhör fel folkgrupp. Vi kan istället stolt visa upp att Sverige är ett land där alla är lika mycket värda oavsett ursprung.
Citera
2006-10-10, 22:25
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Det är bra det!!!

Pengar är inte allt här i världen! Det är fullkomligt ointressant om Sveriges befolkning skulle minska eller inte. Huvudfrågan är att vi inte ska ta emot några barbarer överhuvudtaget!

Då blir det inte en massa grova våldsbrott och vi bevarar ett bra samhälle befriat från skitkulturer som bjuder på gruppvåldtäkter, bötning, hedersvåld och en massa jävla skit rent ut sagt!

Vi ska inte ta hit några människor överhuvudtaget som inte har väldigt mycket att erbjuda Sverige, dvs. spetskompetens! Och äkta flyktingar skulle vi kunna vara humana och ge en tillfällig fristad, men den skall vara tillfällig så dom kan återvända till sina hemländer när krig eller vad det nu må vara upphört.
Citera
2006-11-21, 14:06
Medlem
callcias avatar
Kort sagt... tycker jag att sverige ska komma på fötter innan vi låter fler som inte har chans att försörja sig själva komma hit. T.ex. dom som inte kan svenska eller engelska måste ju ta en lång utbildning och sånt kostar.
Citera
2006-11-21, 14:24
Medlem
1. Vad är det som ni anser är så positivt med invandringen och invandrarna FÖR Sverige?

Det finns inget positivt överhuvudtaget. Därför är jag emot SD.

2. Varför är människor emot en vettigare flykting politik som även skulle gynna invandrare?

En vettig invandringspolitik skulle gynna vårt eget folk. Det är inget som SD representerar.

3. Är det klokt att ta in fler invandrare än vi kan ta hand om och ge en ärlig chans i samhället?

Nej.

4. Det finns fakta på att flyktingarna kostar samhället stoora summor pengar, vad är det som gör att ni anser det är värt det?

Ingenting. Pengarna ska gå till svenskarna.

5. Anser ni att det finns rasism mot svenskar från invandrarna sida?

Ja, helt klart. Det är dessutom den mest utbredda "rasismen", både bland befolkningen, media och systemet.
Citera
2006-11-21, 14:27
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ren arbetskraftinvandring hjälper inte dem som behöver mest hjälp. Dom som inte kan bo kvar i sina länder av rädsla för att dom kanske riskerar sitt liv. Och nej, jag saknar fan inte nationell identitet. Jag ÄR svensk och jag är STOLT över att vara svensk. Jag vill inte att vi skall sjunka till de länders nivå varifrån flyktingar kommer genom att förfölja oliktänkande och inte hjälpa de som är i stort behov av hjälp varhelst de än kommer ifrån. Och vad min bostadsort har att göra med saken vet jag inte. Jag föddes växte upp och bodde i Dalarna tills jag var 26 år, sedan flyttade jag till Stockholm istället för att hamna i arbetslöshet och bidragsberoende.

De som åkte till Amerika flydde från ett land som inte hjälpte sin befolkning till ett liv värt att kallas att liv, dom sökte sig från sina hem för att söka någonting bättre. Det skedde för drygt 100 år sedan och det är klart att världen såg annorlunda ut då, utvecklingen har gått framåt men den bakomliggande orsaken till att människor rycker upp sig själva från sina rötter är densamma och det är vår plikt i humanitetens namn att försöka hjälpa dem. Låt oss inte bli ett Irak där man riskerar att bli ihjälskjuten om man tillhör fel folkgrupp. Vi kan istället stolt visa upp att Sverige är ett land där alla är lika mycket värda oavsett ursprung.

Nu var det väl frågan om produktivitet som han svarade på , fö producerar inte massinvandrarna mycket utan är en kostnad . Skattetrycket och oron för ett våldsamt samhälle är ju det som gör att förnuftiga svenskar inte skaffar så många barn som förr när det va tryggare. Vi kanske ska hjälpa svenska medborgar först innan vi ger bort deras skattepengar.
Citera
2006-11-21, 14:39
Medlem
Butterss avatar
Jag är inte emot något parti. Alla partier ska ha rätt att verka och synas och tas på allvar. Och nu får ju SD partistöd och allt. Men jag kan ju svara på frågorna i alla fall.

1. Vad är det som ni anser är så positivt med invandringen och invandrarna FÖR Sverige?

Invandring är positivt. Den svenska invandringspolitiken är en katastrof. Vi har släppt in alldeles för många turkiska bönder, utan att kräva asylskäl. Och utan att kräva att de försörjer sig själva. Dessa sitter och slår dank hela dagarna vilket de få knegarna som bor kvar i Rosengård/Fittja ser och surt knyter sin näve i fickan.

Positivt är alla nya restauranger av alla de sorter som ploppar upp. Nuförtiden är ju raggmunkar mer exotiskt än falafel. Vem skulle driva alla minimarkets och kemtvättar om inte invandrarna gjorde det. Vem skulle städa i din skola eller på ditt företag? Svenskarna är ju för fina för att vara någons piga.

2. Varför är människor emot en vettigare flykting politik som även skulle gynna invandrare?

Därför att man i Sverige är enormt rädd att stämplas som rasist. Vilket man blir om man ifrågasätter invandringspolitiken. Det är precis som med växthuseffekten. Ifrågasätter man människans påverkan så måste man ju vara köpt av oljeindustrin.

3. Är det klokt att ta in fler invandrare än vi kan ta hand om och ge en ärlig chans i samhället?

Nej. Såklart det inte är det. Men felet är den svenska politiken som inte tillåter en låglönearbetsmarknad som okvalificerade invandrare kan starta i. Utan arbete ingen integration.

4. Det finns fakta på att flyktingarna kostar samhället stoora summor pengar, vad är det som gör att ni anser det är värt det?

Det finns inget egenvärde i att något kostar mer än det smakar. Och tyvärr är det så i Sverige att vi betalar en väldig massa pengar för hålla dessa invandrare borta från arbetsmarknaden. Risken är ju att de pressar LO-kollektivets löner. Och med dagens skattetryck skulle det bli svårt för LO-kollektivet att leva på dessa löner.

Självklart. Och mellan olika invandrargrupper. Rasism och främlingsfientlighet ligger latent i alla människor. Det har tidigare varit livsviktigt att betrakta människor som kommer utifrån som ett hot. Det lever kvar.
Citera
2006-11-21, 15:00
Medlem
snabbmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On Steroids

Det går inte att svara på en sån fråga utan att du specificerar dig. Vilken sorts invandring syftar du på? Från vilken generation? Ekonomiskt eller kulturellt? Historiskt eller i modern tid?

Citat:

Har du träffat många som sagt sig vara för en korkad flyktingpolitik som DESSUTOM är ogynnsam för invandrare?

Citat:

Nej. Men nu är det ju heller inte så att Svenska myndigheter sitter med ett reglage som kan öppnas och stängas beroende på vad som för tilfället anses lönsamt.
Sverige har åtagit sig att följa internationella konventioner och därmed har T. Ex vissa människor rätt att få amnesti i Sverige

Citat:

Man kan titta på ena sidan myntet och förfasas, men man måste ju också se andra sidan och förstå att, precis som alla andra, tjänar de även in pengar till samhället.

Citat:

Självklart. Rasism är tyvärr inget som är reserverat endast till infödda svenskar.
Citera
2006-11-21, 15:27
Medlem
Porridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Nu var det väl frågan om produktivitet som han svarade på , fö producerar inte massinvandrarna mycket utan är en kostnad . Skattetrycket och oron för ett våldsamt samhälle är ju det som gör att förnuftiga svenskar inte skaffar så många barn som förr när det va tryggare. Vi kanske ska hjälpa svenska medborgar först innan vi ger bort deras skattepengar.

Invandrare producerar extremt mycket som vi ursvenskar glatt konsumerar. Titta in på närmsta pizzeria, thairestaurang, jourlivsbutik, städföretag m.m exempelvis. De som producerar minst i det här landet (om man nu skall vara på det viset) är folk i gledbygden som vägrar att lyfta sina rövar och flytta sig några mil dit jobben finns.

Om ekonomi och icke våldsamma samhällen är kriterierna för att det skaffas många barn borde västländer ligga i topp när det gäller befolkningsföryngring (invandring borträknad). Men vilka är det som ligger i topp? Jo, Niger..

http://www.prb.org/pdf05/05WorldDataSheet_Eng.pdf
Citera
2006-11-21, 16:24
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Invandrare producerar extremt mycket som vi ursvenskar glatt konsumerar. Titta in på närmsta pizzeria, thairestaurang, jourlivsbutik, städföretag m.m exempelvis. De som producerar minst i det här landet (om man nu skall vara på det viset) är folk i gledbygden som vägrar att lyfta sina rövar och flytta sig några mil dit jobben finns.

Om ekonomi och icke våldsamma samhällen är kriterierna för att det skaffas många barn borde västländer ligga i topp när det gäller befolkningsföryngring (invandring borträknad). Men vilka är det som ligger i topp? Jo, Niger..

http://www.prb.org/pdf05/05WorldDataSheet_Eng.pdf

Kostnaden för invandringen är större än nyttan , annars skulle väldigt få länder ha begränsningar ang invandring . Inser du det din cirkel resonerande pk-fundamentalist? Bara för att folk konsumerar produkter som vissa invandrare tillverkar innebär det inte att massinvandringen är nåt positivt i stort. Befolknings tillväxt brukar ju fö oftast komm i konflikt med välfärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in