2006-09-18, 13:28
Medlem
Tjena.
Är ofta inne och läser allt kunnigt folks tips här inne, (för själv har jag ingen större koll). Kanske är detta en dum fråga, men ni rekomenderar alltid morgonpromenader om man ösnkar att gå ner i vikt, och det låter logiskt.

Som det är nu så brukar jag ta mej ut och löpa/jogga ca en halv mil på morgonen innan frukost, tycker att det tar bra och jag blir ordentligt trött. Men min fråga är, om det är bättre att gå i samma sträcka istället i rent energiförbruknigs syfte? eller ger löpning bättre resultat?

hoppas ja inte har rört till det allt för mycket. Tack på förhand.
Citera
2006-09-18, 14:28
Medlem
Kip_wests avatar
Löpning bränner mer kallorier medans promenad bränner mindre kalorier men en högre procent fett. Det kan låta rörigt så jag kör ett exempel.

EX:
LÖPNING bränner 350kcal (100kcal tas från fett)
PROMENAD bränner 200kcal (150kcal tas från fett)

(detta är inga siffror som stämmer. skriver dom bara för att förklara för trådskaparen)
Citera
2006-09-18, 14:30
Medlem
Klamydiatorsks avatar
vad jag har hort sa ska promenad vara bast om man vill ga ner i vikt! Fast man ska dock inte lunka fram utan ga i rask och stadig takt.

Sen finns det ytterligare knep som att knappra koffeintabletter, lr rent av dricka kaffe innan man drar ut, detta ska tydligen oka forbranning lr nagot i den stilen. Om detta ar bra for kroppen vet jag inget om, men det ska tyligen funka.

Intervall ar vall ocksa en bra traningsform for att branna fett, hitta en backe som du loper fort som fan upp for, ga ner och sen lop upp osv...

ursakta spraket, jag ar pa Irland och deras tangentbord saknar en del bokstaver, fattar nada.
Citera
2006-09-18, 15:15
Medlem
redbull72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klamydiatorsk
vad jag har hort sa ska promenad vara bast om man vill ga ner i vikt! Fast man ska dock inte lunka fram utan ga i rask och stadig takt.

Sen finns det ytterligare knep som att knappra koffeintabletter, lr rent av dricka kaffe innan man drar ut, detta ska tydligen oka forbranning lr nagot i den stilen. Om detta ar bra for kroppen vet jag inget om, men det ska tyligen funka.

Intervall ar vall ocksa en bra traningsform for att branna fett, hitta en backe som du loper fort som fan upp for, ga ner och sen lop upp osv...

ursakta spraket, jag ar pa Irland och deras tangentbord saknar en del bokstaver, fattar nada.

Du kan få några prickar av mig, jag har så det räcker! .:;,Å Ä Ö , sådär, slit dom med hälsan!
Citera
2006-09-18, 15:41
Medlem
Att löpa är alla gånger bättre än alla dessa fjantiga promenader!
Citera
2006-09-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip_west
Löpning bränner mer kallorier medans promenad bränner mindre kalorier men en högre procent fett. Det kan låta rörigt så jag kör ett exempel.

EX:
LÖPNING bränner 350kcal (100kcal tas från fett)
PROMENAD bränner 200kcal (150kcal tas från fett)

(detta är inga siffror som stämmer. skriver dom bara för att förklara för trådskaparen)

Okaaj! Men varför är det så? det låter konstigt. ja menar det stämmer säkert, men vad är annledningen till det?

Tack så mycket för alla svar. Fortsätter nog att springa, tycker det känns som att det trots allt ger mest.
Citera
2006-09-18, 19:43
Medlem
Fruktpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemsven
Okaaj! Men varför är det så? det låter konstigt. ja menar det stämmer säkert, men vad är annledningen till det?

Tack så mycket för alla svar. Fortsätter nog att springa, tycker det känns som att det trots allt ger mest.

Det tar antagligen ett tag för kroppen att omvandla fettet till energi. Kolhydrater går snabbt att få ut som engergi till musklerna. Tycker också att du ska springa, man får bättre kondition och mår bättre av det.
Citera
2006-09-18, 19:53
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemsven

kroppen vill juh i alla lägen ha så mkt lättåtkommlig energi som möjligt, ger vi kroppen lite extra "andrum" genom att gå raskt istället för att springa ger vi kroppen alternativet att bränna fettet till energi....
Citera
2006-09-18, 19:59
Medlem
Packans avatar
Jag har nyligen börjat att motionera. Jag fick rådet att börja gå i ett par månader (min kondition är kass), för att sedan gå över till att jogga.

Jag gör det dock inte på morgonen, snarare på kvällen.
Citera
2006-09-18, 21:29
Medlem
stev_os avatar
Kip är inne på rätt spår.

Först frågan: På morgonen har man förbrukat blodsockret under natten, kroppen använder inte fett när man sover, då det inte finns blodsocker som musklerna helst vill köra på (jämför med hög oktanig bensin..) och får nöja sig med fett (jämför med disel..) Hänger ni med? Det är därför det går trögt på morgonen.

Sen det där med att springa eller gå för att bränna fett, Kip har rätt! Det är ALLTID bättre att springa en timme än att gå en timme! Varför undrar ni då..

Löpning går mest på kolhydrater men också fett, gång mest fett. Hemlisen är att det går åt totalt mer energi att springa så mängden fett som bräns ändå överstiger promenaden!
Sen fortsätter man att bränna efter passet om man har sprungit på lite typ intervaller.
Citera
2006-10-16, 20:18
Medlem
hårigbaks avatar
Har gått till tåget varje morgon i 1.5 år snart och sen från tåget och hem och sen hemifrån till en polare. cirka 2 timmars promenad (sammanlagt) om dagen. Borde inte det hjälpa eller måste jag liksom gå allt på en gång?
Har inte märkt av att underhudsfettet har minskat eller något :/
Citera
2006-10-16, 20:28
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hårigbak
Har gått till tåget varje morgon i 1.5 år snart och sen från tåget och hem och sen hemifrån till en polare. cirka 2 timmars promenad (sammanlagt) om dagen. Borde inte det hjälpa eller måste jag liksom gå allt på en gång?
Har inte märkt av att underhudsfettet har minskat eller något :/

Promenad är alltid promenad, så visst ska det ge en del. Men sen beror det på andra faktorer med, du måste gå med tempo, lite lugnt lunkande i mestakt ger inget.

Och om du minskar i fett eller inte beror helt och hållet på kosten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in