2026-02-08, 22:48
Medlem
JohanLiljegrens avatar
På sistone har jag kört med två skivor tomat och två halvskivor lök, utan salladsblad på burgaren. Blir mindre meck så. Biffarna kryddas med salt och papparmix, skopas med olivolja och smör under stekning, tills det är dags att lägga på ost(26% Gäsene) och sedan toppas båda burgarna med varsin halva av en habanero. Topplocket får en strimla jalapeno-dressing på sig.

Det brände faktiskt till lite i munnen, när jag åt men det var jävligt gott. Nu tror jag att jag har hittat mitt recept.
Citera
2026-02-09, 21:25
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLiljegren
På sistone har jag kört med två skivor tomat och två halvskivor lök, utan salladsblad på burgaren. Blir mindre meck så. Biffarna kryddas med salt och papparmix, skopas med olivolja och smör under stekning, tills det är dags att lägga på ost(26% Gäsene) och sedan toppas båda burgarna med varsin halva av en habanero. Topplocket får en strimla jalapeno-dressing på sig.

Det brände faktiskt till lite i munnen, när jag åt men det var jävligt gott. Nu tror jag att jag har hittat mitt recept.

Visst gillar man inlagda feferoni, jalapeno så äre bara att köra och använda saften ifrån burken ochså och toppa med bitar av dessa. Vanlig lättpicklad gurka är gott ochså

Man upptäcker det ganska snabbt om man gillar milda aromatiska chilis genom att börja att blanda
basen av dressingen med saften ifrån burkarna med som tex majonnäs creme fraiche och sen bygger man vidare på det genom bara sin fantasi
Citera
2026-02-10, 18:35
Medlem
PingPongZongs avatar
Någon som testat äta hamburgare gjord på rå fläskfärs? Ursprunget till hamburgare. Ett par hamburgare (tyskar) som flyttade till USA förstod att amerikanerna skulle ha svårt acceptera rått kött. Så dom grillade köttet. Och så uppfanns hamburgaren.

Why Germans Eat Raw Pork ? https://www.youtube.com/shorts/P6wA8F3MSRk
Citera
2026-02-11, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Come on... Varför förminskas mina köttbiffar??

Håller med. Man får pannbiffar i stekpannan.

Provat med smash, det blev ganska så trevligt och platt ändå. Men man märker att det kräver lite träning där med för att få det frasigt.
Citera
2026-02-12, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Någon som testat äta hamburgare gjord på rå fläskfärs? Ursprunget till hamburgare. Ett par hamburgare (tyskar) som flyttade till USA förstod att amerikanerna skulle ha svårt acceptera rått kött. Så dom grillade köttet. Och så uppfanns hamburgaren.

Why Germans Eat Raw Pork ? https://www.youtube.com/shorts/P6wA8F3MSRk

Har inte provat fläskfärs (varken rå eller tillagad) i hamburgare. Jag har ätit råbiff (nötfärs). Men vet inte om jag vill ha rå hamburgare. Är väl lite skeptisk till fläskfärs till hamburgare med, men det är väl troligen för att jag är så van vid nötfärs till det.
Citera
2026-02-16, 22:14
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vanlig lättpicklad gurka är gott ochså

Picklad gurka och saltgurka skuren som en halv- eller kvarts-stav kan vara gott till en hamburgartallrik men jag äter den helst som tillbehör vid sidan om. Skivad gurka i alla dess former går dock helt bort.

Citat:
Visst gillar man inlagda feferoni, jalapeno så äre bara att köra och använda saften ifrån burken ochså och toppa med bitar av dessa. Man upptäcker det ganska snabbt om man gillar milda aromatiska chilis genom att börja att blanda
basen av dressingen med saften ifrån burkarna med som tex majonnäs creme fraiche och sen bygger man vidare på det genom bara sin fantasi

Menar du att du gör din egen dressing helt från scratch? Det var ju ambitiöst i såna fall.
Citera
2026-02-17, 12:28
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Har inte provat fläskfärs (varken rå eller tillagad) i hamburgare. Jag har ätit råbiff (nötfärs). Men vet inte om jag vill ha rå hamburgare. Är väl lite skeptisk till fläskfärs till hamburgare med, men det är väl troligen för att jag är så van vid nötfärs till det.

20% fläskfärs tycker jag blir bättre än 100%

Råbiff skall vara 100% nöt dock o ätas med bara salt eller/tabasco

Mums
Citera
2026-02-17, 18:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Picklad gurka och saltgurka skuren som en halv- eller kvarts-stav kan vara gott till en hamburgartallrik men jag äter den helst som tillbehör vid sidan om. Skivad gurka i alla dess former går dock helt bort.

Menar du att du gör din egen dressing helt från scratch? Det var ju ambitiöst i såna fall.

Räcker med klassisk burgerdressing man mekar ihop :

Tex Majonnäs
Crème fraiche
Ketchup
Dijonsenap el annat ochså
Spad från feferoniburken (justera efter önskad syra/sälta)
1 klyfta Vitlök, finriven
En nypa paprikapulver, salt och nymalen svartpeppar

Skivad tomat, pepparoni bitar man lägger på direkt från burken, pepparjack ost, rå lök osv ev snabbpicklad gurka
Citera
2026-02-18, 23:57
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Räcker med klassisk burgerdressing man mekar ihop :
Tex Majonnäs
Crème fraiche
Ketchup
Dijonsenap el annat ochså
Spad från feferoniburken (justera efter önskad syra/sälta)
1 klyfta Vitlök, finriven
En nypa paprikapulver, salt och nymalen svartpeppar

Jag har aldrig gjort egen dressing till burgaren. Kan jag sätta sprätt på en sådan batch, så är det värt att pröva.

Citat:
Skivad tomat, pepparoni bitar man lägger på direkt från burken, pepparjack ost, rå lök osv ev snabbpicklad gurka

I grund och botten en sådan hamburgare som passar min smak. Med lite bacon på blir det perfekt.
Citera
2026-02-20, 06:46
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag har aldrig gjort egen dressing till burgaren. Kan jag sätta sprätt på en sådan batch, så är det värt att pröva.

I grund och botten en sådan hamburgare som passar min smak. Med lite bacon på blir det perfekt.

Hemdreesing är alla ggr godare än köp men det är en smaksak från en person till en annan
Men jag är inte rädd för att prova köpta burgerdressingar bara för att det är kul. Heinz burgerdressing skulle nog passa för att hotta upp med hetta : https://www.matsmart.se/produkt/heinz-sas-hamburgare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in