Idag, 06:26
Medlem
Jag frågade en bot om vilka länder i världen som varit mest betydande när det gäller uppfinningar och innovation med fokus på de senaste 200 åren. Jag fick svar som USA, Tyskland och Frankrike men förvånande nog kom Sverige på fjärde plats.

Det var ju lite förvånande men jag fick samma svar när jag frågade senare... Anledningen är såna saker som dynamiten såklart, kullagret och annat. Jag vet inte om det togs upp, men även bilbältet och när det gäller bilar och säkerhet överhuvudtaget. Har också för mig att en Volvo (troligen 240) blev världens säkraste bil i ett amerikanskt test.

Men det låter ändå ganska extremt... Fjärde mest betydande nation gällande innovation i hela världen. Så stämmer detta?

Vad tror och tycker ni?
Citera
Idag, 06:31
Medlem
Har också kollat andra listor och där varierar svaren... Men Sverige hamnar ofta ganska högt.

Sen som väl är ganska känt, har västvärlden dominerat inom detta de senaste hundratals åren. Typ Kina och Japan har gjort mycket gällande att innovera redan befintliga uppfinningar, men mindre när det gäller att uppfinna från grunden.

Typ Bluray och blå LED har uppfunnits i Japan...
Citera
Idag, 07:29
Medlem
Enligt Global innovation index, hamnar Sverige i dagsläget ännu högre än så...

Både 2025 och 2026 hamnar Sverige på andra plats efter Schweiz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Innovation_Index
Citera
Idag, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag frågade en bot om vilka länder i världen som varit mest betydande när det gäller uppfinningar och innovation med fokus på de senaste 200 åren. Jag fick svar som USA, Tyskland och Frankrike men förvånande nog kom Sverige på fjärde plats.

Det var ju lite förvånande men jag fick samma svar när jag frågade senare... Anledningen är såna saker som dynamiten såklart, kullagret och annat. Jag vet inte om det togs upp, men även bilbältet och när det gäller bilar och säkerhet överhuvudtaget. Har också för mig att en Volvo (troligen 240) blev världens säkraste bil i ett amerikanskt test.

Men det låter ändå ganska extremt... Fjärde mest betydande nation gällande innovation i hela världen. Så stämmer detta?

Vad tror och tycker ni?
Sverige ligger nog högt. Blixtlåset och datamusen är sånt jag använder var dag. Skiftnyckel och rörtång använder jag också ibland. AGA-fyren var väldigt viktig för sjöfarten.
Citera
Idag, 08:13
Medlem
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird

Vad tror och tycker ni?
Inte konstigt, större delen av folket härstammar från Germaner så det är absolut inte konstigt.
I framtiden lär vi inte kunna bidra med mycket mer än gängskjutningar och knarksmuggling.
Citera
Idag, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Sverige ligger nog högt. Blixtlåset och datamusen är sånt jag använder var dag. Skiftnyckel och rörtång använder jag också ibland. AGA-fyren var väldigt viktig för sjöfarten.

Jo, vissa såna historiska saker var ju stora. Men dessa bedömningar är nog inte ens med avseende på befolkningens storlek. Sverige har ju historiskt i jämförelse inte haft så stor befolkning, och inte heller idag. Så sett till per capita hade det kanske blivit ännu högre gällande ranking?
Citera
Idag, 08:15
Medlem
Vi har ju även uppfinningar i närtid såsom STDMA som har stor inverkan på världen.
Var det inte Ericsson som uppfann den lilla blinklampan (statuslampan) på mobiltelefonen? Blinkade rött när det var dåligt batteri, snabbt när någon ringde osv.
Senast redigerad av 45Lokar Idag kl. 08:18.
Citera
Idag, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Inte konstigt, större delen av folket härstammar från Germaner så det är absolut inte konstigt.
I framtiden lär vi inte kunna bidra med mycket mer än gängskjutningar och knarksmuggling.

Någon kan kanske innovera knark typ i en viss tv-serie? Men skämt åsido... Vi har ju länge haft hög invandring och ligger ännu högt enligt Global innovation index.

Men detta index har lite att göra med WEF, och har därför med lite kriterier som normalt sett inte har att göra med att vara framstående gällande innovation. Men ändå är det högt enligt en ändå ganska erkänd ranking.

Och sen om det har att göra med att vi är germaner? Det är inte säkert, då stora uppfinnare ofta varit vita men inte nödvändigtvis germaner. Dessutom ligger väl judar högt gällande uppfinningar, specielllt sett till folkgruppens storlek i världen?
Citera
Idag, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vi har ju även uppfinningar i närtid såsom STDMA som har stor inverkan på världen.
Var det inte Ericsson som uppfann den lilla blinklampan (statuslampan) på mobiltelefonen? Blinkade rött när det var dåligt batteri, snabbt när någon ringde osv.

Ok, kan vara så men jag vet faktiskt inte...

Men en annan intressant sak är att den första bankomaten som var direkt uppkopplad till banken fanns i Sverige. Faktiskt på Stortorget i Malmö...
Citera
Idag, 09:16
Medlem
Ai robotarna är rövkyssare

Hade du varit japanes så skulle Sverige säkert varit längre ner på listan,

Citat:
kända japanska uppfinningar som används av många människor: top 10

Här är tio kända och revolutionerande japanska uppfinningar som har förändrat världen och som används av miljontals människor varje dag:

1. QR-koden (1994)

• Vad det är: Den tvådimensionella streckkoden uppfanns av Masahiro Hara på det japanska företaget Denso Wave.
• Användning i dag: Den används globalt för allt från digitala menyer, betalningar och biljetter till produktspårning och logistik.

2. Snabbnudlar (1958)

• Vad det är: Momofuku Ando, grundaren av Nissin Foods, uppfann de första torkade snabbrudlarna (Chikin Ramen). Genom att fästa nudlarna genom fritering i het olja skapade han en produkt som kunde lagras länge och tillagas på bara några minuter.
• Användning i dag: En av världens mest konsumerade färdigrätter, med över 100 miljarder portioner som äts årligen världen över.

3. Emojis (1999)

• Vad det är: De allra första digitala piktogrammen (emojis) skapades av Shigetaka Kurita för det japanska mobilnätverket NTT DoCoMo. Målet var att underlätta elektronisk kommunikation och lägga till känslouttryck i korta textmeddelanden.
• Användning i dag: De har blivit ett universellt språk som används i miljarder textmeddelanden och inlägg på sociala medier varje dag.

4. Walkman (1979)

• Vad det är: Sony lanserade den bärbara kassettbandspelaren Walkman, vilket förändrade hela musikindustrin. Det var första gången människor enkelt kunde ta med sig sin egen musik och lyssna på språng via hörlurar.
• Användning i dag: Även om kassetterna är borta, lade Walkman grunden för alla moderna bärbara musikspelare, MP3-spelare och dagens musikstreaming i smartphones.

5. Blå LED-lampor (Tidigt 1990-tal)

• Vad det är: De tre japanska forskarna Isamu Akasaki, Hiroshi Amano och Shuji Nakamura lyckades skapa den första effektiva blå lysdioden (LED). Detta genombrott gav dem Nobelpriset i fysik 2014.
• Användning i dag: Utan den blå lysdioden hade vi inte haft dagens energisnåla vita LED-lampor, färgstarka LED-skärmar på smartphones, datorer eller moderna TV-apparater.

6. Det digitala armbandsuret med kvartsteknik (1969)

• Vad det är: Det japanska klockföretaget Seiko lanserade Astron, världens första kommersiella kvartsklocka. Tekniken använde en kvartskristall för att hålla tiden med extrem precision, vilket var ett enormt steg framåt från mekaniska urverk.
• Användning i dag: Kvartstekniken dominerar fortfarande klockmarknaden och används i allt från billiga armbandsur till tidtagarur och elektroniska apparater.

7. Snälltåget / Bullet Train (1964)

• Vad det är: Inför de olympiska spelen i Tokyo lanserade Japan sin Shinkansen, världens första högkapacitets- och höghastighetsjärnväg. Tågen kunde rulla i hastigheter över 200 km/h med extrem punktlighet och säkerhet.
• Användning i dag: Systemet har stått som modell för moderna höghastighetståg över hela Europa (som TGV och ICE) och Asien.

8. Litiumjonbatteriet (Kommersialiserat 1991)

• Vad det är: Den japanska kemisten Akira Yoshino utvecklade det första funktionella och säkra litiumjonbatteriet (vilket gav honom Nobelpriset 2019). Sony var sedan först med att kommersialisera tekniken 1991.
• Användning i dag: Det är det uppladdningsbara batteri som driver i princip all modern bärbar elektronik, inklusive smartphones, bärbara datorer och elbilar.

9. Selfie-pinnen (1983)

• Vad det är: Långt innan smartphones ens existerade patenterade japanen Hiroshi Ueda en utdragbar pinne ("Extender Stick") för att kunna ta bilder på sig själv och sin familj med en kompaktkamera under semestern.
• Användning i dag: Den hånades till en början som en onödig pryl men blev ett globalt fenomen och storsäljare i och med smartphone- och Instagram-erans intåg.

10. Flashminnet (1980-talet)

• Vad det är: Fujio Masuoka, som arbetade på Toshiba, uppfann både NOR- och NAND-flashminnet. Tekniken gjorde det möjligt att lagra data digitalt som finns kvar även när strömmen stängs av, samtidigt som datan går snabbt att läsa och skriva över.
• Användning i dag: NAND-flashminnet är grundstommen i alla USB-minnen, minneskort (SD-kort) och de SSD-hårddiskar som sitter i moderna datorer och spelkonsoler.

Citera
Idag, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flumbengt
Ai robotarna är rövkyssare

Hade du varit japanes så skulle Sverige säkert varit längre ner på listan,

Det har jag också funderat på. Var inte inloggad men den kan se att mitt IP är från Sverige även om jag ofta skriver på engelska.

Jag tror dock inte det är anledningen... Sverige nämns också som betydande i dessa sammanhang på olika sajter och vi har placeringen på Global innovation index...

Men visst kan Sveriges position gällande innovation och uppfinningar specielllt med fokus på de senaste 200 åren ifrågasättas...
Citera
Idag, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Liknande statuslampor fanns på alla NMT450-telefoner, skulle tro att det var ett krav i standarden vilka färger som skulle användas för olika funktioner eftersom det var likadant på alla märken. Grönt för serv, gult för roaming osv.
Så även om det kanske var ett svenskt eller åtminstone skandinaviskt påfund är väl frågan om det är Ericsson/SRA eller någon av de andra dåtida komradio/mobiltillverkarna (vi hade ju t ex Salora/Mobira/Nokia och Benefon i Finland, AP och Dancall i Danmark, osv osv) eller kanske ett ljushuvud på något av de nationella televerken som låg bakom idén.

När vi ändå är inne på svenska uppfinningar som inte är så välkända idag så kan man nämna RDS-systemet som utvecklades av Teli och så småningom blev internationellt standardiserat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in