2026-10-08, 21:05
Avstängd
solstrålars avatar
Anledningen att jag frågar är för att jag kan komma på 10 tals bekanta män som eldsjälar med allt från politik, historia, klockor, hobbyverksamhet, husbyggande, instrument, vetenskapliga experiment, programmering och studerande av universum och mekande med gamla bilar eller varför inte skapande av spel eller film.

Om jag däremot tänker på kvinnorna i min närhet återkommer samma mönster gällande deras fritidssysslor:

Sociala Medier
Träning
Kläder/Smink
Prat med vänninorna
Resor
Matlagning

Det finns givetvis undantag där ute, men det är nästintill ALLTID samma intressen hos kvinnor i min erfarenhet återkommande. Är det här ett fenomen eller gör kvinnor inte lika intressanta saker på sin fritid som män? Eller är det bara mitt sällskap? Hur blir de själva inte uttråkade av samma saker om och om igen? Sedan verkar de nästan bara prata om relationer, och aldrig om något djupare som rymden, mysteriet med vår existens eller analyser av vår historia eller vetenskap.

Känner ni någon kvinna som faktiskt gör något intressant av sin fritid, eller platsar de kvinnor du känner in i listan ovan?
Senast redigerad av solstrålar 2026-10-08 kl. 21:23.
Citera
2026-10-08, 21:12
Medlem
Nej det gör jag inte, kvinnor har inga intressen utöver att dricka vin med sina konpisar och att få följare på instagram. Även de som säger sig vara jätteintresserade av att resa verkar mest vara intresserade av att visa upp det på instagram som någon statusgrej.

Eller jo på sin höjd kan de vara intresserade av hundar och hästar.
Citera
2026-10-08, 21:13
Avslutad
det som du tycker är intressant är sånt som kufar ägnar sig åt. autistiska människor. enstöringar. nördar.

kvinnor, lyckligtvis, är inte i lika stor utsträckning på det sättet.

det ska vi vara glada för.

vi behöver inte fler människor som går på byggvaruhus, clas ohlson, har man cave, samlar frimärken osv
Citera
2026-10-08, 21:17
Medlem
Det är väl nästan bara kvinnor som läser böcker nuförtiden. Men uppenbarligen tycker inte män att det är något intressant att göra på sin fritid för annars hade de väl gjort det själva.

Det mesta av det volontära upprätthålls av kvinnor. Och resten av tiden bygger vi starka sociala nätverk med våra vänner. Du vet, manlig ensamhet är ett väldigt erkänt problem.
Citera
2026-10-08, 21:25
Moderator
T-80Us avatar
Det hela beror nog mycket på att kvinnor i större utsträckning än män är sociala. De har behov av umgänge och relationer i mycket högre grad än män, i gemen.

I ett samhälle som präglas av att medier och sociala medier på alla upptänkliga sätt försöker förstärka människors upplevda behov av att synas och bli bekräftad, så ligger kvinnor alltid värre till för att fastna i det träsket.

Underligt nog har utseende och utseendefixering växt i samma takt som den så kallade "feminismen" blivit mer och mer utbredd. Det är nästan så att man skulle kunna tro att den mångomsjungna feminismen bara är helt vanligt skitprat.
Citera
2026-10-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är väl nästan bara kvinnor som läser böcker nuförtiden. Men uppenbarligen tycker inte män att det är något intressant att göra på sin fritid för annars hade de väl gjort det själva.

Det mesta av det volontära upprätthålls av kvinnor. Och resten av tiden bygger vi starka sociala nätverk med våra vänner. Du vet, manlig ensamhet är ett väldigt erkänt problem.
Första gången jag hört att kvinnor skulle vara bättre än män på bygga nätverk. Den teorin får du nog ompröva.
Citera
2026-10-08, 21:28
Medlem
TheBusters avatar
Säger nog mer om din bekantskapskrets. Om jag tar lite kvinnor som jag har runt mig.
2 Dj med eget sound system
Större antal är skivsamlare
3 håller på med veteran Vespor som de renoverar, kör, och åker på scooter runs med.
Ett par håller på med cykling MTB, Gravel, landsväg samt Bikepacking.
En är historiker och ger guidade turer, läser fruktansvärt mycket också,
En är författare och antropolog
Några kör klättring det gänget kör mycket camping och annat friluftsliv.
Edit; Känner fortfarande en del från min Thaiboxnings tid, de flesta kör på, så kampsport också.
Ett par spelar i band
Senast redigerad av TheBuster 2026-10-08 kl. 21:30.
Citera
2026-10-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Känner ni någon kvinna som faktiskt gör något intressant av sin fritid, eller platsar de kvinnor du känner in i listan ovan?
Trädgården
Padel
Golf
Citera
2026-10-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Första gången jag hört att kvinnor skulle vara bättre än män på bygga nätverk. Den teorin får du nog ompröva.
Det behöver jag inte. Män är socialt lata och har de ingen kvinna som dels sällskap och dels upprätthåller parets sociala kontakter blir de ofta socialt isolerade med psykisk ohälsa som följd.
Citera
2026-10-08, 21:31
Avstängd
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Säger nog mer om din bekantskapskrets. Om jag tar lite kvinnor som jag har runt mig.
2 Dj med eget sound system
Större antal är skivsamlare
3 håller på med veteran Vespor som de renoverar, kör, och åker på scooter runs med.
Ett par håller på med cykling MTB, Gravel, landsväg samt Bikepacking.
En är historiker och ger guidade turer, läser fruktansvärt mycket också,
En är författare och antropolog
Några kör klättring det gänget kör mycket camping och annat friluftsliv.
Edit; Känner fortfarande en del från min Thaiboxnings tid, de flesta kör på, så kampsport också.
Ett par spelar i band

Coolt! Låter intressantare än de jag har omkring mig...
Citera
2026-10-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det behöver jag inte. Män är socialt lata och har de ingen kvinna som dels sällskap och dels upprätthåller parets sociala kontakter blir de ofta socialt isolerade med psykisk ohälsa som följd.
Kvinnor har de senaste 50 åren förklarat att ett av skälen till att de gör så mycket sämre karriär inom näringslivet är att män är så överlägsna på nätverkande. Men det kanske bara är en dålig bortförklaring enligt dig?
Citera
2026-10-08, 21:37
Medlem
Försökte som nybliven student gå med i en bokcirkel då jag kände att jag hade kunnat bli mer produktiv. Var 9 kvinnor mellan 30-55 år gamla och jag kände lite att jag var allt annat än välkommen, så var inte så roligt att fortsätta gå dit. Annars tycker jag konceptet är väldigt intressant, något som fler kvinnor än män tycks syssla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in