Citat:
Ursprungligen postat av
Topplock
Jag startade upp en ny dator men valde ingen pinkod.
Nu när jag startar datorn igen så kräver windows en pinkod.
Jag har försökt flera gånger med glömt pinkod och att den ska skicka kod till min mail men inget händer?
Någon som vet hur jag kan göra för att komma åt min pinkod?
Det första du bör göra är att kontrollera din skräppostmapp via en mobil eller annan dator. Koden hamnar ibland där. Se också till att datorn är ansluten till internet. Om den inte har kontakt med Wi-Fi kan Windows inte verifiera kontot eller skicka koden. Du kan kontrollera nätverksikonen längst ner till höger på inloggningsskärmen.
Om inget mail dyker upp kan du försöka starta datorn i felsäkert läge för att återställa inloggningen. Du gör detta genom att hålla in Shift-tangenten samtidigt som du klickar på Ström-ikonen på inloggningsskärmen och väljer Starta om. Håll Shift intryckt tills du ser en blå skärm med alternativ. Där väljer du Felsök, sedan Avancerade alternativ, och därefter Startinställningar. Klicka på Starta om och tryck på tangenten 4 eller F4 när listan visas för att starta i Felsäkert läge.
Väl inne i felsäkert läge startar datorn med minimala drivrutiner. Ofta kan du då logga in med ditt vanliga Microsoft-lösenord istället för PIN-kod. Om du lyckas komma in går du till Inställningar, väljer Konton, och klickar på Inloggningsalternativ. Där kan du ta bort den befintliga PIN-koden och skapa en ny. Du verifierar att detta fungerat genom att starta om datorn normalt och kontrollera att den nya koden godkänns.
Om du inte kommer in i felsäkert läge finns det ett annat alternativ på den blå menyn under Avancerade alternativ som heter Systemåterställning. Med det verktyget kan du återställa datorn till en tidpunkt precis innan detta problem uppstod.
Skulle inget av detta fungera på en helt ny dator är den snabbaste och renaste lösningen att göra en återställning av datorn från samma blå meny. Välj Felsök och sedan Återställ den här datorn. Du kan välja att behålla dina filer, och därefter får du gå igenom den första konfigurationen igen där du noggrant väljer lösenord eller PIN-kod på nytt.