2026-10-06, 22:21
Medlem
För ett par veckor sedan var jag med om något jag inte upplevt tidigare.

Hade gått runt på stan hela dagen och möjligen inte ätit optimalt dagen innan.

När jag satte mig blev jag efter ett tag trött. Blev lite öm i ryggen och fick en känsla av att jag inte skulle orka bära min väska.

När jag ställde mig upp så fick jag kraftig yrsel efter någon minut och var tvungen att sätta mig. Jag trodde att jag skulle svimma, blev blek och svettades så kraftigt att min t-shirt var genomblöt och jag fick stora svettfläckar vid knäna.

Jag drack lite juice och åt lite choklad och då släppte det efter ca 10 min.

Är annars i god fysisk form och äter normal kost.

Någon som vet vad det kan bero på? Tror mest på kraftig blodtrycksfall eller blodsockerfall men är lite orolig för hjärtat.

Jag bokade en tid hos läkaren men upplevde att de inte riktigt tar det på allvar och fick en tid först om en månad.
Citera
2026-10-06, 22:33
Medlem
Onanikrems avatar
Högst troligt blodsockerfall. Gör ett hälsotest som inkluderar mätning av blodsocker.
Citera
2026-10-06, 22:35
Medlem
zombie-nations avatar
Kände du dig så påverkad att du knappt kunde fungera? Kände du törst?

Isåfall klassisk sockerkrasch.
Citera
2026-10-06, 22:39
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Högst troligt blodsockerfall. Gör ett hälsotest som inkluderar mätning av blodsocker.

Japp. Eller nånting psykiskt (stress) som påverkade vagus-nerven. Googla eller fråga AI så ser du.
Citera
2026-10-06, 22:45
Medlem
Akihabaras avatar
Elektrolytisk obalans.
Citera
2026-10-06, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tack, ska ta upp det hos läkaren.
Citera
2026-10-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kände du dig så påverkad att du knappt kunde fungera? Kände du törst?

Isåfall klassisk sockerkrasch.
Svårt att komma ihåg känslan i efterhand men det var som att all energi försvann och ville och kunde inte göra så mycket annat än att sitta. Piggnade också till snabbt efter sockerintag.
Citera
2026-10-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Japp. Eller nånting psykiskt (stress) som påverkade vagus-nerven. Googla eller fråga AI så ser du.
Hmm, ok.

Kan vara stress också, stressnivån har varit hög efter min semester.

Edit: googlade och hade tre av fyra:

• Inre stress eller smärta: Stark rädsla, ångest, panikattacker eller plötslig smärta.
• Fysisk ansträngning: Att krysta kraftigt vid toalettbesök (defekationssynkope).
• Långvarigt stående: Särskilt i varma eller kvava miljöer.
• Uttorkning eller lågt blodsocker: Tom mage och för lite vätska förstärker reaktionen
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-10-06 kl. 22:53.
Citera
2026-10-06, 22:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Svårt att komma ihåg känslan i efterhand men det var som att all energi försvann och ville och kunde inte göra så mycket annat än att sitta. Piggnade också till snabbt efter sockerintag.
du beskriver blodsockerkrash.
Citera
2026-10-06, 22:56
Medlem
Tack för era svar!

Känner mig iaf ganska säker på att det inte är hjärtat, läkarbesöket är som sagt först om en månad och går runt och nojar lite.
Citera
2026-10-06, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
du beskriver blodsockerkrash.
Ja, känns ändå mest rimligt.

Blev lite chockad just för att jag aldrig har upplevt det tidigare, är dock generellt ganska noggrann med kosten och det blev fel dag för slarv.
Citera
2026-10-06, 23:23
Avstängd
solstrålars avatar
Kanske inte det du vill höra, men mer än något annat låter detta som en panikattack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in