Citat:
Ursprungligen postat av
Berit85
När man har gjort fel ber man om ursäkt. Det är en självklarhet i ett civiliserat samhälle. En ursäkt innebär en form av upprättelse för den drabbade. Sveriges samer kämpar i detta nu för att få en ursäkt för saker som skedde för 100 år sedan, och tidigare än så.
En ursäkt är ett formellt erkännande av att man faktiskt har gjort fel.
Och om man inte kan erkänna att man har gjort fel, hur ska man då kunna förändra något framåt?
Kära mods jag vet mitt inlägg hamnar lite vid sidan av men jag hoppas ni kan ha förbarmande då jag kände mig tvungen att ge svar på tal eftersom den som skrev citerade inlägget använder sig av argument som denne inte har en aning att dom är baserade på felaktigheter.
Är det inte bättre att göra något som spelar roll.
Jag antar att du bor på en plats utan samer, älskade julkalender med lappsagor och sett en massa program på svt där man målar upp och beskriver samernas liv?
Det går inte runt en massa lappar i färgglada kläder och jojkar. Dom går till jobbet precis som du och jag, handlar på Ica och har barn som går i skola.
De som fortfarande lever som renskötare är väldigt få till antalet och dom har hand om hela byns samlade renbestånd.
Sen visas deras samling av renar upp för kameran där folk samlas inte för att det är något som dom håller på med generellt utan för att det är lite av ett spektakel dit du också kan bege dig och titta på fastän du inte har en för dagen politiskt korrekt klädsel.
Allt sköts av några få, ibland hoppar några renägare in för att hjälpa till att dela upp flocken i olika hägn baserat på vem renen tillhör,,lite som att du kanske hjälpt till hissa upp en midsommarstång någon gång?
De som ska till slakt skickas iväg, de som ska kastreras, hanarna, får kulorna avskurna med en morakniv som sett sina bästa dagar sen skickas dom oftast upp på en lastbil och tippas av där man vill ha dom för tillfället sen måste dom vaktas kontinuerligt för deras naturliga instinkter säger till dom att dom är på fel plats så dom beger sig och lappen får köra och hämta dom på det för ändamålet speciallbyggda släpet genom hela vintern där inte tror du väl han tar på sig skidorna som han borde göra om nualla bidragen ska vara så att dom kan bevara sin identitet och livsstil?
Dom är varken ursprungsbefolkning eller naturfolk.
Kör sönder skogar och fjäll med off road motorcyklar och 4/6 hjulningar, driver renar på senvintern/våren med snöskoter, drönare. högtalare med höga ljud och helikopter. I dess spår ligger förskräckta och helt utmattade renar där får dom ligga tills dom dör.
Allt detta samtidigt som dom getts rätten att begära av länsstyrelsen att allemansrätten skall upphävas under en period pga av att renarna blir stressade av skoterförare på fjällen under våren?? Nu tycker jag att snöskoter körande i naturen borde förbjudas helt men det är en annan diskussion.
Har dom överlevt skräcken av att ha en helikopter ovanför sig med högtalare det gapas i och sprungit hela dagar i vild panik så nog tror jag dom skulle klara av att se en snöskoter komma förbi.
Dom krävdevoch fick rätten till jakt och fiske ovan odlingsgränsen, inte överallt men de rättegångarna är på G och med ett prejudikat så är utgången given med mindre än att politiker ger sig in i det och ändrar förutsättningarna.
Varför vill dom ha dessa rättigheter? Pengar, dom kan sälja jakt och fiskekort och tjäna pengar på det samt sälja jakt på ren till helikopter jägare gärna från utrikes där det betalas mycket och gärna för denna upplevelse.. Renen får man inte röra men om lappen säger det är ok så är det bara skjuta för det är hans ren och hans mark.
Det byggs vindkraftverk på deras marker och dom får ersättning för att renbetet förstörs.
Allt detta samtidigt som renarna mer eller mindre bosätter sig runt vindkraftverken som ofta finns på lite höjd med vind som blåser så insekterna inte blir så besvärliga.
Du läser i tidningar om hur nyetablering av gruvor förstör vandringsleder och betesmarker men efter mångåriga överläggningar löser det sig, för staten har insett att dom måste ge lapparna den ersättning i form av pengar dom kräver för att komma vidare.
I tex Kiruna blev det nej för, om det var jula eller biltema, att bygga för det skulle förstöra en vandringsled för renar, bor inte i Kiruna men vet platsen som avses, den ligger vid en enorm rondell i kanten av ett industriområde, finns ingen Kirunano som sett någon renvandring där även om dom såklart traskar runt överallt vissa delar av året.
Kommer pengarna kommer lösningen.
Dom bestämmer själv när dom har rätt till sk nödersättning för att dom ska kunna köpa pellets till renarna där det naturliga betet är dålig t pga av vinterns uppförande allt medans de stora byarna varje år matar renarna med pellets som kommer levererade med lastbilar avsedda för djurfoder i pellets form. På detta sätt slipper dom driva renarna för dom håller sig där maten finns och vips när du köper renkött så smakar det ingenting för dom äter inte längre sin naturliga föda.
Det handlar bara om pengar, staten försörjer deras sameting, om dom nu vill vara självständiga så vad ska Sverige sponsra allt dom gör?
Är inte en kamp om självständighet kopplat till att man vill ta ansvar för sig själv?
Det är precis som med våra tillresta, dom vet exakt hur dom ska göra för att mjölka staten på så mycket bidrag det bara går, för samernas liv är 100% betalt av dig med dina skattepengar, finns inte ens chans i världen att dom skulle kunna försörja sig och sina maskiner genom att sälja renkött.
En hobby aktivitet som är sponsrad av staten.
Jag är ganska övertygad om att de som tror på sagan om dagens samer är samma personer som ger tummen upp åt undersökningar som bekräftar vilken enorm vinst invandringen är för Sverige.