Citat:
Ursprungligen postat av
-Nigger-
Jag såg en dokumentär om gängkriminalitet i Sverige från tidigt 2000-tal. Bl.a Daniel Maiorana var med.
Man får följa en särskild grupp poliser som kallar sig "SGI" (särskilda gänginsatsen) i olika uppdrag som riktar sig mot organiserad brottslighet.
Jag reagerade extra mycket på att poliserna väldigt ofta använder uttryck som "turkarna", "araber", "zigenare" osv.
Det känns som att poliser var mycket hårdare då och förr i tiden, särskilt på 80- och 90-talet när poliser var som värst i sina beteenden. Det var mycket rått. Inte minst Baseballigan, men hela poliskåren verkade väldigt "icke-PK" (om man ska försöka jämföra med idag).
Jag har sett flera videoklipp från nutid, på YT, där tungt kriminella står och hotar poliser öga mot öga utan att det händer något.
Jag tycker det är skrämmande. Ordningsmakten ska vara skräckinjagande för invandrarna som kaosar runt i olika gäng och nätverk. Poliser ska skandera ord som inte är tillåtna att skriva här.
Vad tycker ni?
Vad hände med poliskåren och ordningsmakten egentligen?
När började man bli så mesiga inom polisen?
Mellan skål och vägg har vi säkerligen många icke-PK-poliser som slänger ur sig uttryck som "
turkar", "
araber", "
zigenare" osv. Att vi dock inte längre har poliser som gör detta offentligt får man väl vara väldigt glad för. För vi alla vill väl ha en professionell och förtroendeingivande poliskår? Jag vill också tillägga att hur "tuff och hård" man är
inte avgörs på vilka rasistiska eller omdömeslösa uttryck man använder.
Att polisen agerar som man gör idag (t ex i gängtäta områden) tror jag beror på olika faktorer. En stor del handlar om det våldskapitalet och myndighetsföraktet som finns. Idag räds inte människor att använda våld mot polisen. Jag är helt övertygad om att det finns poliser som i vissa situationer är väldigt rädda. Andra anledningar till att poliserna agerar som dom gör är att dom vet att dom är väldigt övervakade och granskade. Man vill inte göra fel, man vill inte göra bort sig, man vill inte uppvigla i onödan, man vill inte riskera konsekvenser av chefer eller rättsväsende. Men givetvis handlar det ju också om trender och direktiv. Den moderna polisen skall ju vara kommunikativ och ickeeskalerande.
Polisen skall ABSOLUT INTE vara skrämmande och skräckinjagande för medborgarna. Däremot skall dom absolut kunna agera resolut och auktoritärt, samt med det våld som krävs.