Citat:
Ursprungligen postat av
Din-gamla-mamma
Jag minns mitt besök där. Soldaterna som visades upp därinne var kvinnor. Tydligen är det kvinnor som har beskyddar land och fred jorden runt. Kvinnor och kvinnor. Inte en man så långt ögat kunde se, inget tack till de tusentals män som dödats i försvar av rike eller fred runtom jorden.
Stället är bajs, förmedlar feministisk propaganda. Det är ett ruttet museem som förmedlar lögner, borde ha stängts för 25 år sedan.
.
Det där känner jag inte igen alls.
Det jag kommer ihåg är inte minst alla ryska och andra utländska fanor som Sverige erövrat som segertroféer i olika krig i vår historia.
Men också olika sorters gamla vapen, både skjutvapen och blankvapen och gamla uniformer. Där finns rustningar, gamla militärsadlar. Jag kommer särskilt ihåg de verklighetstrogna drabanterna/kavalleristerna från Karl den XII:s tid som gör chock på naturtrona hästar i full skala.
Och mycket annat intressant. Bl.a. Raoul Wallenbergs rum om hans insatser under WW2.
Anm. Karl den XII:s drabanter var kungens personliga, extremt stridbara livvaktstyrka på 200 man. Karl XII omorganiserade kåren så att alla drabanter hade officers rang. De stred till häst med värja och var kända för sina våldsamma kavalleri-chocker (bland annat i en kilformation) som ofta avgjorde strider.