2026-10-05, 15:59
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Staten har knappast något formellt mot museum, men de borde väl bära huvuddelen av sina kostnader själva som alla andra kulturyttringar de konkurrerar med. Är det sedan så att vi har utställningar som ingen vill se så ställ det i magasin.

De två första museerna ihop med det statliga museet som ligger i Göteborg, Världskulturmuseet, är ju helt udda fåglar när det gäller vad skattebetalarnas pengar skall gå till. Här handlar det om att ställa ut prylar från Medelhavet, från Asien och från någon indianstam i Sydamerika. Skall inte dessa pengar gå till sjukvården istället?

Svenska museer skall ställa ut samlingar med koppling till Sverige, då kan det vara subventionerat. Hit räknas armemuseum.
.
.
På Medelhavsmuseet kan du bland mycket annat se imponerande sarkofager från Egypten och på Östasiatiska inga inianstammar precis, utan konst och porslin från de gamla kejsadynastierna i Kina. Det är klart att det är intressant för många. Liksom Armémuseum som har sin verksamhet i en anrik byggnad som är klassad och skyddad som ett byggnadsminne och som ritades 1762 av Carl Johan Cronstedt som en byggnad för artilleriet. På 1800-talet bedrev Artilleri- och ingenjörhögskolan undervisning för officerare. Man kan knappast tänka sig en mer passande byggnad för Armémuseum.
Senast redigerad av Comitium 2026-10-05 kl. 16:36.
Citera
2026-10-05, 15:59
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag minns mitt besök där. Soldaterna som visades upp därinne var kvinnor. Tydligen är det kvinnor som har beskyddar land och fred jorden runt. Kvinnor och kvinnor. Inte en man så långt ögat kunde se, inget tack till de tusentals män som dödats i försvar av rike eller fred runtom jorden.

Stället är bajs, förmedlar feministisk propaganda. Det är ett ruttet museem som förmedlar lögner, borde ha stängts för 25 år sedan.

Håller med till 100% och hur många kvinnor är det som har sitt namn uppsatt efter att offrat livet som stridspilot genom historien för vår frihet och ändå så verkar hela försvaret vilat på kvinnor och HBTQ personers trygga starka armar.
Citera
2026-10-05, 16:00
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tidö får dessa följder. Allt ska vara lönsamt. Folkbildning ska avskaffas. Ju mer proletariatet kan hållas i okunnighet, ju bättre.
.
.

Det här är ingen Tidögrej utan hyresprinciperna är ett missförhållande från föregående regeringar.
Citera
2026-10-05, 16:03
Medlem
Bergakungens avatar
Rimligen finns det en alternativ användning för lokalen i fråga.

Men det kanske inte handlar om stollig hyreshöjning, utan om något annat?
https://svenskhistoria.se/armemuseum-flyttar/
Citera
2026-10-05, 16:27
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
.
På Medelhavsmuseet kan du bland mycket annat se imponerande sarkofager från Egypten och på Östasiatiska inga inianstammar precis, utan konst och porslin från de gamla kejsadynastierna i Kina. Det är klart att det är intressant för många. Liksom Armémuseum som har sin verksamhet i en anrik byggnad som är klassad och skyddad som ett byggnadsminne och som ritades 1762 av Carl Johan Cronstedt som en byggnad för artilleriet. På 1800-talet bedrev Artilleri- och ingenjörhögskolan undervisning för officerare. Man kan knappast tänka sig en mer massande byggnad för Armémuseum.

Jag har inget emot att människor är intresserade av ming-porslin, egyptologi och inkakultur. Jag är bara inte helt säker på att skattebetalarnas pengar skall gå till det.

Armemuseum är en annan sak, detta ligger inom statens ansvar att bevara. Kankse genom att själva ställa ut, eller genom att sponsra de som håller i utställningen.
Citera
2026-10-05, 16:30
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Jag minns mitt besök där. Soldaterna som visades upp därinne var kvinnor. Tydligen är det kvinnor som har beskyddar land och fred jorden runt. Kvinnor och kvinnor. Inte en man så långt ögat kunde se, inget tack till de tusentals män som dödats i försvar av rike eller fred runtom jorden.

Stället är bajs, förmedlar feministisk propaganda. Det är ett ruttet museem som förmedlar lögner, borde ha stängts för 25 år sedan.

.
Det där känner jag inte igen alls.

Det jag kommer ihåg är inte minst alla ryska och andra utländska fanor som Sverige erövrat som segertroféer i olika krig i vår historia.

Men också olika sorters gamla vapen, både skjutvapen och blankvapen och gamla uniformer. Där finns rustningar, gamla militärsadlar. Jag kommer särskilt ihåg de verklighetstrogna drabanterna/kavalleristerna från Karl den XII:s tid som gör chock på naturtrona hästar i full skala.

Och mycket annat intressant. Bl.a. Raoul Wallenbergs rum om hans insatser under WW2.

Anm. Karl den XII:s drabanter var kungens personliga, extremt stridbara livvaktstyrka på 200 man. Karl XII omorganiserade kåren så att alla drabanter hade officers rang. De stred till häst med värja och var kända för sina våldsamma kavalleri-chocker (bland annat i en kilformation) som ofta avgjorde strider.
Citera
2026-10-05, 16:47
Medlem
Det har ju varit en medveten strategi från kulturminister Parisa Liljestrand att stänga ned så många kulturinstitutioner som möjligt. Just att göra det genom att höja hyran är ju ett mycket effektivt sätt, eftersom det drabbar så många på en gång, det leder också att de få som överlever ändå måste återbetala majoriteten av sina anslag till staten
Citera
2026-10-05, 16:53
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Jag har inget emot att människor är intresserade av ming-porslin, egyptologi och inkakultur. Jag är bara inte helt säker på att skattebetalarnas pengar skall gå till det.

Armemuseum är en annan sak, detta ligger inom statens ansvar att bevara. Kankse genom att själva ställa ut, eller genom att sponsra de som håller i utställningen.

.
Att staten finansierar olika museer ingår i den europeiska kulturen.

Under 1700-talets upplysningstid föddes en stark tro på förnuft, vetenskap och universell kunskap. Museerna sågs som pedagogiska institutioner där vetenskaplig kategorisering, ordning och utbildning skulle göras tillgänglig för medborgarna, inte bara eliterna.

När Gustav III mördades 1792 bestämdes det att hans konstsamlingar skulle göras om till ett offentligt museum för att hedra hans minne. Tidigare hade redan Gustav Vasa och drottning Kristina byggt upp stora konstsamlingar.

Kungliga Museet öppnade 1794 i en flygel på Stockholms slott. Detta var ett av de allra första publika konstmuseerna i Europa utanför Frankrike.

År 1866 öppnade det nuvarande Nationalmuseum, dit de kungliga samlingarna flyttades och överlämnades till svenska staten och folket.
Citera
2026-10-05, 16:59
Medlem
Room531s avatar
Finns någon youtubevideo filmad som går igenom museet?

Vore kul å se.

Kollar någon gång ibland på olika naturhistoriska museer från världen via youtube, kanske finns liknande tänkte jag. Eller borde göras innan flytt.

Hoppas de hittar ny lokal, om de vill ha det kvar....Stunt samma om det är mindre centralt om det går hitta för en bråkdel av priset? Bättre än att försvinna helt. Vet inte hur stor yta de behöver och ombyggnad för säkerhet och så men har sett en rätt del stora lokaler/byggnader söka nya hyresgäster...

Krig förr. Rundtur på Armémuseum 1500- till 1800-talet — Jakten på historien
https://m.youtube.com/watch?v=FJEYfkgtkR8
Senast redigerad av Room531 2026-10-05 kl. 17:02.
Citera
2026-10-05, 17:01
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
.
Att staten finansierar olika museer ingår i den europeiska kulturen.

Under 1700-talets upplysningstid föddes en stark tro på förnuft, vetenskap och universell kunskap. Museerna sågs som pedagogiska institutioner där vetenskaplig kategorisering, ordning och utbildning skulle göras tillgänglig för medborgarna, inte bara eliterna.

När Gustav III mördades 1792 bestämdes det att hans konstsamlingar skulle göras om till ett offentligt museum för att hedra hans minne. Tidigare hade redan Gustav Vasa och drottning Kristina byggt upp stora konstsamlingar.

Kungliga Museet öppnade 1794 i en flygel på Stockholms slott. Detta var ett av de allra första publika konstmuseerna i Europa utanför Frankrike.

År 1866 öppnade det nuvarande Nationalmuseum, dit de kungliga samlingarna flyttades och överlämnades till svenska staten och folket.

Konstmuseum är en helt annan sak, konsten är universell, även om dess strömmingar är knutna till vissa områden (renässansen söder om alperna) eller till och med vissa länder (Ukiyo-e från Japan). Alla dessa olika konstformer ryms i ett enda museum, ett konstmuseum.

Det är något helt annat än ett museum bara för östasiatisk konst eller pryttlar från medelhavet. Sådant skall inte staten hållas med. Eller borde vi ha ett specialmuseum även för bara tyska krukmakare?
Citera
2026-10-05, 17:04
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

De hade också son policy att vägra hyra ut till invandringskritiker för ett antal år sedan. Bara så att ingen ska tro att skattepengarna gick till likabehandling av hyresgäster.
Citera
2026-10-05, 17:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Absurt. Staten höjer hyran för staten.
Det är för att staten har som princip att ge goda löner till fastighetsägande statliga chefer och låga löner till museipersonal.

Ett klassiskt problem i hela Sverige och t.ex går en stor del av universitetens budget till kostymkillarna inom statens fastigheter. kallas för "en fri marknad" och sägs vara jättebra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in