2026-10-05, 13:04
Medlem
Frågan är väl vad lokalerna skall användas för i stället och vilken hyra det kommer att generera.
Har en liten anekdot, en bekant fick sin hyra på sin verkstad höjd rejält i samband med ägarbyte: Han hittade nya bättre lokaler så han flyttade firman.
Efter att lokalerna stått tomma i 3år gick ägaren i KK: Så nu har har min bekant köpt lokalerna för en struntsumma för att ha som lager.
Så den stora frågan här , blir det ett lyft för ägaren staten eller kommer det enbart skapa förluster i samband med hyres bortfall?
Citera
2026-10-05, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Helt vansinnigt. Det måste bli en omedelbar ändring av systemet så att inte vi blir av med våra muséer. Medelhavsmuséet och Östasiatiska muséet och nu Armémuseum. Finns det inga politiker som reagerar mot vansinnet?

SINNESSJUKT!

Tidö får dessa följder. Allt ska vara lönsamt. Folkbildning ska avskaffas. Ju mer proletariatet kan hållas i okunnighet, ju bättre.
Citera
2026-10-05, 13:10
Medlem
Det är väl små fjuniga, nybakade ekonomer från Handels som sitter med sina laptops och oemottagliga för alla rimliga argument försöker att vinstmaximera hyresintäkterna. Ingen av dem ser helhetsbilden och det absurda i att staten skall betala hyra till staten.
Här borde politikerna gå in och styra upp.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-10-05 kl. 13:39.
Citera
2026-10-05, 13:13
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Frågan är väl vad lokalerna skall användas för i stället och vilken hyra det kommer att generera.
Har en liten anekdot, en bekant fick sin hyra på sin verkstad höjd rejält i samband med ägarbyte: Han hittade nya bättre lokaler så han flyttade firman.
Efter att lokalerna stått tomma i 3år gick ägaren i KK: Så nu har har min bekant köpt lokalerna för en struntsumma för att ha som lager.
Så den stora frågan här , blir det ett lyft för ägaren staten eller kommer det enbart skapa förluster i samband med hyres bortfall?

Kan man inte riva skiten då och bygga bostäder där?
Citera
2026-10-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Synd på ett pampigt ställe.
Citera
2026-10-05, 14:16
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Synd på ett pampigt ställe.

Vore trevligt med några tusen billiga hyresrätter så vi kan få se lite mer mångfald i Stockholms innerstad.
Citera
2026-10-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tidö får dessa följder. Allt ska vara lönsamt. Folkbildning ska avskaffas. Ju mer proletariatet kan hållas i okunnighet, ju bättre.

Det har inget med tidö att göra.
Citera
2026-10-05, 14:50
Medlem
Hot take

Armémuseum borde flyttat till nya, BÄTTRE och mycket större lokaler för länge sedan!

Byggnaden är ganska kass som museiebyggnad ändå. Så nja, jag skulle inte gråta om Armémuseum flyttade till mer ändamålsenliga lokaler och blev större och bättre.

Museet som det är nu är mest mörkt tycker jag. Inte så kul, och det har inte utvecklats jättemycket på ett kvarts sekel heller. Känns också som att det finns betydligt mer att ställa ut och visa upp?

Riv Sveriges Television och bygg ett större museum i ett eller två plan bredvid Gärdet. SVT kan flytta ut till Kista kanske? Obs seriös..
Senast redigerad av Macke85 2026-10-05 kl. 15:25.
Citera
2026-10-05, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kanske är tanken: Har ingen aning om hur de har tänkt runt lokalerna: Bara vi inte hamnar i ett läge där museet får betala en hyra på ett nytt ställe och de gamla lokalerna står tomma under en längre tid: Då blir det en förlustaffär för oss alla.
Citera
2026-10-05, 15:02
Medlem
pn222jws avatar
En skandal - museerna ska vara kulturpolitiskt fridlysta. Deras turismvärde och forskningsgsvärde är flera gånger högre än hyresomkostnaden. Ett utflyktsmål för en barnfamilj en eftermiddag som bidrar till värdefulla trygga minnen i en ångestpräglad nutid.
Citera
2026-10-05, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Staten verkar fullkomligt ointresserad av att folk ska kunna gå på museum sedan de 2022 eller 2023 införde att det skulle kosta 150kr+ i inträde. Innan dess var alla muséer gratis.

Det är sedan gammalt. Blått styre = museer kostar
Rött styre - fritt inträde
Citera
2026-10-05, 15:45
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Jag minns mitt besök där. Soldaterna som visades upp därinne var kvinnor. Tydligen är det kvinnor som har beskyddar land och fred jorden runt. Kvinnor och kvinnor. Inte en man så långt ögat kunde se, inget tack till de tusentals män som dödats i försvar av rike eller fred runtom jorden.

Stället är bajs, förmedlar feministisk propaganda. Det är ett ruttet museem som förmedlar lögner, borde ha stängts för 25 år sedan.

Åfan
Så minns inte jag mina besök där, dom måste gjort om det relativt nyligen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in