2026-10-04, 23:41
Avstängd
Den nya superkontinenten Pangea Proxima som kommer att ha bildats om 250 miljoner år kommer göra att 92% av alla däggdjur på Jorden dör ut. Tektoniska rörelser kommer göra att vulkanaktiviteten på Jorden även ökar vilket gör Jorden ännu mer obeboelig. Detta kommer alltså troligen att hända om 250 miljoner år. Visst Solen kommer göra Jorden obeboelig inom kanske 1 miljard år men redan inom 250 miljoner år är vi människor redan utdöda. Vi har lång tid på oss innan Solen ökat i ljusstyrka så pass mycket att Jorden inte längre är beboelig men hur blir det med denna superkontinent då?

Jag tror människosläktet är rätt kört såvida vi inte inom utsatt tid hittat ett sätt att lämna planeten innan det kokar över. Bosätter vi oss inte på en annan minst lika lämplig planet för människor som Jorden inom dessa senast 200 miljoner år så är det nog god natt för oss människor.

Så säg att vi har 200 miljoner år på oss att utveckla teknologi som räddar oss. Skulle vara intressant att veta vad som hänt med oss människor och vår teknologiska utveckling om några miljoner år.

Vad som ska diskuteras här är alltså Pangea Proxima efter en hypotes av Christopher Scotese 1982 och hur vi människor överlever innan dess. Vi är körda!
Citera
2026-10-05, 00:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Ja jävlar vad jag oroar mig över detta som sker om 250 miljoner år, nu förstörde du min kväll. Jag vill inte dö

Men Jorden kommer hursomhelst allafall bli obeboelig långt innan Solen vuxit.
Citera
2026-10-05, 04:19
Medlem
Men varför kommer närmast alla levande varelser att dö bara för att det bildas en ny kontinent då?
Riktigt trist att höra, men kan det vara då Nya Jerusalem kommer ner till jorden och livet verkligen tar slut, i den allra sista tiden ?
Citera
2026-10-05, 06:17
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Det som enda som är intressant i detta är hur man räknat ut att 92 % av alla däggdjur dör ut. Fanns det inte någon beskrivning eller förklaring till hur man kommit fram till denna mycket exakta siffra?
Citera
2026-10-05, 10:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Det som enda som är intressant i detta är hur man räknat ut att 92 % av alla däggdjur dör ut. Fanns det inte någon beskrivning eller förklaring till hur man kommit fram till denna mycket exakta siffra?

Det ska va på grund av ökad vulkanisk aktivitet och mer koldioxid i atmosfären och mindre solljus gissar jag.
Citera
2026-10-05, 11:07
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Det ska va på grund av ökad vulkanisk aktivitet och mer koldioxid i atmosfären och mindre solljus gissar jag.

En superkontinent kan komma att skapa fler områden i regnskugga också: tänk större områden som Taklamakan och Gobiöknen. Längden på världens kuster skulle också minska.

Sammantaget blir effekten av det där förmodligen både färre djur och växter, och med de faktorer du nämner blir det absolut tuffare liv.
Citera
2026-10-05, 22:16
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligakompisen
Men Jorden kommer hursomhelst allafall bli obeboelig långt innan Solen vuxit.
https://www.youtube.com/watch?v=bwzTr49rPw8
Jorden om en miljard år.
Citera
Igår, 13:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
https://www.youtube.com/watch?v=bwzTr49rPw8
Jorden om en miljard år.

Astrum är en bra Youtubekanal, jag brukar se på den ibland men jag ville bara inte länka den videon här men tack för att du gjorde det ändå.

När Pangea Proxima bildats kommer det bli mindre syre i havet och därför kommer alla stora marina djur dö ut som jag förstår det enligt Alex McColgans kollega i videon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in