2026-10-04, 22:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Svart akrylplast(PMMA) med lite fläckar bla nåt mjukt lim, mjuk svamp med tvål och diskborste med diskmedel gör ingen skillnad, aceton är för starkt plasten smälter och kan inte använda nånting som river för det repar plasten.

Vad finns det för lättillgängliga preparat som bla kan tänkas ta bort fingeravtryck, limrester o annat utan att skada ytan? isopropylalkohol?

https://ibb.co/7xBT37sT
/A.A
Citera
2026-10-05, 00:31
Medlem
kraftfoders avatar
Har du testat fönsterputs?
-Jag kör det på mina datorer etc. Funkar bra om det gäller svart plast.

Men "försiktighetsprincipen", att man ska använda så "snällt" medel som möjligt.
Alltså man börjar med "snällt" sedan"värre och värre" medel.

Vad är det för detalj som du ska rengöra/piffa upp?
Om det är en spoiler till bilen etc, så funkar Turtle Black Magic, eller vad det heter. Ser ut som spissvärta, det är ett vax.

-Oj oj oj! 299;-! Köpte det på OK för 69 kr för typ 20 år sedan sist.. Kanske inte samma produkt.
https://turtlewax.se/products/turtle-wax-color-magic-svart-500ml

Ser din länk först nu, är den puck eller en snusdosa?
Citera
2026-10-05, 10:06
Medlem
Vad är det för slags lim som ska bort?

Isopropanol är en bra möjlighet, en annan är hetvatten + något tensidbaserat (allrengöring, handdiskmedel, flytande tvättmedel, fasadtvätt, "miljöavfettning" etc). Har du bara provat ett märke av handdiskmedel, prova ett annat också.
Citera
2026-10-05, 12:37
Medlem
BackToHegels avatar
Isopropanol använder jag ofta. Ibland stöter jag på lim som isopropanol inte biter på så bra. Då använder jag oftast diesel, som sen i sin tur tas bort med isopropanol.

Ibland använder jag en blandning av hälften diskmedel och hälften matolja, funkar bra om man ska rengöra en glasburk man förvarat röka i exempelvis.
Senast redigerad av BackToHegel 2026-10-05 kl. 12:41.
Citera
2026-10-05, 20:50
Medlem
"Bromsrengöring" (ja det heter så)för bilar funkar bra till det mesta.

Har för mig den innehåller kemiskt ren bensin och sprit mm, den är stark men samtidigt snäll mot underlaget, torkar på några sekunder.

Men du behöver ju tala om vad för slags lim det är, annars blir det svårt att ge råd.
Är det typ kontaktlim eller epoxylim eller vad?
Citera
2026-10-05, 23:37
Medlem
"Bromsrengöring" kan innehålla precis vad som helst och jag skulle nog passa mig för att prova den på känslig PMMA. Åtminstone innan jag har läst och förstått det finstilta på just den sprayburk jag håller i handen. Står det inget vettigt på burken så bör tillverkaren eller importören ha lagt ut produkt- och säkerhetsdatablad på nätet, där det finns mer information - förhoppningsvis användbar och begriplig sådan.

På 80-talet bestod bromsrengöring av klorerade kolväten, t ex trikloretylen (TRI). Men när klorkolvätena förbjöds av miljö- och hälsoskäl, blev det alla möjliga och omöjliga häxbrygder i sprayburkarna ett tag, som ofta knappt löste nån smuts och bara luktade starkt. Numera verkar de i alla fall ha nån form av lösningsmedelsfunktion.

Det är nog inte lämpligt att prova med diesel heller på PMMA, diesel innehåller ju ungefär samma slags kolvätekedjor som bensin även om de i genomsnitt är längre. Man kan befara att diesel har samma tendens att förstöra ytfinishen på PMMA som bensin har, men i lägre grad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in