2026-10-04, 17:24
Medlem
Hej! Jag funderar på att sälja några virtuella föremål från ett datorspel för ungefär 12 000 kronor. Jag har dock skulder och ingen inkomst just nu, och jag undrar därför hur det fungerar rent skattemässigt.

Är det möjligt att ta emot betalningen i Bitcoin till en egen wallet och sedan använda Bitcoin för att köpa saker på internet, istället för att växla till svenska kronor eller föra över pengarna till ett bankkonto?

Finns det någon plånbok som inte har koppling till myndigheter osv?

För om jag minns rätt kunde jag 2015 via blockchain.com kunna ta emot många tusen trots att jag inte ens var myndig eller hade ett bankkonto men antar att det inte funkar så längre.
Citera
2026-10-04, 17:32
Medlem
Mailmanss avatar
Betala dina jävla skulder istället
Citera
2026-10-04, 18:06
Medlem
StonedMonkeys avatar
Jag hade skaffat cakewallet, sen Bitcoin → Bitrefill → presentkort → handla i vanlig butik.
Citera
2026-10-05, 13:08
Medlem
Konsumera upp dem direkt om de bara handlar om 12k.
Citera
2026-10-05, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crypto819
Konsumera upp dem direkt om de bara handlar om 12k.
Problemet är att jag får placeringsnorm av ekonomiskt bistånd på 2 tusen i månaden , vilket innebär att när dom ser mitt kontoutdrag blir det problem.

Undrar helt enkelt om det finns nån btc plånbok jag kan ta emot pengarna utan att det är kopplat till mig som person , eller att det blir flaggat för penningtvätt eller liknande.
Så planen är att ta emot pengarna till en wallet sen handla saker för btc.
Citera
2026-10-05, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Jag hade skaffat cakewallet, sen Bitcoin → Bitrefill → presentkort → handla i vanlig butik.
Tack för svar , ska kika på det.
Citera
Igår, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1776qxen
Hej! Jag funderar på att sälja några virtuella föremål från ett datorspel för ungefär 12 000 kronor. Jag har dock skulder och ingen inkomst just nu, och jag undrar därför hur det fungerar rent skattemässigt.

Är det möjligt att ta emot betalningen i Bitcoin till en egen wallet och sedan använda Bitcoin för att köpa saker på internet, istället för att växla till svenska kronor eller föra över pengarna till ett bankkonto?

Finns det någon plånbok som inte har koppling till myndigheter osv?

För om jag minns rätt kunde jag 2015 via blockchain.com kunna ta emot många tusen trots att jag inte ens var myndig eller hade ett bankkonto men antar att det inte funkar så längre.

Det är absolut möjligt. Skaffa till exempel bluewallet.io och ta emot betalningen i den.

För konsumtion kan du köpa presentkort hos t.ex. coinsbee.com eller bitrefill.com eller handla i butiker som tar emot bitcoin direkt, t.ex. inet.se eller teuton-systems.com för elektronik.

Det är alltså frivilligt om du vill involvera en bank eller inte.
Senast redigerad av Stopp.Belagg Igår kl. 10:09.
Citera
Igår, 12:56
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är alltså frivilligt om du vill involvera en bank eller inte.
Du tror inte att banker är involverade när du handlar med presentkort från bitrefill?

Man tar sig för pannan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in