2026-10-03, 09:41
Medlem
Gauls avatar
Åter igen har en oansvarig person ridit på en häst och blivit skadad:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sarah-40-ar-fange-i-sin-sang-ovardigt/

Hon har blivit förlamad och kommer därför kosta samhället multum både i utebliven skatt från arbete och i sjukvårdskostnader. Allt detta för hon tyckte det var spännande och häftigt att rida på en halv tons best.

Vi har förbjudit eller infört licens för massor av saker, så som mopeder, motorcyklar, vattenskotrar, smällare och vapen. Av någon outgrundlig anledning är hästar fortfarande helt utan lagar och regler. Vem som helst, utan krav på ålder, kan hoppa upp på en häst och rida den. Till skillnad från t.ex. en motorcykel så kan man aldrig vara helt säker på vad en häst kommer göra. Det värsta är att det är lagligt att rida runt på en häst på allmän plats, vilket riskerar att skada oskyldiga människor.

Jag anser att hästar borde förbjudas och alla befintliga hästar borde avlivas.
Citera
2026-10-03, 09:49
Medlem
Vill du smeta bubbelplast runt alla träd också?
Folk måste få leva.
Men visst kanske det vore en bra grej att ha ett körkort för hästar. Frågan är vad som skulle bli bättre med det?
Hästar är precis som du skriver oberäkneliga. Att då ha licens/körkort för hästen skyddar en inte från olyckor.

Det lilla extra denna person kostar i sjukvårdsavgifter och utebliven skatt är försumbart.
Bara Maud Olofssons agerande i NUON-affären kostade oss skattebetalare 40 miljarder.
Fokusera på det istället o ställ det i paritet med det här tramset du tog upp nu.
Citera
2026-10-03, 09:52
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vill du smeta bubbelplast runt alla träd också?
Folk måste få leva.
Men visst kanske det vore en bra grej att ha ett körkort för hästar. Frågan är vad som skulle bli bättre med det?
Hästar är precis som du skriver oberäkneliga. Att då ha licens/körkort för hästen skyddar en inte från olyckor.

Det lilla extra denna person kostar i sjukvårdsavgifter och utebliven skatt är försumbart.
Bara Maud Olofssons agerande i NUON-affären kostade oss skattebetalare 40 miljarder.
Fokusera på det istället o ställ det i paritet med det här tramset du tog upp nu.

Så om jag förstått dig rätt så vill du alltså ta bort licens/körkortskrav för motorcykel, vattenskoter och vapen, samt återlegalisera smällare?
Citera
2026-10-03, 09:53
Medlem
HBTKuks avatar
Hästar är opålitliga. Alla tjejer som ridit har någon gång varit föremål för eller mycket nära en allvarlig olycka.

Hästar borde inte förbjudas, möjligen att rida på dem. De får fortsatt plöja.
Citera
2026-10-03, 09:54
Medlem
Om man förbjuder hästar, vilka slags dragdjur har du då tänkt dig ska användas för att hålla samhällsviktiga transporter igång i ett svårt krisläge då varken el eller fossila bränslen finns tillgängligt?
Citera
2026-10-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Om man förbjuder hästar, vilka slags dragdjur har du då tänkt dig ska användas för att hålla samhällsviktiga transporter igång i ett svårt krisläge då varken el eller fossila bränslen finns tillgängligt?

Åsnor?
Citera
2026-10-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Så om jag förstått dig rätt så vill du alltså ta bort licens/körkortskrav för motorcykel, vattenskoter och vapen, samt återlegalisera smällare?

Nej!
Däremot så tyckte jag att man kanske borde ha något slags körkort för hästar. Läste du inte alls vad jag skrev?
Sedan ställde jag en fråga vad vinningen skulle vara med att införa ett körkort för hästar. De som framför hästar är troligen rätt duktiga på det så själva körkortet kommer inte ge någon mer kunskap till föraren.
Inte heller kommer djurets lynne att ändras med ett körkort.
Citera
2026-10-03, 10:00
Medlem
Citat:

Det finns vad jag vet ingen plan för att driva samhällsviktiga transporter med dragdjur idag.
Hur många krigsplacerade hästar finns det? Det är väl de som tillhör beridna högvakten och någon enstaka polishäst. Utöver det?

Så det var i mitt tycke ett väldigt konstigt argument till att man inte skall införa ett förbud.
Citera
2026-10-03, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Åsnor?
Är det några djur som är opålitliga är det åsnor. Har man åsnor och hästar tillsammans lär åsnorna ut en massa bus till hästarna. Sedan har vi nog för få åsnor i Sverige för att förlita oss på dem som dragdjur.
Citera
2026-10-03, 10:01
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nej!
Däremot så tyckte jag att man kanske borde ha något slags körkort för hästar. Läste du inte alls vad jag skrev?
Sedan ställde jag en fråga vad vinningen skulle vara med att införa ett körkort för hästar. De som framför hästar är troligen rätt duktiga på det så själva körkortet kommer inte ge någon mer kunskap till föraren.
Inte heller kommer djurets lynne att ändras med ett körkort.

Samma sak kan ju sägas om motorcykelkörkort. De som framför motorcyklar är troligen rätt duktiga på det så själva körkortet kommer inte ge någon mer kunskap till föraren. Inte heller kommer fordonens säkerhet att ändras med ett körkort.

Men du fick mig att få ännu en intressant tanke, varför är det inte krav på att hästar ska besiktigas precis som bilar? En oberoende person som går igenom att hästen är säkert, och om den inte är det så får den inte ridas längre.
Citera
2026-10-03, 10:02
Medlem
Gauls avatar
Citat:

Om det blir krig i Sverige, hur hade du tänkt dig vi skulle försvara landet om alla inte får lov att äga vapen?
Citera
2026-10-03, 10:03
Medlem
Riksreptilens avatar
De utlovade robothästarna från Japan får påskyndas, så de levereras strax efter de olika vårdrobotarna.

Angående kontroller av hästar får denna lagstiftning tas efter alla olika sorts s k kamphundar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in