Citat:
Ursprungligen postat av
BombaySaphire
Sju myter om islam i Finland
Myt 1: Alla muslimska kvinnor är tvungna att bära slöja
Myt 2: Muslimska kvinnor är förtryckta och får inte göra något utan tillstånd av sin man
Myt 3: Inom islam är kvinnor och män ojämlika
Myt 4: Islam är oförenligt med europeiska värderingar
Myt 5: Islam bejakar våld
Myt 6: Moskén är en farlig plats för där hjärntvättar man människor
Myt 7: Muslimer vill införa sharialagar i Finland
Håller ni med om att det här är sju myter eller fördomar?
Vilken av myterna tycker ni det ligger mest sanning i?
Vad tycker ni?
1. Definitionsfråga. Jag har besökt Iran och kvinnorna där har slöja så lite som möjligt. Dvs slöja som bara täcker minimalt.
2. Ytterligare en definitionsfråga. De anser att det är deras eget val, trots att det beror på patritarkal lagstiftning.
Min (helsvenska) gammelmormor hade också slöja, för att det var så förr i tiden.
3) Självklart är de ojämlika. Lika självklart som att svenska män och kvinnor var omjämlika för 100 år sen.
4) Ja. Till 100%. Speciellt om vi pratar om
moderna värderingar.
5) Definitivt. Har du aldrig läst koranen? Jihad osv.
6) Så måste det inte vara. Moskén kan vara som en kyrka eller en synagoga. Dvs en plats där man ser alla som jämlikar.
7) Hur det är i Finland vet jag inte.
Det jag vet är att att fundamentalistiska muslimer förespråkar sharialag var de än befinnar sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ILoveKnark
Är inte det Talmuden (judarna)?
Är det inte du som blandar ihop saker och ting?
Taqqiyya, al-taqiyah (förställning), är en doktrin inom shiitisk islam som tillåter att en troende döljer eller på andra sätt gör avsteg från sin tro, om denne annars skulle riskera döden eller allvarlig förföljelse.
Inom olika delar av islam är Taqiyya en islamisk juridisk term som under olika förhållanden tillåter en muslim att ljuga enligt Sharia.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Taqqiyya