2026-10-02, 12:42
Medlem
DeletedUsers avatar
Jag har ett problem som jag skulle vilja lyfta. Går i nuläget på aktivitetsersättning och får ut 17 tusen i månaden efter skatt.
Jag vore tillräckligt arbetsför nog för att klara att jobba ca 50% men mycket mer går inte för då drabbas jag av stark mental utmattning, och det är ingenting som kommer förändras utan det lär fortsätta att vara så.
Får man ut en arbetslön för halvtid så minskar ersättningen drastiskt. Så om jag ska få någon ekonomisk vinst på att jobba så behöver jag hitta ett arbete med månadslön på minst 34 tusen efter skatt för heltid om jag ska få ut ungefär samma summa jag får nu i bidrag fast i lön. 40 tusen i månadslön efter skatt för att kunna få ut omkring 20 tusen på halvtid och då är det bara 3 tusen mer än vad jag får ut nu!
Dessutom är det totalt orimligt att jag skulle få ett så välbetalt jobb, har ingen utbildning så det hade varit Ica som gäller.
Där blir det inte mer än ca 13 tusen efter skatt, 4 tusen mindre än vad jag har nu
Så frågan är om man inte är fast i bidrags träsket resten av sitt liv, jag börjar känna att det är den bästa lösningen på det. Eller vad tycker ni?
Citera
2026-10-02, 12:47
Medlem
Aktivitetsersättningen kommer ju minska efterhand
Så ....
Citera
2026-10-02, 12:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är exakt på grund av sånna som dig vi behöver en högerregering som ser över detta så det verkligen lönar sig att jobba och inte att leva på bidrag.
Kan man jobba så ska man också kunna tjäna på det. Bidrag ska trappas ner för att öka incitamentet att skaffa sig ett jobb istället för som dig bara gå och rulla hatt där hemma.
Citera
2026-10-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är exakt på grund av sånna som dig vi behöver en högerregering som ser över detta så det verkligen lönar sig att jobba och inte att leva på bidrag.
Kan man jobba så ska man också kunna tjäna på det. Bidrag ska trappas ner för att öka incitamentet att skaffa sig ett jobb istället för som dig bara gå och rulla hatt där hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Du behöver inte oroa dig, din aktivitetsersättning kommer succesivt trappas ner tills du står på noll, sen blir det soc du får gå till. Betalad hyra och 3000 i handen, klappat och klart

Bättre än att jobba, eller hur? "Mentalt utmattad", dra åt helvete din svagsinta parasit.
Läste ni ens inlägget? Personen vill ju jobba 50 procent men beskriver ett system där arbete knappt ger nån ekonomisk vinst. Det är ett argument för rimligare nedtrappning av ersättningen, inte för att kalla en sjuk människa lat.

Folk kan göra allt rätt och ändå drabbas av sjukdom. Jag betalar gärna lite mer skatt för att dom fortfarnde ska kunna leva drägligt, samtidigt som arbete alltid ska löna sig. Det ena utesluter inte det andra

Jävla idioter.
Citera
2026-10-02, 13:04
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Jag har ett problem som jag skulle vilja lyfta. Går i nuläget på aktivitetsersättning och får ut 17 tusen i månaden efter skatt.
Jag vore tillräckligt arbetsför nog för att klara att jobba ca 50% men mycket mer går inte för då drabbas jag av stark mental utmattning, och det är ingenting som kommer förändras utan det lär fortsätta att vara så.
Får man ut en arbetslön för halvtid så minskar ersättningen drastiskt. Så om jag ska få någon ekonomisk vinst på att jobba så behöver jag hitta ett arbete med månadslön på minst 34 tusen efter skatt för heltid om jag ska få ut ungefär samma summa jag får nu i bidrag fast i lön. 40 tusen i månadslön efter skatt för att kunna få ut omkring 20 tusen på halvtid och då är det bara 3 tusen mer än vad jag får ut nu!
Dessutom är det totalt orimligt att jag skulle få ett så välbetalt jobb, har ingen utbildning så det hade varit Ica som gäller.
Där blir det inte mer än ca 13 tusen efter skatt, 4 tusen mindre än vad jag har nu
Så frågan är om man inte är fast i bidrags träsket resten av sitt liv, jag börjar känna att det är den bästa lösningen på det. Eller vad tycker ni?

Trist ts, har det konstaterats vad det kommer av ?
Jag kan relatera till mental/kroppsliga problem eftersom jag fick TBE som höll i sig i månader, försökte jobba halvtid vilket blev för mycket så det blev 20 procent efter några veckor och jag bara sov, kroppen sa ifrån och jag såg stjärnor.

Det som ändå fick mig på jobb och som också du borde tänka på är att snacka skit och umgås med arbetskamraterna, det är guld värt samt att känna att man bidragit till något.

Tillägg:

Att inte arbeta kan troligtvis göra att du stänger in dig med mentala problem som påföljd.
Jag var borta i 6 månader med en knäskada, besökte mina kollegor ibland och tog en kaffe på de olika projekten de då jobbade på och det gjorde hela min dag.
Senast redigerad av slagskott 2026-10-02 kl. 13:11.
Citera
2026-10-02, 13:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CivisMundi
Läste ni ens inlägget? Personen vill ju jobba 50 procent men beskriver ett system där arbete knappt ger nån ekonomisk vinst. Det är ett argument för rimligare nedtrappning av ersättningen, inte för att kalla en sjuk människa lat.

Folk kan göra allt rätt och ändå drabbas av sjukdom. Jag betalar gärna lite mer skatt för att dom fortfarnde ska kunna leva drägligt, samtidigt som arbete alltid ska löna sig. Det ena utesluter inte det andra

Jävla idioter.

Det är ju exakt det jag skriver, det är ett systemfel att man kan plocka ut bidrag på samma nivå hela tiden men rent krasst kan jobba så då ska bidragen sänkas så det helt enkelt blir lönande att ta ett jobb.
Citera
2026-10-02, 13:32
Medlem
Citat:
Det är ju exakt det jag skriver, det är ett systemfel att man kan plocka ut bidrag på samma nivå hela tiden men rent krasst kan jobba så då ska bidragen sänkas så det helt enkelt blir lönande att ta ett jobb.
Du skriver fortfarande som om hen får sin gamla lön för att gå hemma. Om aktivitetsersättningen är inkomstrelaterad handlar det om ungefär 65 procent av den tidigare inkomsten före skatt. Dessutom får man inget jobbskatteavdrag på aktivitetsersätningen. Skillnaden i plånboken kan alltså vara betydligt större än 35 procent.

Tänk att gå från en vanlig lön till kanske två tredjedelar, inte kunna arbeta fullt och dessutom bli kallad bidragslat. Sjukdomen har redan straffat personen ekonomiskt.

Kan hen arbeta halvtid ska systemet självklart göra det lönsamt genom lön plus en rimlig delersättning. Att istället sänka ersättningen för alla, även dom som inte kan arbeta alls, skapar inte arbetsförmåga. Det skapar bara fattigare sjuka.
Citera
2026-10-02, 13:35
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Trist ts, har det konstaterats vad det kommer av ?
Jag kan relatera till mental/kroppsliga problem eftersom jag fick TBE som höll i sig i månader, försökte jobba halvtid vilket blev för mycket så det blev 20 procent efter några veckor och jag bara sov, kroppen sa ifrån och jag såg stjärnor.

Det som ändå fick mig på jobb och som också du borde tänka på är att snacka skit och umgås med arbetskamraterna, det är guld värt samt att känna att man bidragit till något.

Tillägg:

Att inte arbeta kan troligtvis göra att du stänger in dig med mentala problem som påföljd.
Jag var borta i 6 månader med en knäskada, besökte mina kollegor ibland och tog en kaffe på de olika projekten de då jobbade på och det gjorde hela min dag.

Det är på grund av högfungerande autism så det är ingenting som går att träna bort.
Och just den delen som du beskriver om att träffa kollegor hatar jag så det finns ingen motivation för mig att ta mig till ett arbete av den anledningen.
Citera
2026-10-02, 13:35
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CivisMundi

Jävla idioter.

Nej, TS vill jobba 50% med lika hög lön som om han jobbat 100%, eftersom han är en lat low-life knarkare som lever loppan på sina bidragspengar.

Hade parasiten varit sjuk på riktigt hade han kunnat hanka sig fram med sjukersättning, men nu står det lilla äcklet till arbetsmarknadens förfogande, antagligen för att ersättningen är högre (just nu). Outbildad är slusken också, men det är så klart alla andras fel det med.

Jag hade gärna betalat lite högre skatt om såna som TS fick spöstraff och skampåle tills de masade sig iväg till jobbet, och såna som du sattes under förmyndarskap.
Citera
2026-10-02, 13:40
Medlem
laughingducks avatar
17 tusen efter skatt med aktivitetsersättning
det mer än många har med maxad a-kassa 🤔
Citera
2026-10-02, 13:41
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:

Ja, det borde löna sig bättre att arbeta. Jobbar du halvtid så kan du bara få ut 50% av aktivitetsersättningen och det blir bara runt 6000 extra utöver lönen.
Citera
2026-10-02, 13:43
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Du behöver inte oroa dig, din aktivitetsersättning kommer succesivt trappas ner tills du står på noll, sen blir det soc du får gå till. Betalad hyra och 3000 i handen, klappat och klart

Bättre än att jobba, eller hur? "Mentalt utmattad", dra åt helvete din svagsinta parasit.

Bara hört a-kassan / aktivitetstöd ska sänkas successivt .
Inte hört något om aktivitetsersättning 🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in