2026-10-01, 19:28
Medlem
Craiggs avatar
https://www.wandsworthguardian.co.uk/news/national/uk-today/26600001.zara-criticised-childrens-halloween-costume-design/

Klädkedjan Zara får kritik då en halloweendräkt som säljs av företaget sägs likna arbetskläderna från Auschwitz.

Många har blivit kränkta av detta och klagat hos Zara.

Vad tycker ni? Hade tillverkaren antisemitiska tankar eller är allt bara en slump?
Citera
2026-10-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
https://www.wandsworthguardian.co.uk/news/national/uk-today/26600001.zara-criticised-childrens-halloween-costume-design/

Klädkedjan Zara får kritik då en halloweendräkt som säljs av företaget sägs likna arbetskläderna från Auschwitz.

Vad tycker ni? Hade tillverkaren antisemitiska tankar eller är allt bara en slump?

Ingen är tankeläsare, men de vill sällan ha en skandal. Snarare för dumma för att se liknelsen för jag klickade på länken och utan att läsa skrollade jag ner för att hitta bilden. Ville få ett första intryck utan någon text alls (läste heller inte inlägget innan dess). Jadu, väldigt mycket Förintelsen-stil. Jag hade kanske inte brytt mig, men jag hade absolut lyft frågan internt om vi verkligen vill ha just denna färgkombination. Byt bara ut det blåa så har du faktiskt inte en lika farlig dräkt. Sen att de "stilistiska" stygnen ser ut som taggtråd hjälper ju heller inte.
Citera
2026-10-01, 19:45
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Halloween skall vara lite busigt och lekfullt.

Det kanske är en hyllning till fångarna som var på Auschwitz?
Citera
2026-10-01, 19:46
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koprofilia
Hemskaste dräkten.
Tänk att öppna dörren å de står en jude utanför

Är det Judarna eller Pallarna som protesterat mot dräkten?
Citera
2026-10-01, 19:51
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg

Eftersom Zara har varit i blåsväder för samma sak tidigare är det knappast en slump.
Citera
2026-10-01, 20:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Eftersom Zara har varit i blåsväder för samma sak tidigare är det knappast en slump.
Vill minnas att det var något klädföretag som lanserade en sådan modell för en del år sedan. Blev rabalder.
Citera
2026-10-01, 20:07
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Barnen kanske ska klä sig i moderna jude kläder, dvs kamouflagefärgad IDF militär uniform, samt långa lockar av hår vid tinningen

och gå runt och tigga godis i grannskapet (Östermalm, Lidingö och Danderyd) och hota med att annars döda alla palestinier, "godis eller folkmord?!"
Citera
2026-10-01, 20:10
Moderator
tobess avatar
Nu är det väl knappast så att Nazisterna är de enda i världen som kommit på att man kan ha vertikala istället för horizontella ränder. Men visst kanske det ger lite koncentrationslägers-vibbar.

Sedan är väl en annan fråga om det är acceptabelt. Det är väl rätt vanligt att folk klär ut sig till zombies, nazister, massmördare och allt möjligt under Halloween. Fånge från koncentrationsläger är väl varken sämre eller bättre än dom andra alternativen. Eller?
Citera
2026-10-01, 20:20
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Nu är det väl knappast så att Nazisterna är de enda i världen som kommit på att man kan ha vertikala istället för horizontella ränder. Men visst kanske det ger lite koncentrationslägers-vibbar.

Sedan är väl en annan fråga om det är acceptabelt. Det är väl rätt vanligt att folk klär ut sig till zombies, nazister, massmördare och allt möjligt under Halloween. Fånge från koncentrationsläger är väl varken sämre eller bättre än dom andra alternativen. Eller?
Nazister?!?
Citera
2026-10-01, 20:37
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Hade för övrigt varit bättre om det var SS uniform. De är riktigt fräcka!
Citera
2026-10-01, 21:05
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Det är taggtråden som gör det för mig. Jag är inte kinkig och tycker att man gapar om rasism alldels för ofta i onödan, men just den detaljen ger det hela klart mer koncentrationslägerkänsla. Tråden känns malplacerad på dräkten i övrigt.

Fångdräkter har ju dock länge varit ett halloween-tema, vare sig du är björnbröderna eller bär den klassiska strajpade kåkpyjamasen.
Citera
2026-10-01, 21:28
Medlem
proconsuls avatar
Hur många filmer har det gjorts om koncentrationslägrena? Mängder med spelfilmer som skådespelare och producenter tjänat pengar på. Hyllmetrar böcker har skrivits och berikat författare och förlag.
Om nu modeindustrin vill tjäna en hacka på lägerkostymer så ser jag inte det som mer än rättvist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in