2026-10-01, 18:36
Medlem
Mondhers avatar
Jag har haft mitt telefonnummer i minst 13-14 år. Vid den tidpunkten hade Facebook redan funnits i fem till sex år som en etablerad plattform och i drygt ett decennium som webbplats. Jag har inte använt Facebook på minst tio år.

När jag nyligen försökte logga in visade det sig att mitt nummer var kopplat till ett konto. Jag mottog en verifieringskod via sms, men Facebook krävde även en kod som skickats till en e-postadress. Endast den första och sista bokstaven i adressen visas, och det är ingen adress jag känner igen.

Även om jag skulle ha ett gammalt Facebook-konto är det osannolikt att mitt telefonnummer skulle ha varit kopplat till det. Jag kan heller inte ha ett konto som jag helt enkelt har glömt bort.

Det mest sannolika är att någon annan hade numret kopplat till ett konto innan det tilldelades mig. Ett alternativt scenario är att någon av misstag eller avsiktligt kopplat mitt nummer till sitt eget konto.

Problemet är att det inte går att ta bort numret utan tillgång till kontot. För att få tillgång krävs både en sms-kod och en kod till den okända e-postadressen. Facebook erbjuder varken telefon- eller e-postsupport utan all hantering måste ske via deras hjälpcenter, som i sin tur kräver inloggning.

Situationen är alltså helt låst. Hur rimligt är detta? Och finns det något sätt att lösa det?
2026-10-01, 21:29
Medlem
Sitter i en liknande sits där jag försöker logga in på ett gammalt Instagramkonto som jag kan lösenordet till, men Meta kräver 2FA och skickar kod till min e-post. Problemet var att jag stavade fel på e-posten när jag skapade kontot. Har försökt till och från i 4 år utan resultat.
2026-10-01, 21:39
Medlem
Det är kanske kört. Meta är helt retarded när det gäller det där.

Jag fick inte skapa en Facebook, för mitt IP var bannat av nån konstig anledning. Men det gick hos grannen på hans router. Men så blev telefonnumret jag försökte verifiera med bannat. Och samtidigt fungerade numret att skapa ett Instagramkonto, som är Meta.

Både FB och IG är nu sammankopplade, men försöker jag logga in med numret på FB så står det att det är bannat, medans det funkar att logga in på IG med. Jävla blockmongon.
2026-10-02, 10:33
Moderator
Amirons avatar
Finns redan tråd för sådana här frågor, använd den istället.

Existerande tråd hittas här:
(FB) Den officiella tråden för Facebook för support / frågor / annat tips

Den här tråden låses.

*klick*

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här