Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
En annan tråd skapades när denna stundande grundlagsändring fortfarande befann sig i ett tidigare skede av resans gång:
(FB) Säg nej till undantagstillståndet
Som jag påpekade då brukar man i var och varannan tråd se folk som säger att det är dags att politikerna utlyser undantagstillstånd. De som skriver så verkar utgå ifrån att politikerna redan idag har de slags extraordinära befogenheter som den här grundlagsändringen skulle kunna ge dem. Så därför tror jag inte mannen på gatan riktigt fattar att det som föreslås ens är en förändring.
Vill man läsa mer om själva förslaget kan man göra det här:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2025/06/prop.-202425155
Eftersom det är en grundlagsändring krävs det två beslut med ett val emellan. Det första beslutet skedde i vintras. Då röstade Miljöpartiet emot huvudförslaget, och Vänsterpartiet röstade emot en del som handlade om Lagrådets roll. Annars stod hela riksdagen bakom det. Man kan se hur de röstade här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/betankande/starkt-konstitutionell-beredskap_hd01ku8/
Kan vara relevant för oss som vänder sig mot ett sånt här lagförslag, vilken regering som än kommer, att skriva till sina respektive folkvalda och förklara sin skepsis mot det.
Jag kommer definitivt göra det, Sverige kom lindrigt undan under Covid, saker som vi såg i andra länder med lockdowns osv hände inte här - och istället för att tvinga folk att ta ett vaccin gjorde man sitt yttersta för att förklara det och varför det var viktigt, vilket är en ärligare metod (och som funkade eftersom Sverige hade en hög vaccingrad helt utan tvång).
Tanken att en stat kan tvinga mig att inte gå utomhus under så luddiga former gör mig enormt obekväm, och det faktum att jag under Covid undvek folksamlingar och höll mig för mig själv var för att det inte fanns nåt tvång. Samma med vaccinet. Hade försökt undvika något som skulle tvingas på mig men som man inte kunde förklara varför jag skulle tvingas ta det.
Jag vet inte om Sverige är en unik blomma i det, eller det faktum att våra grundlagar med fri rörlighet mm skyddar oss - men känns värt att försvara.