2026-10-01, 15:44
Medlem
Köpte nyligen ett par relativt dyra hörlurar efter att ha kört Logitech G733 Lightspeed i några år.

Logitech G733 Lightspeed är ju trådlösa och allt har fungerat perfekt.

Nu blev det ett par med Bluetooth - lurarna stödjer BT 5.3 så jag köpte en dongle som har BT 5.3.

Problemet är dock när man vill spela och samtidigt prata i t ex Discord - en inte helt ovanligt aktivitet kan man tycka men detta resulterar i att ljudet från både spel och discord nedgraderas rejält (blir t ex mono) när mikrofonen aktiveras.

Felsöker för jag tror något är fel men hittar sedan att - Nej - det är så BT fungerar. BT 5.3 som kom 2021 klarar inte av att skicka STEREO samtidigt som mikrofonen används.

Lösningen är att ha en separat mikrofon.

Finns det verkligen ingen annan lösning?

Det är ett par Nothing Headphones 1 jag använder och kör Windows 11.
Citera
2026-10-01, 15:52
Medlem
Jag har samma lurar och hade samma problem, ljudet blev helt värdelöst när jag använde mikrofonen och jag fattade inte varför.

Du får köra med den inkopplad med sladd i datorn, då är ljudet bra. Själv köpte jag ett trådat gamingheadset också, jag ser inte syftet med trådlöst när man sitter vid en dator oavsett.
Citera
2026-10-01, 16:02
Medlem
Fantens avatar
Det finns ju tekniskt sett bandbredd till det. Men. Det att det inte fungerar beror bland annat på Windows , men även på andra mer tekniska detaljer - kort sagt så är BT inte utformat för den sortens datatrafik.

Vad du vill ha är ett par som använder sig av 2,4 GHz, som dina Logitech gjorde.
Citera
2026-10-01, 16:03
Medlem
Jag har försökt hitta några bra hörlurar med mikrofon nu som inte är trådlösa.
Verkar helt kört.
Har Sennheiser nu som är från 2012.
Citera
2026-10-01, 16:12
Medlem
triptykens avatar
Kan det vara nåt med det här? https://savepoint.fm/docs/troubleshooting/fix-discord-bluetooth-audio-quality
Citera
2026-10-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag har försökt hitta några bra hörlurar med mikrofon nu som inte är trådlösa.
Verkar helt kört.
Har Sennheiser nu som är från 2012.

Beyerdynamic MMX 300/330
Citera
2026-10-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Jag har samma lurar och hade samma problem, ljudet blev helt värdelöst när jag använde mikrofonen och jag fattade inte varför.

Du får köra med den inkopplad med sladd i datorn, då är ljudet bra. Själv köpte jag ett trådat gamingheadset också, jag ser inte syftet med trådlöst när man sitter vid en dator oavsett.

Just hörlurarna/headsetet är ju det man vill ha trådlöst om något.

Tangentbord och Mus kör jag trådat men ett trådat headset irriterar mig till döds.
Citera
2026-10-01, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Kan det vara nåt med det här? https://savepoint.fm/docs/troubleshooting/fix-discord-bluetooth-audio-quality

Ja - men lösningen de har är värdelös. Stäng av mikrofonen på headsetet och använd en annan mikrofon.
Citera
2026-10-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Köpte nyligen ett par relativt dyra hörlurar efter att ha kört Logitech G733 Lightspeed i några år.

Logitech G733 Lightspeed är ju trådlösa och allt har fungerat perfekt.

Nu blev det ett par med Bluetooth - lurarna stödjer BT 5.3 så jag köpte en dongle som har BT 5.3.

Problemet är dock när man vill spela och samtidigt prata i t ex Discord - en inte helt ovanligt aktivitet kan man tycka men detta resulterar i att ljudet från både spel och discord nedgraderas rejält (blir t ex mono) när mikrofonen aktiveras.

Felsöker för jag tror något är fel men hittar sedan att - Nej - det är så BT fungerar. BT 5.3 som kom 2021 klarar inte av att skicka STEREO samtidigt som mikrofonen används.

Lösningen är att ha en separat mikrofon.

Finns det verkligen ingen annan lösning?

Det är ett par Nothing Headphones 1 jag använder och kör Windows 11.

Känns som att jag läser något från 2015, helt seriöst. Trodde inte det var så illa. Visst när teknologi var nytt (vi som växte upp med internet och allt det där har ju sett hela ledet) eller bara lite i tonåren så fanns det saker man förstod krävde lite av att man kringgår saker. Det där är seriöst sorgligt.
Citera
2026-10-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Beyerdynamic MMX 300/330
Tack!
MMX 330 PRO är precis det jag söker.
Citera
2026-10-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Tack!
MMX 330 PRO är precis det jag söker.

Bra val, jag kom över MMX 300 PRO på rea för 1999kr, och det är otroligt bra kvalitet på både lurar och sladdar. De tillverkas för hand i Tyskland.

Men on topic så behöver TS ett gamingheadset med USB-dongel för att kunna använda micken med bra ljud om han vill köra trådlöst.
Citera
2026-10-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Känns som att jag läser något från 2015, helt seriöst. Trodde inte det var så illa. Visst när teknologi var nytt (vi som växte upp med internet och allt det där har ju sett hela ledet) eller bara lite i tonåren så fanns det saker man förstod krävde lite av att man kringgår saker. Det där är seriöst sorgligt.

Ja - det är sorgligt.

Bluetoth har ju funnits i över 20 år och fortfarande klarar det inte av stereo och mikrofon samtidigt. :/

Men om något decennium kanske Bluetooth klarar av stereo också?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in