2026-10-01, 14:54
Medlem
Jag har köpt en lägenhet som jag planerar lösa kontant, ett så kallat kontant tillträde. Min bank är SEB och vad jag förstår kommer de ta ut en "adminstrativ avgift" på 5000 SEK då pengarna skall föras över och säljarens lån skall lösas. Jag vill in "bjuda" på den avgiften!

Eftersom avgiften är såpass hög tänker jag då att jag lika gärna kan ta ett minimilån på 250k som jag sen löser ganska omgående och på så vis slipper jag avgiften på 5000 SEK samt ränta på lånet.

Någon som gjort något liknande? Tillkommer någon avgift i detta scenario som jag missar? Vad jag förstår tar inte SEB ut någon uppläggningsavgift för bolån och ingen administrativ avgift vid överföringen då jag har tecknat bolån hos dem. Att jag sen löser bolånet omgående behöver de ju inte veta.
Senast redigerad av Ivanhoe1881 2026-10-01 kl. 15:06.
Citera
2026-10-01, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanhoe1881
Jag har köpt en lägenhet som jag planerar lösa kontant, ett så kallat kontant tillträde. Min bank är SEB och vad jag förstår kommer de ta ut en "adminstrativ avgift" på 5000 SEK då pengarna skall föras över och säljarens lån skall lösas.

Eftersom avgiften är såpass hög tänker jag då att jag lika gärna kan ta ett minimilån på 250k som jag sen löser ganska omgående och på så vis slipper jag avgiften på 5000 SEK samt ränta på lånet.

Någon som gjort något liknande? Tillkommer någon avgift i detta scenario som jag missar? Vad jag förstår tar inte SEB ut någon uppläggningsavgift för bolån och ingen administrativ avgift vid överföringen då jag har tecknat bolån hos dem. Att jag sen löser bolånet omgående behöver de ju inte veta.
Låter smart, hoppas det funkar för dig. Vilka jävla asgamar de är, de där banksterna. De är inte risk att du åker på första månadens ränta på lånet dock?
Citera
2026-10-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Låter smart, hoppas det funkar för dig. Vilka jävla asgamar de är, de där banksterna. De är inte risk att du åker på första månadens ränta på lånet dock?
Ja vem gillar banker egentligen och deras hittepåavgifter? En månad blir ca 600-700 SEK i ränta med lånebelopp 250K, men är ju klart bättre än 5000 SEK.
Citera
2026-10-01, 15:07
Medlem
Citat:
Jag har köpt en lägenhet som jag planerar lösa kontant, ett så kallat kontant tillträde. Min bank är SEB och vad jag förstår kommer de ta ut en "adminstrativ avgift" på 5000 SEK då pengarna skall föras över och säljarens lån skall lösas. Jag vill in "bjuda" på den avgiften!

Det handlar inte om att säljaren har bundna lån som måste lösas, och att det är det de vill ha betalt för?
Citera
2026-10-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det handlar inte om att säljaren har bundna lån som måste lösas, och att det är det de vill ha betalt för?
Så är det säkert, men jag har ingen lust att bjussa på den avgiften bara för att säljaren har taskig ekonomi och behöver låna pengar vid sina bostadsaffärer.
Citera
2026-10-01, 15:12
Medlem
Citat:
Så är det säkert, men jag har ingen lust att bjussa på den avgiften bara för att säljaren har taskig ekonomi och behöver låna pengar vid sina bostadsaffärer.
Om det är så, ingår det antagligen i affären.

Man har inte taskig ekonomi för att man inte cashar sin bostad.
Citera
2026-10-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ja vem gillar banker egentligen och deras hittepåavgifter? En månad blir ca 600-700 SEK i ränta med lånebelopp 250K, men är ju klart bättre än 5000 SEK.
Helt klart.

Ja, de har blivit riktiga skurkar de senaste åren. Håller på och stänger av folk från sina konton och BankID över skitgrejer, och kräver bevis på de mest normala överföringar. Det drabbar mest bara normala hederliga människor. De stora fiskarna tvättar pengar medans de tittar åt andra hållet.

De har fått en makt de absolut inte borde ha i ett fritt samhälle.
Citera
2026-10-01, 15:17
Medlem
Citat:
Man har inte taskig ekonomi för att man inte cashar sin bostad.

Nä, du har rätt. Egentligen smartare och låta pengarna jobba på börsen och liknande ställen nu när räntan är så låg men jag är nojig och tror på en ordentlig börskrasch inom snar framtid så i mitt fall sålde jag halva innehavet för att lösa lägenheten kontant.
Citera
2026-10-01, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, de har blivit riktiga skurkar de senaste åren. Håller på och stänger av folk från sina konton och BankID över skitgrejer, och kräver bevis på de mest normala överföringar. Det drabbar mest bara normala hederliga människor. De stora fiskarna tvättar pengar medans de tittar åt andra hållet.

De har fått en makt de absolut inte borde ha i ett fritt samhälle.

Så är det! Jag fick redovisa mina hederligt förvärvade pengar till absurdum innan de godkände mina kontanta medel för ett bolån.
Citera
2026-10-01, 15:23
Medlem
Citat:
Så är det! Jag fick redovisa mina hederligt förvärvade pengar till absurdum innan de godkände mina kontanta medel för ett bolån.
Hade du pengarna du skulle lösa ett lån för i kontanter hemma? I en skokartong?
Citera
2026-10-01, 15:24
Medlem
Citat:
Kan tro det. De är som nåt Kafkaeskt skämt när det kommer till kontanter. Är förvånad att du ens lyckades. Bra jobbat! Kan tro att det var svårt.
Citera
2026-10-01, 15:29
Medlem
Citat:
Hade du pengarna du skulle lösa ett lån för i kontanter hemma? I en skokartong?

Nej på sparkonton, fondrobotar och i fysiska ädelmetaller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in