2026-10-01, 12:38
Medlem
Hej,

Jag har kikat på att köpa en ny dator och hittade hemsidan Inrego som verkar sälja begagnad hårdvara till en schysst peng. Någon som har erfarenhet av företaget? Är det att rekommendera?

Tacksam för svar!
Citera
2026-10-01, 12:46
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gdyro
Hej,

Jag har kikat på att köpa en ny dator och hittade hemsidan Inrego som verkar sälja begagnad hårdvara till en schysst peng. Någon som har erfarenhet av företaget? Är det att rekommendera?

Tacksam för svar!

Det har funkat bra de gångerna jag har handlat där. Även Refurbed har funkat bra för mig, men Inrego känns kanske lite tryggare med tanke på att det är svenskt.
Citera
2026-10-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det har funkat bra de gångerna jag har handlat där. Även Refurbed har funkat bra för mig, men Inrego känns kanske lite tryggare med tanke på att det är svenskt.

Tack för svar! Hur har datorna hållt sig över tid? Jag är lite fundersam kring livslängden - om den blir betydligt kortare iom skicket vid köp.
Citera
2026-10-01, 12:56
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Tack för svar! Hur har datorna hållt sig över tid? Jag är lite fundersam kring livslängden - om den blir betydligt kortare iom skicket vid köp.

Jag har bara köpt Dell Optiplex stationära datorer men de har hållit bra. Ingenting har gått sönder utan det har varit att de till slut har blivit för gamla för Windows 11, typ.

Skulle jag våga köpa en laptop från Inrego? Absolut.

Edit: Det enda som åldras egentligen är väl batterier?
Citera
2026-10-01, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Jag har bara köpt Dell Optiplex stationära datorer men de har hållit bra. Ingenting har gått sönder utan det har varit att de till slut har blivit för gamla för Windows 11, typ.

Skulle jag våga köpa en laptop från Inrego? Absolut.

Edit: Det enda som åldras egentligen är väl batterier?

Du kan säkert ha rätt, jag är inget datorproffs

Kikar på en Lenovo Thinkpad
Citera
2026-10-01, 13:19
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Inrego är seriösa, dom har funnits på marknaden i över 30 år och säljer primärt b2b. Jag föredrar däremot Billig Teknik som också säljer rekonditionerade datorer. Nu var det ett tag sedan jag köpte något från dom men dom är precis lika bra och har också funnits länge. Åtminstone förr i tiden var dom rätt mycket billigare än Inrego så kolla gärna dom också och jämför.

Men du gör helt rätt i att köpa begagnad en begagnad "företagsdator". Det är generellt mycket högre kvalitet på dessa än på den plastiga smäcken som säljs av elektronik-ladorna. En rekonditionerad "företagsmodell" ger mycket mer för pengarna än något du kan hitta hos Power, Elgiganten etc.

HP Probook och Elitebook är också bra grejer.

/#LOUDmouth#
Citera
2026-10-01, 13:22
Medlem
Citat:
Hej,

Tacksam för svar!
Köp mycket helre en begagnad Lenovo, Dell eller HP av Inrego än en Asus, Acer, MSI osv av Elgiganten. (Så länge syftet inte är att spela moderna spel)

Inrego köper in sina föremål från inprincip samtliga ställen i sverige som har något slags krav på sig att återvinna elektronik. Typ samtliga kommuner, regioner & myndigheter och ett par större företag.

Dem betalar förvisso sjuka underpriser till dessa myndigheter för att göra det för att sälja dem vidare. (Har sålt saker till inrego med som anställd i ett större företag)

Jag har även köpt datorer därifrån och dem har fungerat fint. Inga konstigheter alls.

Köpte en dator som dem klassat som "Okej" den såg jättefin ut, tills mina barn drog loss en tangent och kasta den i golvet.
Citera
2026-10-01, 13:36
Medlem
QuackyDucks avatar
Ett företag jag jobbade på för många år sedan använde uteslutande Inrego. Det funkade alltid bra, har dock ingen erfarenhet av de som privatperson.
Citera
2026-10-01, 14:24
Medlem
Citat:

Well, batteriet har redan nämts.

Personligen fick jag byta fläktar i min Dell jag köpte begagnad, de levde som rejält. I våras bytte jag sen tangentbord (det är en laptop), ty några tangenter var utslitna och ville inte svara om man inte slog ner tangenten...

Fördel med företagsdator då: eftersom jag har en Dell på jobbet också, så vet jag att vid bekymmer så byter IT-avdelningen delar istället för att byta hela datorn... Både jag och en kollega fick hela moderkortet utbytt, men allt annat var kvar...
Med andra ord är en dator ämnad för företag, också tämligen lättservade.
Så ett par Youtube-videos senare så hade jag fixat mina problem...
Citera
2026-10-01, 15:22
Medlem
Det kan vara lite av en gamble om man har otur. Jag skulle inte köpa en som har den lägsta nivån på "skicket" (Okej skick). Mellan eller nyskick är att rekommendera.

Filma när du öppnar paketet och när du startar upp den, för att dokumentera eventuella skavanker och skador på datorn eller pixelfel på skärmen, då de annars kan försöka komma undan på supporten.

En bra sak är att de har 1-års garanti på dolda fel du inte orsakat själv. Eller nåt sånt.

Jag har en riktigt dålig erfarenhet av dem, men också flera bra där de löst/ersatt defekta varor.
Citera
2026-10-01, 16:22
Medlem
Inhale82s avatar
Köpte nyligen en laptop därifrån.
Skicket skulle vara medel, så jag hade inga större förväntningar.
Den var billig, ca. 2900:- om jag kommer ihåg rätt.

När den kom hem så var den i nyskick och hälsan på batteriet var utmärkt, så jag har absolut ingenting att klaga på.
Citera
2026-10-01, 20:56
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Hej,

Tacksam för svar!

På förra jobbet köpte vi en del prylar där. Funkade fint
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här