2026-10-01, 11:26
Medlem
Tittar man på svenskans historia är det ganska naturligt att många verb har utvecklats till de former de har i dag. För vissa s-verb känns formen dessutom ganska "intuitiv", eftersom verbet beskriver något som sker hos eller med personen själv. Andas är ett ganska tydligt exempel.

Men sedan finns det s-verb där utvecklingen känns betydligt mindre logisk. Varför blev det till exempel skrämmas och jävlas? Språket hade lika gärna kunnat utvecklas så att vi sa jag vill inte skrämma (dig/er/folk) i stället för jag vill inte skrämmas, eller sluta jävla med mig i stället för sluta jävlas med mig.

Det finns förstås (språk)historiska förklaringar till hur former uppstår, men språk utvecklas inte alltid efter någon perfekt logik. Eller är det jag som har missat något?
Citera
2026-10-01, 12:08
Medlem
pn222jws avatar
Det kan delvis handla om infinitiv-märket "att", som har utelämnats. Alltså - "sluta att skrämmas" blir "sluta skrämmas". Men det är inte en fullständig förklaring.
Citera
2026-10-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det kan delvis handla om infinitiv-märket "att", som har utelämnats. Alltså - "sluta att skrämmas" blir "sluta skrämmas". Men det är inte en fullständig förklaring.

Jag är ledsen men det har tyvärr inte på något sätt att göra med atts närvaro eller avsaknad.
Citera
2026-10-01, 14:28
Medlem
Zwerchstands avatar
TS menar verb med aktiv betydelse i passiv form: deponens.
Citera
2026-10-01, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
TS menar verb med aktiv betydelse i passiv form: deponens.
Att de verben heter deponensverb vet nog de flesta men hur menar du att det skulle vara svar på min fråga? Med all respekt, har du ens läst tråden eller rubriken?
Citera
2026-10-01, 17:10
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Votramos
Att de verben heter deponensverb vet nog de flesta men hur menar du att det skulle vara svar på min fråga? Med all respekt, har du ens läst tråden eller rubriken?
Nej, det vet inte de flesta ens i detta delforum, och TS varken antyder någons kännedom eller – som den postats i öppet forum – ger övriga chansen att slippa gå i den *fälla* jag i stället utlöst (apropå respekt, då ju även Grice är allom bekant & odlad).
Ja, och svarade givet deras formulering. Men visst, jag har ingen aning om andras språkspel, och drar mig hädan, muttrande något om natur + logik = intuition.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in