2026-09-30, 23:12
Medlem
Har funderat på det minskade gängvåldet och vad polisen egentligen gör annorlunda nu. Någonstans måste resurserna ha tagits ifrån.

Två saker jag lagt märke till:
  • Söker man här på Flashback på varianter av "torska" känns det som att det är färre inlägg nu jämfört med 00- till 10-tal. Kanske beror på annat, vad vet jag.
  • I BRÅ:s statistik har antalet anmälda brott för eget bruk sjunkit sedan 2021. Samma år gick innehav förbi eget bruk numerärt. Länk för den intresserade.

Så: har polisen flyttat fokus från vanliga Svensson-pundare till de större fiskarna? Eller handlar det om annat, t.ex. att man köper mer via nätet?

Vad tror ni? Finns det kanske några som själva rör sig i dessa kretsar och som märkt skillnad de senaste åren?
Senast redigerad av Youya 2026-09-30 kl. 23:27.
Citera
2026-10-01, 00:08
Medlem
triptykens avatar
Den första kan ju att klientelet på FB blir äldre och man orkar nog inte hålla igång vid en viss punkt utan hittar sin favorit som man kommer undan med att ta.

Eller tyvärr, dom som tagit det litet tyngre, är inte längre med oss. Sorgligt nog.
Citera
2026-10-01, 08:51
Medlem
Gå till gymmet så får du nog en bättre bild.
Den nya generationen prioriterar annat och den äldre generationen har antingen gått i graven eller insett att ens gamla vanor är ohållbara.
Citera
2026-10-01, 09:08
Medlem
TheJesuits avatar
Vi äldre som röker gräs någon gång ibland har väl hittat sätt att köpa som inte involverar öppna köp från de kriminella blattarna och då kommer vi heller inte på polisens radar. Och yngre är som tidigare konstaterats mer renlevnadsmänniskor.
Citera
2026-10-01, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Vi äldre som röker gräs någon gång ibland har väl hittat sätt att köpa som inte involverar öppna köp från de kriminella blattarna och då kommer vi heller inte på polisens radar. Och yngre är som tidigare konstaterats mer renlevnadsmänniskor.

Så, internet? Eller hur menar du?
Citera
2026-10-01, 12:24
Medlem
Zigarettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youya
När jag handlar cannabis så brukar jag träffas hemma hos människorna eller liknande. Kan vara det han menar, behovet av att springa runt till olika kranar hit och dit finns inte på samma sätt när man är lite äldre.
Citera
2026-10-01, 13:04
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youya

Att cannabis bara säljs av kriminella är ju en Svensk företeelse numera, i Tyskland får man ju odla hemma. Att ta med sig en bunt i bilen för eget bruk är ju väldigt enkelt. Inte heller gör det någon skada, dina pengar föder inte kriminaliteten och om du är en god människa är det till dig och kanske några vänner men inte till ungdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in