2026-09-30, 20:23
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
I dag fick jag en gul lampa och fick stanna och tanka. Det var helt crazy på macken. Massor av röriga, ostrukturerade människor som velade med dunkar och gud vet vad. Efter lite googlande fick jag svaret, katten höjs med en krona vid midnatt.

Så är folk så snåla/fattiga att en halv öl extra (40 kr) för en full tank faktiskt spelar roll?
Senast redigerad av CuteTwink-I-was 2026-09-30 kl. 20:35.
Citera
2026-09-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Så är folk så snåla/fattiga att en halvöl extra (40 kr) för en full tank faktiskt spelar roll?
Tror mer det handlar om att de har dålig koll på vad saker kostar, hur mycket en krona mer per liter innebär, eller vad 5% rabatt på skor är detsamma som.
Citera
2026-09-30, 20:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
I dag fick jag en gul lampa och fick stanna och tanka. Det var helt crazy på macken. Massor av röriga, ostrukturerade människor som velade med dunkar och gud vet vad. Efter lite googlande fick jag svaret, katten höjs med en krona vid midnatt.

Så är folk så snåla/fattiga att en halvöl extra (40 kr) för en full tank faktiskt spelar roll?
Det är en protest mot bensinpriserna att bara tanka när priset är lägre

Har inget om halva öl och katter och vara fattig att göra
Citera
2026-09-30, 20:34
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Men 40 kr vad spelar det för roll liksom
Citera
2026-09-30, 20:36
Medlem
flytandelyckas avatar
Svenskar är ett oerhört snålt folk
Citera
2026-09-30, 20:36
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Jag är mest nyfiken på vad en halvöl är för något?
Normalpris för en (hel) öl ute är ju runt 60 kr.

Beror ju mycket på men ett rätt normalt medianpris är ju 79 kr
Citera
2026-09-30, 20:37
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Men 40 kr vad spelar det för roll liksom
Det handlar inte om att priserna går upp i morgon det är protest det handlar om

Låga priser tankar man mer höga priser tankar mindre och ocker priser kan dom behålla sin bensin 😁
Citera
2026-09-30, 20:42
Medlem
Axel61s avatar
Det är inte pengarna det är principen.
Citera
2026-09-30, 20:44
Medlem
Vissa människor får panik. Påminner lite om när coronan blev ett faktum och många skulle bunkra upp med toalettpapper

Jag antar att dom skämdes efteråt.
Citera
2026-09-30, 20:45
Medlem
HBTKuks avatar
Det förklarar mackkaoset även jag upplevde i dag. Aldrig har jag sett en sådan kö till bensinpumparna.

Själv vet jag inte ens vad soppan går på. Bilen ska tankas oavsett.
Citera
2026-09-30, 21:01
Medlem
Haha, det blir ju flera kronor dyrare att tanka imorgon. Hoppas inte någon körde en omväg för att tanke, ur ekonomisk synpunkt

Hur som helst, det är två skattelättnader som är aktuella. Den ena utgår imorgon. De som köar/åker längre idag är oförstående idioter. På lite sikt riskerar dock bensinen bli 3-4kr dyrare per liter med samtidig risk för fortsatt stigande råolja vilket definitivt kan medföra problem, inte minst för företag och för inflationen globalt inklusive Sverige. Därav är det viktigt att den nuvarande riksdagen, hur kaoz den än må vara (tack vare arga Andersson), röstar för det förslag om förlängd skattereduktion på drivmedel samt för en ny förhandling med EU avseende tillfälliga skattelättnader som SD kommer att lägga fram.
Citera
2026-09-30, 21:02
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:

Citat:
Det handlar inte om att priserna går upp i morgon det är protest det handlar om

Låga priser tankar man mer höga priser tankar mindre och ocker priser kan dom behålla sin bensin 😁

Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Det är inte pengarna det är principen.
Jag utgår ifrån att majoriteten av alla dessa människor som nu "protesterar" och minsan tänker visa att dom inte är nöjda med ett höjt pris inte har fyllt en tank hemma i trädgården.

Om en vecka kommer dom stå på samma bensinstation igen och glatt betala det nya priset, varför?
Jo, deras bilar kommer dra precis lika mycket som innan prishöjningen och dom kommer få slut i tanken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in